TECHNISCH HOOGSTANDJE

BAM Infra: eerste dubbellaagse spoortunnel

Alexiatunnel (bron: provincie Noord-Holland)

Zaterdag 6 augustus wordt de Alexiatunnel bij de Oosterengweg in Hilversum geopend. Het gaat om een technisch hoogstandje dat op deze drukke lokatie door BAM Infra werd gerealiseerd. De tunnel is de eerste spooronderdoorgang in Nederland waarbij de verschillende verkeersstromen verticaal van elkaar zijn gescheiden: voetgangers en fietsers boven, auto’s onder.

De bouw van de spooronderdoorgang duurde bijna 2,5 jaar. Deze tijd was nodig vanwege de technische complexiteit door het bouwen op diepte in een drukke omgeving, zeer dichtbij woningen. ‘We hebben letterlijk in de voortuin van mensen gebouwd,’ is bij BAM Infra te horen. De tunnel is onder meer voorzien van een trappenhuis dat dient als vluchtroute voor automobilisten. Eronder ligt nog een grote kelder waarin het hemelwater dat in de tunnel komt wordt opgevangen en daarna via een pompsysteem richting het riool wordt afgevoerd. Deze kelder ligt 13 meter onder de grond.

HOV

De dubbellaagse onderdoorgang is onderdeel van het project HOV in ’t Gooi. Provincie Noord-Holland realiseert het project in nauwe samenwerking met ProRail en de gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes, Laren en Hilversum. BAM Infra is verantwoordelijk voor de aanleg van een busbaan, een natuurbrug in Anna’s Hoeve en deze nieuwe spoorwegonderdoorgang. De Alexiatunnel vervangt een spoorwegovergang met spoorbomen in een drukke verbindingsweg.

LEES OOK:

BAM infra: schoner en stiller in Amsterdam

BAM Infra zet voor het eerst elektrische krol in bij werk aan spoor

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

BAM Infra: eerste dubbellaagse spoortunnel | Infrasite
TECHNISCH HOOGSTANDJE

BAM Infra: eerste dubbellaagse spoortunnel

Alexiatunnel (bron: provincie Noord-Holland)

Zaterdag 6 augustus wordt de Alexiatunnel bij de Oosterengweg in Hilversum geopend. Het gaat om een technisch hoogstandje dat op deze drukke lokatie door BAM Infra werd gerealiseerd. De tunnel is de eerste spooronderdoorgang in Nederland waarbij de verschillende verkeersstromen verticaal van elkaar zijn gescheiden: voetgangers en fietsers boven, auto’s onder.

De bouw van de spooronderdoorgang duurde bijna 2,5 jaar. Deze tijd was nodig vanwege de technische complexiteit door het bouwen op diepte in een drukke omgeving, zeer dichtbij woningen. ‘We hebben letterlijk in de voortuin van mensen gebouwd,’ is bij BAM Infra te horen. De tunnel is onder meer voorzien van een trappenhuis dat dient als vluchtroute voor automobilisten. Eronder ligt nog een grote kelder waarin het hemelwater dat in de tunnel komt wordt opgevangen en daarna via een pompsysteem richting het riool wordt afgevoerd. Deze kelder ligt 13 meter onder de grond.

HOV

De dubbellaagse onderdoorgang is onderdeel van het project HOV in ’t Gooi. Provincie Noord-Holland realiseert het project in nauwe samenwerking met ProRail en de gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes, Laren en Hilversum. BAM Infra is verantwoordelijk voor de aanleg van een busbaan, een natuurbrug in Anna’s Hoeve en deze nieuwe spoorwegonderdoorgang. De Alexiatunnel vervangt een spoorwegovergang met spoorbomen in een drukke verbindingsweg.

LEES OOK:

BAM infra: schoner en stiller in Amsterdam

BAM Infra zet voor het eerst elektrische krol in bij werk aan spoor

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie