BAM Infra zet voor het eerst elektrische krol in bij werk aan spoor

BAM Infra heeft eerder op donderdag in Den Haag tijdens werkzaamheden aan tramlijn 16 de eerste inzet van zijn volledig elektrisch aangedreven krol gevierd. Met de machine streeft de aannemer naar een emissieloze bouwplaats.

De krol-e wordt ingezet om gefaseerd het spoor van tramlijn 16 te vervangen. De lijn moet op de schop vanwege de komst van nieuwe tramstellen. Op het traject van de Waldepiermankade tot het Buitenhof wordt daarom de infrastructuur aangepast.

Op termijn moet de krol-e ook voor klussen aan het zware spoor ingezet worden. ProRail, op donderdag ook aanwezig bij de eerste inzet van de elektrische krol, kijkt alvast uit naar de toepassing van elektrische bouwmachines.

“De uitstoot van alle bouwmachines in Nederland is fors en die belast het klimaat en de natuur. Elektrificatie is een antwoord op allebei. Het vraagt wel om innovatie en het in praktijk toepassen en leren. Dat BAM dat hier nu doet is prachtig en een belangrijke stap. Als ProRail werken we graag samen met onze aannemers om deze transitie snel en succesvol te laten zijn”, aldus Reinout Wissenburg, directeur duurzaamheid ProRail.

De krol-e heeft tijdens de werkzaamheden in Den Haag gezelschap van een elektrische hoogwerker, een elektrische knipmops en een trilplaat. Volgens BAM kan er met de elektrische krol ongeveer 55,000 kilogram CO2 op jaarbasis bespaard worden.

Verwisselbare accupakketten

De krol-e komt voor uit een samenwerking met productiebedrijf AMT Group. Die partij ontwikkelde samen met specialist in accupakketten ELEO een batterijsysteem voor de krol toen diens dieselmotor aan vervanging toe bleek.

De krol draait nu op maximaal vier batterijpakketten van 60 kWh per stuk. Daarmee is de machine tot acht uur achtereen inzetbaar. Met twee of meer batterijpakketten kan de krol op maximale kracht draaien. Dat betekent dat de andere twee pakketten opgeladen kunnen worden terwijl de machine werkt en de krol daardoor ook langer dan acht uur ingezet kan worden.

Hier heeft de krol vier accupakketten aan boord, maar ook met twee of meer draait de machine al op maximale kracht. Afbeelding: BAM Infra.

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Bron: SpoorPro.nl

BAM Infra zet voor het eerst elektrische krol in bij werk aan spoor | Infrasite

BAM Infra zet voor het eerst elektrische krol in bij werk aan spoor

BAM Infra heeft eerder op donderdag in Den Haag tijdens werkzaamheden aan tramlijn 16 de eerste inzet van zijn volledig elektrisch aangedreven krol gevierd. Met de machine streeft de aannemer naar een emissieloze bouwplaats.

De krol-e wordt ingezet om gefaseerd het spoor van tramlijn 16 te vervangen. De lijn moet op de schop vanwege de komst van nieuwe tramstellen. Op het traject van de Waldepiermankade tot het Buitenhof wordt daarom de infrastructuur aangepast.

Op termijn moet de krol-e ook voor klussen aan het zware spoor ingezet worden. ProRail, op donderdag ook aanwezig bij de eerste inzet van de elektrische krol, kijkt alvast uit naar de toepassing van elektrische bouwmachines.

“De uitstoot van alle bouwmachines in Nederland is fors en die belast het klimaat en de natuur. Elektrificatie is een antwoord op allebei. Het vraagt wel om innovatie en het in praktijk toepassen en leren. Dat BAM dat hier nu doet is prachtig en een belangrijke stap. Als ProRail werken we graag samen met onze aannemers om deze transitie snel en succesvol te laten zijn”, aldus Reinout Wissenburg, directeur duurzaamheid ProRail.

De krol-e heeft tijdens de werkzaamheden in Den Haag gezelschap van een elektrische hoogwerker, een elektrische knipmops en een trilplaat. Volgens BAM kan er met de elektrische krol ongeveer 55,000 kilogram CO2 op jaarbasis bespaard worden.

Verwisselbare accupakketten

De krol-e komt voor uit een samenwerking met productiebedrijf AMT Group. Die partij ontwikkelde samen met specialist in accupakketten ELEO een batterijsysteem voor de krol toen diens dieselmotor aan vervanging toe bleek.

De krol draait nu op maximaal vier batterijpakketten van 60 kWh per stuk. Daarmee is de machine tot acht uur achtereen inzetbaar. Met twee of meer batterijpakketten kan de krol op maximale kracht draaien. Dat betekent dat de andere twee pakketten opgeladen kunnen worden terwijl de machine werkt en de krol daardoor ook langer dan acht uur ingezet kan worden.

Hier heeft de krol vier accupakketten aan boord, maar ook met twee of meer draait de machine al op maximale kracht. Afbeelding: BAM Infra.

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Bron: SpoorPro.nl