A2 Den Bosch. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Dit zijn de vijf best gelezen artikelen van Infrasite in 2021

Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Voor Infrasite.nl stond 2021 in het teken van een nieuwe werkwijze, met duidelijke thema’s en eigen verhalen. Aan het eind van het jaar blikken we terug met een overzicht van de vijf best gelezen artikelen.

Online vakblad Infrasite werd in 2020 overgenomen door ProMedia en sinds begin 2021 wordt er met een vaste redactie in toenemende mate gewerkt aan eigen verhalen en evenementen. Zo werden er dit jaar webinars georganiseerd over uitstootvrije infra en het vinden van vakmensen. En in februari 2022 verzorgen we voor het eerst een fysieke bijeenkomst in Utrecht. Maar voor het zover is, blikken we terug op 2021 met onze best gelezen artikelen.

Nieuwe cao met ‘diplomabonus’

Het had wat voeten in aarde en vanwege corona werd er in aangepaste vorm onderhandeld, maar in mei was er dan eindelijk witte rook: een nieuwe cao Bouw & Infra met een looptijd van twee jaar. Er werden onder meer afspraken gemaakt over een loonsverhoging van 4,5 procent en een ‘diplomabonus’ van 2.500 euro voor mensen die met succes een vakopleiding afronden.

Masterplan voor infrastructuur

Dat er veel werk ligt voor de infrasector de komende jaren en zelfs decennia, daar twijfelt niemand aan. Maar uitdagingen zijn er ook, want het moet allemaal wel in goede banen worden geleid. Leendert Ripping, directeur Civiel bij Van Gelder, pleitte daarom in gesprek met Infrasite voor een masterplan voor infrastructuur, waarbij de overheid meer dan nu de regie pakt en beleid uitzet. Dat pleit de markt volgens Ripping trouwens niet vrij, want die moet zelf met innovatie en kennisdeling het verschil maken.

Meer geld voor onderhoud

Vanuit de infrasector was gedurende 2021 één geluid heel vaak te horen: er moet meer geld komen voor de enorme opgave die er ligt voor het onderhouden, renoveren en vervangen van verouderde infrastructuur. Die pleidooien waren gericht op het nieuw te vormen kabinet. Het duurde uiteindelijk een heel groot deel van het jaar om de formatie rond te krijgen, maar toen bleek wel dat er naar de sector was geluisterd. Het nieuwe kabinet maakt elk jaar 1,25 miljard euro extra vrij om de achterstanden in het beheer en onderhoud van infrastructuur in te lopen.

Bijzonder wegenbouwproject

Belangstelling voor bijzondere GWW-projecten was er in 2021 ook. Dat bleek onder meer uit het feit dat een artikel over het groot onderhoud aan de N343 zeer goed werd gelezen door de bezoekers van Infrasite. In dit verhaal wordt uitgelegd hoe TWW Wegenbouw de klus in vijf weken klaarde, terwijl daar normaalgesproken acht weken over zou zijn gedaan.

Streep door project van 275 miljoen

Soms gaat een GWW-project echter niet door en ook dan wil de sector van de hoed en de rand weten. In dit geval ging het om het grootste Brabantse wegenbouwproject ooit: de reconstructie van de N279 tussen Asten en Veghel. Hier was maar liefst 275 miljoen euro voor gereserveerd, maar de Raad van State oordeelde dat de plannen niet goed genoeg onderbouwd waren. De provincie Noord-Brabant en de andere betrokkenen gaan de plannen aanpassen, dus dit onderwerp krijgt in 2022 en daarna ongetwijfeld een vervolg.

Auteur: Vincent Krabbendam

Dit zijn de vijf best gelezen artikelen van Infrasite in 2021 | Infrasite
A2 Den Bosch. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Dit zijn de vijf best gelezen artikelen van Infrasite in 2021

Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Voor Infrasite.nl stond 2021 in het teken van een nieuwe werkwijze, met duidelijke thema’s en eigen verhalen. Aan het eind van het jaar blikken we terug met een overzicht van de vijf best gelezen artikelen.

Online vakblad Infrasite werd in 2020 overgenomen door ProMedia en sinds begin 2021 wordt er met een vaste redactie in toenemende mate gewerkt aan eigen verhalen en evenementen. Zo werden er dit jaar webinars georganiseerd over uitstootvrije infra en het vinden van vakmensen. En in februari 2022 verzorgen we voor het eerst een fysieke bijeenkomst in Utrecht. Maar voor het zover is, blikken we terug op 2021 met onze best gelezen artikelen.

Nieuwe cao met ‘diplomabonus’

Het had wat voeten in aarde en vanwege corona werd er in aangepaste vorm onderhandeld, maar in mei was er dan eindelijk witte rook: een nieuwe cao Bouw & Infra met een looptijd van twee jaar. Er werden onder meer afspraken gemaakt over een loonsverhoging van 4,5 procent en een ‘diplomabonus’ van 2.500 euro voor mensen die met succes een vakopleiding afronden.

Masterplan voor infrastructuur

Dat er veel werk ligt voor de infrasector de komende jaren en zelfs decennia, daar twijfelt niemand aan. Maar uitdagingen zijn er ook, want het moet allemaal wel in goede banen worden geleid. Leendert Ripping, directeur Civiel bij Van Gelder, pleitte daarom in gesprek met Infrasite voor een masterplan voor infrastructuur, waarbij de overheid meer dan nu de regie pakt en beleid uitzet. Dat pleit de markt volgens Ripping trouwens niet vrij, want die moet zelf met innovatie en kennisdeling het verschil maken.

Meer geld voor onderhoud

Vanuit de infrasector was gedurende 2021 één geluid heel vaak te horen: er moet meer geld komen voor de enorme opgave die er ligt voor het onderhouden, renoveren en vervangen van verouderde infrastructuur. Die pleidooien waren gericht op het nieuw te vormen kabinet. Het duurde uiteindelijk een heel groot deel van het jaar om de formatie rond te krijgen, maar toen bleek wel dat er naar de sector was geluisterd. Het nieuwe kabinet maakt elk jaar 1,25 miljard euro extra vrij om de achterstanden in het beheer en onderhoud van infrastructuur in te lopen.

Bijzonder wegenbouwproject

Belangstelling voor bijzondere GWW-projecten was er in 2021 ook. Dat bleek onder meer uit het feit dat een artikel over het groot onderhoud aan de N343 zeer goed werd gelezen door de bezoekers van Infrasite. In dit verhaal wordt uitgelegd hoe TWW Wegenbouw de klus in vijf weken klaarde, terwijl daar normaalgesproken acht weken over zou zijn gedaan.

Streep door project van 275 miljoen

Soms gaat een GWW-project echter niet door en ook dan wil de sector van de hoed en de rand weten. In dit geval ging het om het grootste Brabantse wegenbouwproject ooit: de reconstructie van de N279 tussen Asten en Veghel. Hier was maar liefst 275 miljoen euro voor gereserveerd, maar de Raad van State oordeelde dat de plannen niet goed genoeg onderbouwd waren. De provincie Noord-Brabant en de andere betrokkenen gaan de plannen aanpassen, dus dit onderwerp krijgt in 2022 en daarna ongetwijfeld een vervolg.

Auteur: Vincent Krabbendam