N343. Foto: Claudia Abbink

Groot onderhoud N343 twee keer zo snel uitgevoerd

Onderhoud aan een weg waar normaal acht weken voor staat in vijf weken realiseren. Dat doet TWW Wegenbouw momenteel met de N343 van Oldenzaal naar Weerselo. Het recept: meer materieel en mensen, betrouwbare partners en een strakke planning.



Opdrachtgever provincie Overijssel vindt het belangrijk dat het onderhoud aan de weg voor zo weinig mogelijk overlast voor het verkeer en de omgeving zorgt. En daarom is ervoor gekozen met een bouwbedrijf in zee te gaan dat de klus niet alleen vakkundig, maar ook snel kan klaren. Niet in de acht weken die gebruikelijk zijn voor een project van deze omvang, maar in iets meer dan de helft van die tijd.

Wat er in die vijf weken moet gebeuren, staat in een strakke planning. Het asfalt en de bijbehorende inritten worden vervangen. Ook worden de bermen geoptimaliseerd: de overtollige grond wordt afgegraven en de bermen worden voorzien van grasbetonstenen. Duurzaam werken is een rode draad in het project en dat gebeurt in het kader van Sustainable Development Goals (SDG’s). Dat betekent bijvoorbeeld dat het gefreesde materiaal zo veel mogelijk wordt hergebruikt. Dit in het kader van SDG9 industrie, innovatie en infrastructuur.

Grasbetonstenen in bermen

“In de eerste week hebben we het freeswerk gedaan en in de week daarna zijn we begonnen met de aanleg van zo’n drie kilometer menggranulaat, en ook aan het gedeelte groot onderhoud”, legt projectleider Hans Imming van TWW uit. “Week drie en vier draaien vooral om het aanbrengen van het asfalt en in de laatste week gaan we met name permanente grasbetonstenen in de bermen aanbrengen.”

Artikel gaat verder onder de foto

Kraanmachinist Roel Senger

“Bijkomend voordeel is dat het voor de afvoer van reststoffen naar onze centrale niet uitmaakt of dat via Oldenzaal of Weerselo gaat. Omdat die reisafstand hetzelfde blijft, hebben we ervoor gekozen om het werk in twee richtingen tegelijk uit te voeren.” In totaal wordt er 5,8 kilometer weg geoptimaliseerd in beide richtingen. En hoewel het tempo hoog ligt, blijft de veiligheid van de mensen die meewerken altijd voorop staan.

Continu twee asfaltploegen

De inzet van meer mensen en machines bepaalt voor een groot deel het succes van dit werk, legt Imming uit. “Gemiddeld zijn er vijftig tot zeventig mensen aan het werk die ook meer machines gebruiken dan normaal. Gedurende een deel van het project zijn er eigenlijk continu twee asfaltploegen in de weer. Binnen dat geheel vinden er op dit werk ook twee demo’s van een nieuwe asfaltfeeder plaats. Deze machine draagt bij aan het continue proces in dit soort werken omdat hij onnodige stopmomenten voorkomt.”

Verder is het vooral belangrijk om te werken met mensen en partijen waarvan je weet wat je aan ze hebt, onderstreept Hans Imming. “We voeren dit werk voornamelijk met onze eigen mensen en machines uit en dat is zeker een voordeel. Ook met het oog op de veiligheid, want we zijn allemaal goed op elkaar ingespeeld. Voor de specifieke onderdelen die we niet in eigen beheer hebben, doen we een beroep op enkele onderaannemers die meekunnen in het tempo van dit project. Met het oog op de voorbereiding zijn die partijen ook al in het voortraject betrokken.”

Foto’s: Caroline Abbink

Projectleider Hans Imming. Foto: Claudia Abbink
Hans Imming
Chauffeur Pascal Ankone. Foto: Claudia Abbink
Chauffeur Pascal Ankone
Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.