Tunnelboormachine RandstadRail op transport

Zoetermeer – De tunnelboormachine (TBM) die Saturn, een samenwerkingsverband van Dura Vermeer en Züblin, einde dit jaar toepast voor het boren van de metrotunnel voor het Statenwegtracé in Rotterdam, arriveert maandag 8 augustus 2005 in de haven van Schiedam.

Het schip dat de onderdelen van de TBM vervoert, zal dinsdagochtend worden gelost. In de nachten van 9 op 10 augustus en 10 op 11 augustus vinden tussen 23.00 uur en 05.00 uur de speciale wegtransporten plaats naar het bouwterrein bij het St. Franciscus Gasthuis in Rotterdam. In totaal gaat het om een vracht van 650.000 kilo.

Convoi exceptionnel
Het nachtelijke transport van de TBM vindt plaats over de weg met een convoi exceptionnel. Om het transport van zeven meter breed mogelijk te maken wordt op diverse plaatsen op de route tijdelijk straatmeubilair verwijderd. Als het transport passeert, is de weg voor korte tijd niet toegankelijk voor verkeer. Verschillende onderdelen van de TBM, waaronder de boorkop, het snijrad, het middenschild en de schildstaart, zijn tijdens de nachtelijke transporten goed zichtbaar. De volgwagens die straks als rijdende fabriek aan het boorschild gekoppeld zijn, worden verpakt in containers. De route van het transport loopt vanaf de Karel Doormanweg in Schiedam via de Vlaardingerdijk, A4, A20, Schieplein, G.K. van Hogendorpweg en Kleiweg naar het bouwterrein bij het St. Franciscus Gasthuis. Hijs- en transportbedrijf Mammoet coördineert het transport.

Tunnelboormachine
Na aankomst van de TBM op het bouwterrein bij het St. Franciscus Gasthuis wordt de machine opgebouwd. Volgens de laatste planning legt de TBM begin november de eerste meters af. Saturn boort met de TBM twee tunnelbuizen met een lengte van 2,4 kilometer en een diameter van 6,5 meter, beide vanaf de startschacht bij het St. Franciscus Gasthuis. In de ontvangstschacht in de Conradstraat komt de TBM weer bovengronds.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Dura Vermeer Groep NV