tijdelijke Suurhoffbrug over Hartelkanaal

Rhenen wil tijdelijke Suurhoffbrug over Nederrijn leggen

De tijdelijke Suurhoffbrug over het Hartelkanaal in Rotterdam. Rijkswaterstaat

Het Rhenense gemeenteraadslid Geertje Wiesenekker wil een poging wagen om de tijdelijke Suurhoffbrug, die momenteel de oevers van het Hartelkanaal in Rotterdam verbindt, naar Rhenen te halen. Deze drieduizend ton wegende brug komt medio 2031 beschikbaar en zou over het water naar de Utrechtse Heuvelrug gebracht moeten worden. Deze brug zou de bestaande Rijnbrug bij Rhenen moeten ontlasten.

De Rijnbrug, die de oevers van de Nederrijn ter hoogte van Rhenen verbindt, is een drukke verkeersader. Te druk, vinden ze in Rhenen. “De verkeersintensiteit is al sinds 1997 te hoog”, zegt Wiesenekker tegen RTV Utrecht. Er bestaan plannen om de brug te verbreden, maar die zijn al regelmatig uitgesteld. Veel inwoners van Rhenen zijn wel klaar met het drukke verkeer in en rond de stad. Vooral tijdens de avondspits kan de Rijnbrug het verkeer over de N233 en de N225 niet aan en dus staat het bijna dagelijks vast.

Het idee is nu om in 2027 aan verbreding van de brug te beginnen, maar dat is niet de oplossing van het probleem. “Dan ontstaat er een flessenhals bij de Lijnweg – middenin de stad – en daartegen zal de verbreding niet helpen, integendeel zelfs”, zegt Wiesenekker. “De drukte zorgt voor onveilige situaties. Uit iedere wijk in de stad hoor ik verhalen van ouders die hun kinderen niet naar school of sportclubs laten fietsen.” Op de plek waar de flessenhals ontstaat is er geen plek om extra rijbanen aan te leggen. Met de verbreding van de Rijnbrug wordt het probleem dus verlegd naar het centrum van Rhenen.

Daarmee is het stadje bepaald niet geholpen en dus heeft Wiesenekker nu zelf maar een plan bedacht: een al bestaande brug uit Rotterdam halen en daarmee een tweede verbinding over de Nederrijn bij Rhenen creëren. Daarmee zou een belangrijk deel van het verkeer om Rhenen heen kunnen worden geleid.

Suurhoffbrug komt beschikbaar

“Op de nationale bruggenbank staat de tijdelijke Suurhoffbrug vermeld”, weet Wiesenekker. Deze bruggenbank is een initiatief van de gemeenten Amsterdam, Rotterdan én Rijkswaterstaat om hergebruik van bruggen en onderdelen van bruggen zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk te maken voor alle overheden. Dit om bij te dragen aan de ambitie van de overheid om in 2030 klimaatneutraal en circulair te werken.

De tijdelijke brug ligt naast de bestaande Suurhoffbrug die momenteel gerenoveerd wordt. In mei 2021 werd de tijdelijke boogbrug van 200 meter lang, 40 meter hoog en 20 meter breed naast de huidige brug geplaatst. Op die manier wordt de verkeersdruk tijdens de renovatieperiode over twee bruggen verdeeld. Autoverkeer náár Rotterdam wordt al vanaf eind 2021 over de tijdelijke brug geleid, verkeer richting de Maasvlakte rijdt over de reguliere brug.

Medio 2031 moet de renovatie van de Suurhoffbrug klaar zijn, dus dan komt de tijdelijke brug beschikbaar. Een ideale oplossing voor Rhenen, vindt Wiesenekker. “Ik heb bij een student aan de TU Delf nagevraagd of het mogelijk is; en die zei dat het moet kunnen.” Het raadslid vindt dat de brug nu ‘geclaimd’ moet worden, zodat deze in 2031 naar Rhenen kan komen.

Doorvaarthoogte nog een probleem

Als Wiesenekkers idee door alle betrokken partijen als een prima oplossing wordt beschouwd, is het nog de vraag hoe de brug van Rotterdam naar Rhenen gebracht kan worden. De drie miljoen kilo wegende brug is volgens de Nationale Bruggenbank niet demontabel en zal dus in zijn geheel vervoerd moeten worden.

tijdelijke Suurhoffbrug
De tijdelijke Suurhoffbrug werd al eens over water vervoerd, naar zijn plaats van bestemming in Rotterdam. (Foto: Rijkswaterstaat)

Nou is de brug al eens over water vervoerd, dwars door Rotterdam, maar daar was over nagedacht toen de brug gebouwd werd. Geen situatie is hetzelfde natuurlijk, dus het is nog maar de vraag of de brug via de Nederrijn naar Rhenen gevaren kan worden. De meeste bruggen over de rivier – waar de brug dus onderdoor zal moeten – hebben een doorvaarthoogte van zo’n vijftien meter, maar de tijdelijke Suurhoffbrug is op zichzelf al veertig meter hoog.

Daar moeten de techneuten maar naar kijken, vindt Wiesenekker. “Ik ben niet de technische expert. “Maar Nederland waterland weet altijd wel een oplossing. Daar bemoei ik mij niet mee.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Rhenen wil tijdelijke Suurhoffbrug over Nederrijn leggen | Infrasite
tijdelijke Suurhoffbrug over Hartelkanaal

Rhenen wil tijdelijke Suurhoffbrug over Nederrijn leggen

De tijdelijke Suurhoffbrug over het Hartelkanaal in Rotterdam. Rijkswaterstaat

Het Rhenense gemeenteraadslid Geertje Wiesenekker wil een poging wagen om de tijdelijke Suurhoffbrug, die momenteel de oevers van het Hartelkanaal in Rotterdam verbindt, naar Rhenen te halen. Deze drieduizend ton wegende brug komt medio 2031 beschikbaar en zou over het water naar de Utrechtse Heuvelrug gebracht moeten worden. Deze brug zou de bestaande Rijnbrug bij Rhenen moeten ontlasten.

De Rijnbrug, die de oevers van de Nederrijn ter hoogte van Rhenen verbindt, is een drukke verkeersader. Te druk, vinden ze in Rhenen. “De verkeersintensiteit is al sinds 1997 te hoog”, zegt Wiesenekker tegen RTV Utrecht. Er bestaan plannen om de brug te verbreden, maar die zijn al regelmatig uitgesteld. Veel inwoners van Rhenen zijn wel klaar met het drukke verkeer in en rond de stad. Vooral tijdens de avondspits kan de Rijnbrug het verkeer over de N233 en de N225 niet aan en dus staat het bijna dagelijks vast.

Het idee is nu om in 2027 aan verbreding van de brug te beginnen, maar dat is niet de oplossing van het probleem. “Dan ontstaat er een flessenhals bij de Lijnweg – middenin de stad – en daartegen zal de verbreding niet helpen, integendeel zelfs”, zegt Wiesenekker. “De drukte zorgt voor onveilige situaties. Uit iedere wijk in de stad hoor ik verhalen van ouders die hun kinderen niet naar school of sportclubs laten fietsen.” Op de plek waar de flessenhals ontstaat is er geen plek om extra rijbanen aan te leggen. Met de verbreding van de Rijnbrug wordt het probleem dus verlegd naar het centrum van Rhenen.

Daarmee is het stadje bepaald niet geholpen en dus heeft Wiesenekker nu zelf maar een plan bedacht: een al bestaande brug uit Rotterdam halen en daarmee een tweede verbinding over de Nederrijn bij Rhenen creëren. Daarmee zou een belangrijk deel van het verkeer om Rhenen heen kunnen worden geleid.

Suurhoffbrug komt beschikbaar

“Op de nationale bruggenbank staat de tijdelijke Suurhoffbrug vermeld”, weet Wiesenekker. Deze bruggenbank is een initiatief van de gemeenten Amsterdam, Rotterdan én Rijkswaterstaat om hergebruik van bruggen en onderdelen van bruggen zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk te maken voor alle overheden. Dit om bij te dragen aan de ambitie van de overheid om in 2030 klimaatneutraal en circulair te werken.

De tijdelijke brug ligt naast de bestaande Suurhoffbrug die momenteel gerenoveerd wordt. In mei 2021 werd de tijdelijke boogbrug van 200 meter lang, 40 meter hoog en 20 meter breed naast de huidige brug geplaatst. Op die manier wordt de verkeersdruk tijdens de renovatieperiode over twee bruggen verdeeld. Autoverkeer náár Rotterdam wordt al vanaf eind 2021 over de tijdelijke brug geleid, verkeer richting de Maasvlakte rijdt over de reguliere brug.

Medio 2031 moet de renovatie van de Suurhoffbrug klaar zijn, dus dan komt de tijdelijke brug beschikbaar. Een ideale oplossing voor Rhenen, vindt Wiesenekker. “Ik heb bij een student aan de TU Delf nagevraagd of het mogelijk is; en die zei dat het moet kunnen.” Het raadslid vindt dat de brug nu ‘geclaimd’ moet worden, zodat deze in 2031 naar Rhenen kan komen.

Doorvaarthoogte nog een probleem

Als Wiesenekkers idee door alle betrokken partijen als een prima oplossing wordt beschouwd, is het nog de vraag hoe de brug van Rotterdam naar Rhenen gebracht kan worden. De drie miljoen kilo wegende brug is volgens de Nationale Bruggenbank niet demontabel en zal dus in zijn geheel vervoerd moeten worden.

tijdelijke Suurhoffbrug
De tijdelijke Suurhoffbrug werd al eens over water vervoerd, naar zijn plaats van bestemming in Rotterdam. (Foto: Rijkswaterstaat)

Nou is de brug al eens over water vervoerd, dwars door Rotterdam, maar daar was over nagedacht toen de brug gebouwd werd. Geen situatie is hetzelfde natuurlijk, dus het is nog maar de vraag of de brug via de Nederrijn naar Rhenen gevaren kan worden. De meeste bruggen over de rivier – waar de brug dus onderdoor zal moeten – hebben een doorvaarthoogte van zo’n vijftien meter, maar de tijdelijke Suurhoffbrug is op zichzelf al veertig meter hoog.

Daar moeten de techneuten maar naar kijken, vindt Wiesenekker. “Ik ben niet de technische expert. “Maar Nederland waterland weet altijd wel een oplossing. Daar bemoei ik mij niet mee.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin