Waterkerende schuif naar Sophiaspoortunnel

De eerste waterkerende schuif voor de Sophiaspoortunnel wordt dinsdag 26 augustus rond 22.00 uur over de weg vanuit Krimpen aan den IJssel naar de bouwplaats in Hendrik-Ido-Ambacht vervoerd. De stalen schuif is 7.60 meter hoog en 6.80 meter breed en weegt dertig ton. In de loop van woensdag wordt hij op z’n plek in het tunnelgebouw gezet.

De geboorde Sophiaspoortunnel, onderdeel van de Betuweroute, kruist op een diepte van circa twintig meter twee belangrijke dijken aan weerszijden van de rivieren de Rietbaan en de Noord. Mocht er ooit rivierwater in de spoortunnel terechtkomen, dan sluiten de in totaal vier schuiven de beide tunnelbuizen aan weerszijden hermetisch af. En mocht één van de polders onverhoopt onder water komen te staan, dan voorkomen de schuiven dat het water via de tunnel in de achterliggende polders terechtkomt.

De Sophiaspoortunnel is de langste tunnel van de Betuweroute en is net als de rest van de goederenspoorlijn eind 2006 klaar. Als de tunnel in gebruik is genomen, nemen de betrokken waterschappen het beheer en de bediening van de waterkerende schuiven op zich nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ministerie V en W

Waterkerende schuif naar Sophiaspoortunnel | Infrasite

Waterkerende schuif naar Sophiaspoortunnel

De eerste waterkerende schuif voor de Sophiaspoortunnel wordt dinsdag 26 augustus rond 22.00 uur over de weg vanuit Krimpen aan den IJssel naar de bouwplaats in Hendrik-Ido-Ambacht vervoerd. De stalen schuif is 7.60 meter hoog en 6.80 meter breed en weegt dertig ton. In de loop van woensdag wordt hij op z’n plek in het tunnelgebouw gezet.

De geboorde Sophiaspoortunnel, onderdeel van de Betuweroute, kruist op een diepte van circa twintig meter twee belangrijke dijken aan weerszijden van de rivieren de Rietbaan en de Noord. Mocht er ooit rivierwater in de spoortunnel terechtkomen, dan sluiten de in totaal vier schuiven de beide tunnelbuizen aan weerszijden hermetisch af. En mocht één van de polders onverhoopt onder water komen te staan, dan voorkomen de schuiven dat het water via de tunnel in de achterliggende polders terechtkomt.

De Sophiaspoortunnel is de langste tunnel van de Betuweroute en is net als de rest van de goederenspoorlijn eind 2006 klaar. Als de tunnel in gebruik is genomen, nemen de betrokken waterschappen het beheer en de bediening van de waterkerende schuiven op zich nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ministerie V en W