Trans Link Systems: Bouw ov-chipkaart gaat van start

Trans Link Systems, NS en RET hebben de contracten getekend met consortium East-West voor de introductie van de ov-chipkaart. De invoering van de nationale ov-chipkaart komt met de ondertekening van de contracten een stap dichterbij. Er wordt nu begonnen met de bouw van het systeem. De eerste implementatie van de ov-chipkaart vindt plaats in Rotterdam, waar het systeem in september 2004 in werking treedt.

De uitrol van het landelijk ov-chipkaart systeem zal gefaseerd plaatsvinden. In september 2004 wordt gestart met de Hoekse Lijn van NS, de treinverbinding tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland, en de metro in Rotterdam van RET. Aansluitend zullen de metro in Amsterdam en verschillende tram- en bustrajecten in heel Nederland overgaan op de ov-chipkaart. Uiteindelijk zal de ov-chipkaart de strippenkaart, vervoersabonnementen en losse kaartjes vervangen, waardoor de reiziger in de toekomst met meer gemak gebruik kan maken van het openbaar vervoer.

De metrostations en veel treinstations worden voor het systeem beheerst toegankelijk gemaakt door poortjes en tourniquets. Met de ov-chipkaart als ‘sleutel’ levert dit een belangrijke bijdrage aan de sociale veiligheid, omdat het zwart- en grijsrijden zo wordt teruggedrongen.

Voor de verrekening van de vervoersopbrengsten tussen de deelnemende openbaar vervoerbedrijven zorgt het zogenoemde Central Back Office-systeem. Dit systeem is in staat om de vele miljarden transacties op een correcte en betrouwbare manier te verwerken.

Het consortium East-West -bestaande uit Thales, Vialis, Accenture, MTRC Corporation en Octopus Cards Ltd.- levert het Central Back Office-systeem aan Trans Link Systems en verzorgt de implementatie bij de ov-bedrijven.

Trans Link Systems is een initiatief van MOBIS en vijf grote vervoerbedrijven in Nederland: NS, Connexxion, RET, GVB en HTM.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Trans Link Systems

Trans Link Systems: Bouw ov-chipkaart gaat van start | Infrasite

Trans Link Systems: Bouw ov-chipkaart gaat van start

Trans Link Systems, NS en RET hebben de contracten getekend met consortium East-West voor de introductie van de ov-chipkaart. De invoering van de nationale ov-chipkaart komt met de ondertekening van de contracten een stap dichterbij. Er wordt nu begonnen met de bouw van het systeem. De eerste implementatie van de ov-chipkaart vindt plaats in Rotterdam, waar het systeem in september 2004 in werking treedt.

De uitrol van het landelijk ov-chipkaart systeem zal gefaseerd plaatsvinden. In september 2004 wordt gestart met de Hoekse Lijn van NS, de treinverbinding tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland, en de metro in Rotterdam van RET. Aansluitend zullen de metro in Amsterdam en verschillende tram- en bustrajecten in heel Nederland overgaan op de ov-chipkaart. Uiteindelijk zal de ov-chipkaart de strippenkaart, vervoersabonnementen en losse kaartjes vervangen, waardoor de reiziger in de toekomst met meer gemak gebruik kan maken van het openbaar vervoer.

De metrostations en veel treinstations worden voor het systeem beheerst toegankelijk gemaakt door poortjes en tourniquets. Met de ov-chipkaart als ‘sleutel’ levert dit een belangrijke bijdrage aan de sociale veiligheid, omdat het zwart- en grijsrijden zo wordt teruggedrongen.

Voor de verrekening van de vervoersopbrengsten tussen de deelnemende openbaar vervoerbedrijven zorgt het zogenoemde Central Back Office-systeem. Dit systeem is in staat om de vele miljarden transacties op een correcte en betrouwbare manier te verwerken.

Het consortium East-West -bestaande uit Thales, Vialis, Accenture, MTRC Corporation en Octopus Cards Ltd.- levert het Central Back Office-systeem aan Trans Link Systems en verzorgt de implementatie bij de ov-bedrijven.

Trans Link Systems is een initiatief van MOBIS en vijf grote vervoerbedrijven in Nederland: NS, Connexxion, RET, GVB en HTM.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Trans Link Systems