mourik graafmachine op waterstof
Geen gouden ei

‘Materieel op waterstof is te duur’

Een graafmachine op waterstof van aannemer Mourik in december 2022. ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning

Bouwmachines op waterstof zijn te duur, vertelt directeur Lars Kool van Urban Mobility Systems tegenover het vakblad Bouwmachines.nl. Hij berekent dat de prijzen van waterstof tot wel vier keer zo hoog zijn voor bouwmachines als elektriciteit, terwijl de kosten van brandstofcellen voor grotere machines elke paar jaar kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s.         

Vorig jaar presenteerde BAM Infra zijn eerste bouwmachine met een waterstofverbrandingsmotor. De aannemer is een van meerdere Nederlandse bedrijven die waterstof overweegt als milieuvriendelijker alternatief voor diesel. Wat dat betreft past waterstof in hetzelfde straatje als elektriciteit en biodiesel. Maar wat de prijs betreft wint waterstof het niet, vertelt directeur Lars Kool van Urban Mobility Systems in een interview met het vakblad Bouwmachines.nl.

‘Niet de heilige graal’

Het bedrijf van Kool bouwde in de afgelopen jaren honderden bouwmachines om. Een groot deel ging van diesel naar elektrisch, een kleiner deel van diesel naar waterstof. Inmiddels is Kool ervan overtuigd dat waterstof “niet de heilige graal is” voor bouwmachines, schrijft het vakblad deze week.

De directeur noemt twee redenen. Ten eerste is de prijs van waterstof volgens Kool al gauw vier zo hoog voor bouwmachines als de prijs van elektriciteit. Ten tweede moeten de brandstofcellen die nodig zijn voor bouwmachines op waterstof volgens Kool soms al na een paar jaar worden vervangen. Die vervanging kan voor groter materieel tienduizenden euro’s kosten, vertelt hij.

Het is duidelijk dat Kool op dit moment weinig voordeel ziet in bouwmachines op waterstof. Maar er zijn uitzonderingen, zegt de directeur. Hij wijst erop dat waterstof interessant kan zijn als alternatief voor zwaardere dieselmotoren die tientallen liters per uur verbruiken, of de motoren van vrachtwagens en busjes die dezelfde trajecten rijden, waardoor het duidelijk is wat ze verbruiken en wanneer alles moet worden vervangen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Bouwmachines.nl (Jan Smit)

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Materieel op waterstof is te duur’ | Infrasite
mourik graafmachine op waterstof
Geen gouden ei

‘Materieel op waterstof is te duur’

Een graafmachine op waterstof van aannemer Mourik in december 2022. ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning

Bouwmachines op waterstof zijn te duur, vertelt directeur Lars Kool van Urban Mobility Systems tegenover het vakblad Bouwmachines.nl. Hij berekent dat de prijzen van waterstof tot wel vier keer zo hoog zijn voor bouwmachines als elektriciteit, terwijl de kosten van brandstofcellen voor grotere machines elke paar jaar kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s.         

Vorig jaar presenteerde BAM Infra zijn eerste bouwmachine met een waterstofverbrandingsmotor. De aannemer is een van meerdere Nederlandse bedrijven die waterstof overweegt als milieuvriendelijker alternatief voor diesel. Wat dat betreft past waterstof in hetzelfde straatje als elektriciteit en biodiesel. Maar wat de prijs betreft wint waterstof het niet, vertelt directeur Lars Kool van Urban Mobility Systems in een interview met het vakblad Bouwmachines.nl.

‘Niet de heilige graal’

Het bedrijf van Kool bouwde in de afgelopen jaren honderden bouwmachines om. Een groot deel ging van diesel naar elektrisch, een kleiner deel van diesel naar waterstof. Inmiddels is Kool ervan overtuigd dat waterstof “niet de heilige graal is” voor bouwmachines, schrijft het vakblad deze week.

De directeur noemt twee redenen. Ten eerste is de prijs van waterstof volgens Kool al gauw vier zo hoog voor bouwmachines als de prijs van elektriciteit. Ten tweede moeten de brandstofcellen die nodig zijn voor bouwmachines op waterstof volgens Kool soms al na een paar jaar worden vervangen. Die vervanging kan voor groter materieel tienduizenden euro’s kosten, vertelt hij.

Het is duidelijk dat Kool op dit moment weinig voordeel ziet in bouwmachines op waterstof. Maar er zijn uitzonderingen, zegt de directeur. Hij wijst erop dat waterstof interessant kan zijn als alternatief voor zwaardere dieselmotoren die tientallen liters per uur verbruiken, of de motoren van vrachtwagens en busjes die dezelfde trajecten rijden, waardoor het duidelijk is wat ze verbruiken en wanneer alles moet worden vervangen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Bouwmachines.nl (Jan Smit)

Journalist en redacteur voor Infrasite.