waterstof subsidie
In 2024 van start

Subsidie van €125 miljoen voor waterstof trucks, busjes en stations

Een vuilniswagen op waterstof in Groningen (maart 2021). ANP / Hollandse Hoogte / Kees van de Veen

Het kabinet trekt voor de komende vier jaar in totaal 125 miljoen euro uit om waterstof als brandstof te stimuleren, laat staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op maandag weten. Vanaf volgend jaar kunnen bedrijven een nieuwe subsidie aanvragen voor de aanschaf van vrachtwagens en bestelbussen op waterstof en de bouw van tankstations voor waterstof.  

Aanvragen zijn vanaf maart 2024 in te dienen, zegt het ministerie in een persbericht. “Per waterstoftankstation kunnen ondernemers 40 procent van de kosten voor de bouw van het tankstation gesubsidieerd krijgen. Per vrachtwagen of bestelbus gaat het om 80 procent van het verschil in de prijs met een dieselvariant.”

Aanvragen moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een subsidie te krijgen met een aanvraag voor alleen voertuigen. “Bij elke aanvraag moet minstens één tankstation in het plan zitten, met daarbij de aanschaf van genoeg vrachtwagens of bussen om het tankstation van het begin af aan rendabel te maken. Gemiddeld zijn daarvoor tien tot vijftien waterstofvrachtwagens nodig.”

De voorwaarde om voertuigen én een tankstation aan te vragen betekent volgens het ministerie dat transportbedrijven en tankstationhouders vaak zullen samenwerken voor een aanvraag. “Door subsidie te verlenen voor de combinatie komt er een einde aan de kip-ei discussie of je eerst tankstations moet hebben zodat er getankt kan worden, of eerst auto’s zodat je daarna een rendabel tankstation kunt bouwen.”

Landelijke dekking

Het ministerie is van plan om de subsidieregeling tot en met 2028 te organiseren. “Met de 125 miljoen euro kunnen er naar schatting 40 moderne tankstations gebouwd worden, inclusief de voertuigen die nodig zijn om de stations rendabel te laten draaien. Daarmee ontstaat er een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations.”

Dat laatste is niet alleen wat het kabinet wil, maar ook in lijn met de Europese doelstellingen. Brussel eist dat er in 2030 langs alle Europese hoofdsnelwegen waterstoftankstations te vinden zijn. “Momenteel zijn er zeventien waterstoftankstations in Nederland, waarvan er vier voldoen aan de Europese eisen die in 2030 gelden. Voor ons land moeten dat er minimaal 30 zijn, verspreid over het hele land. Europa stelt eisen aan deze stations, bijvoorbeeld qua grootte, capaciteit en toegankelijkheid.”

Voorlopige versie

De Rijksoverheid heeft de subsidieregeling op maandag op een website gedeeld waar iedereen zijn mening kan geven voordat de subsidieregeling definitief wordt vastgesteld. De voorwaarden, bedragen en de rest van de inhoud kunnen dan ook zijn veranderd wanneer de regeling in maart 2024 van start gaat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Subsidie van €125 miljoen voor waterstof trucks, busjes en stations | Infrasite
waterstof subsidie
In 2024 van start

Subsidie van €125 miljoen voor waterstof trucks, busjes en stations

Een vuilniswagen op waterstof in Groningen (maart 2021). ANP / Hollandse Hoogte / Kees van de Veen

Het kabinet trekt voor de komende vier jaar in totaal 125 miljoen euro uit om waterstof als brandstof te stimuleren, laat staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op maandag weten. Vanaf volgend jaar kunnen bedrijven een nieuwe subsidie aanvragen voor de aanschaf van vrachtwagens en bestelbussen op waterstof en de bouw van tankstations voor waterstof.  

Aanvragen zijn vanaf maart 2024 in te dienen, zegt het ministerie in een persbericht. “Per waterstoftankstation kunnen ondernemers 40 procent van de kosten voor de bouw van het tankstation gesubsidieerd krijgen. Per vrachtwagen of bestelbus gaat het om 80 procent van het verschil in de prijs met een dieselvariant.”

Aanvragen moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een subsidie te krijgen met een aanvraag voor alleen voertuigen. “Bij elke aanvraag moet minstens één tankstation in het plan zitten, met daarbij de aanschaf van genoeg vrachtwagens of bussen om het tankstation van het begin af aan rendabel te maken. Gemiddeld zijn daarvoor tien tot vijftien waterstofvrachtwagens nodig.”

De voorwaarde om voertuigen én een tankstation aan te vragen betekent volgens het ministerie dat transportbedrijven en tankstationhouders vaak zullen samenwerken voor een aanvraag. “Door subsidie te verlenen voor de combinatie komt er een einde aan de kip-ei discussie of je eerst tankstations moet hebben zodat er getankt kan worden, of eerst auto’s zodat je daarna een rendabel tankstation kunt bouwen.”

Landelijke dekking

Het ministerie is van plan om de subsidieregeling tot en met 2028 te organiseren. “Met de 125 miljoen euro kunnen er naar schatting 40 moderne tankstations gebouwd worden, inclusief de voertuigen die nodig zijn om de stations rendabel te laten draaien. Daarmee ontstaat er een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations.”

Dat laatste is niet alleen wat het kabinet wil, maar ook in lijn met de Europese doelstellingen. Brussel eist dat er in 2030 langs alle Europese hoofdsnelwegen waterstoftankstations te vinden zijn. “Momenteel zijn er zeventien waterstoftankstations in Nederland, waarvan er vier voldoen aan de Europese eisen die in 2030 gelden. Voor ons land moeten dat er minimaal 30 zijn, verspreid over het hele land. Europa stelt eisen aan deze stations, bijvoorbeeld qua grootte, capaciteit en toegankelijkheid.”

Voorlopige versie

De Rijksoverheid heeft de subsidieregeling op maandag op een website gedeeld waar iedereen zijn mening kan geven voordat de subsidieregeling definitief wordt vastgesteld. De voorwaarden, bedragen en de rest van de inhoud kunnen dan ook zijn veranderd wanneer de regeling in maart 2024 van start gaat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.