graafmachine elektrisch materieel innova58
Covenant SEB

Tientallen opdrachtgevers beloven om vaker emissieloos materieel te eisen

Foto ter illustratie. Een graafmachine op de Innovatiestrook A58 Kloosters. Hier experimenteren Rijkswaterstaat en aannemers met technieken voor uitstootvermindering. Via www.innova58.nl (Rijkswaterstaat)

Tientallen opdrachtgevers in de bouw en infra ondertekenen op maandag het covenant Schoon en Emissieloos Bouwen, een lijst met afspraken over het gebruik van elektrisch materieel. Met de ondertekening beloven gemeenten en andere opdrachtgevers om het gebruik van elektrisch en ander emissieloos materieel steeds vaker als voorwaarde te stellen voor werkzaamheden.  

Dat maakt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een persbericht bekend. In het covenant is onder andere vastgesteld vanaf welk jaar gemeenten naar het gebruik van welke soorten elektrische machines gaan vragen bij het verlenen van opdrachten. In totaal werd het covenant door 45 partijen ondertekend.

De afspraken zijn samengevat in een routekaart. Daarin valt bijvoorbeeld te lezen dat het vanaf 1 januari 2028 de bedoeling is dat er alleen nog maar met uitstootvrij ‘minimateriaal’ wordt gewerkt. Dit zijn alle machines met een stroomverbruik van minder dan 19 kW.

Vanaf 1 januari 2030 moet de eis ook gaan gelden voor al het materieel met een stroomvebruik van minder dan 56 kW. Vanaf 2035 volgen zwaardere machines met een stroomverbruik van maximaal 560 kW. Uiterlijk in 2040 is het de bedoeling dat al het materieel in de bouw en infra uitstootvrij werkt, waaronder machines van meer dan 560 kW.

Geld voor extra kosten

De opdrachtgevers die het covenant hebben ondertekend, kunnen in totaal 180 miljoen euro krijgen van het ministerie om de extra kosten te dekken die “emissieloos aanbesteden met zich meebrengt”, zegt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het persbericht.

Het Rijksvastgoedbedrijf, een van de ondertekenaars van het covenant, belooft in zijn aanbestedingen rekening te houden met de hogere kosten van elektrisch materieel. “Het bedrijfsleven staat er niet alleen voor”, zegt de opdrachtgever op maandag op zijn website.

Impact op aannemers

Volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft het covenant een “flinke impact” op duizenden bedrijven in Nederland. “Met dit akkoord krijgen ze een beeld van wat ze in de komende jaren kunnen verwachten, waardoor de zich kunnen voorbereiden. We zien al de eerste resultaten: bij steeds meer bouwprojecten wordt emissieloos en schoner materieel gebruikt.”

Ook werkgeversorganisatie Bouwend Nederland heeft het covenant ondertekend. Voorzitter Arno Visser: “We staan aan de vooravond van een grote transitie die veel vraagt van onze ondernemers. In financieel opzicht is het uitdagend. We zijn dan ook blij met het bedrag dat de overheid beschikbaar stelt voor de subsidieregeling.”

Over de redenen voor het covenant zegt het ministerie het volgende. “SEB draagt bij aan de kabinetsdoelen uit het Klimaatakkoord, het Schone Lucht Akkoord en de Aanpak Stikstof. De afspraken om meer schoon en emissieloos bouwmaterieel in te zetten zorgt voor een daling van de uitstoot en voor positieve effecten voor de natuur.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Tientallen opdrachtgevers beloven om vaker emissieloos materieel te eisen | Infrasite
graafmachine elektrisch materieel innova58
Covenant SEB

Tientallen opdrachtgevers beloven om vaker emissieloos materieel te eisen

Foto ter illustratie. Een graafmachine op de Innovatiestrook A58 Kloosters. Hier experimenteren Rijkswaterstaat en aannemers met technieken voor uitstootvermindering. Via www.innova58.nl (Rijkswaterstaat)

Tientallen opdrachtgevers in de bouw en infra ondertekenen op maandag het covenant Schoon en Emissieloos Bouwen, een lijst met afspraken over het gebruik van elektrisch materieel. Met de ondertekening beloven gemeenten en andere opdrachtgevers om het gebruik van elektrisch en ander emissieloos materieel steeds vaker als voorwaarde te stellen voor werkzaamheden.  

Dat maakt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een persbericht bekend. In het covenant is onder andere vastgesteld vanaf welk jaar gemeenten naar het gebruik van welke soorten elektrische machines gaan vragen bij het verlenen van opdrachten. In totaal werd het covenant door 45 partijen ondertekend.

De afspraken zijn samengevat in een routekaart. Daarin valt bijvoorbeeld te lezen dat het vanaf 1 januari 2028 de bedoeling is dat er alleen nog maar met uitstootvrij ‘minimateriaal’ wordt gewerkt. Dit zijn alle machines met een stroomverbruik van minder dan 19 kW.

Vanaf 1 januari 2030 moet de eis ook gaan gelden voor al het materieel met een stroomvebruik van minder dan 56 kW. Vanaf 2035 volgen zwaardere machines met een stroomverbruik van maximaal 560 kW. Uiterlijk in 2040 is het de bedoeling dat al het materieel in de bouw en infra uitstootvrij werkt, waaronder machines van meer dan 560 kW.

Geld voor extra kosten

De opdrachtgevers die het covenant hebben ondertekend, kunnen in totaal 180 miljoen euro krijgen van het ministerie om de extra kosten te dekken die “emissieloos aanbesteden met zich meebrengt”, zegt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het persbericht.

Het Rijksvastgoedbedrijf, een van de ondertekenaars van het covenant, belooft in zijn aanbestedingen rekening te houden met de hogere kosten van elektrisch materieel. “Het bedrijfsleven staat er niet alleen voor”, zegt de opdrachtgever op maandag op zijn website.

Impact op aannemers

Volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft het covenant een “flinke impact” op duizenden bedrijven in Nederland. “Met dit akkoord krijgen ze een beeld van wat ze in de komende jaren kunnen verwachten, waardoor de zich kunnen voorbereiden. We zien al de eerste resultaten: bij steeds meer bouwprojecten wordt emissieloos en schoner materieel gebruikt.”

Ook werkgeversorganisatie Bouwend Nederland heeft het covenant ondertekend. Voorzitter Arno Visser: “We staan aan de vooravond van een grote transitie die veel vraagt van onze ondernemers. In financieel opzicht is het uitdagend. We zijn dan ook blij met het bedrag dat de overheid beschikbaar stelt voor de subsidieregeling.”

Over de redenen voor het covenant zegt het ministerie het volgende. “SEB draagt bij aan de kabinetsdoelen uit het Klimaatakkoord, het Schone Lucht Akkoord en de Aanpak Stikstof. De afspraken om meer schoon en emissieloos bouwmaterieel in te zetten zorgt voor een daling van de uitstoot en voor positieve effecten voor de natuur.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.