Böcker AK 48e (bron: Böcker)
SUPERDUURZAAM

Böcker presenteert dubbelelektrische mobiele kraan

Böcker AK 48e (bron: Böcker)

De Duitse kraanfabrikant Böcker presenteert eind oktober op de beurs Bauma (bouwmachines) in München de mobiele kraan hierboven op de foto. Het gaat niet om zomaar een kraan. Want deze Böcker AK 48e is dubbelelektrisch. Hij hijst elektrisch en omdat de kraan gemonteerd is op een 27 tons 6 x 2 Mercedes eActros truck rijdt hij ook elektrisch naar de bouwplaats of waar dan ook.

Böcker zegt dat deze kraan ‘het begin is van een nieuw tijdperk van krachtige kraantechnologie’ en dat het vandaag de dag al mogelijk is op de bouwplaats helemaal zonder het gebruik van fossiele brandstof te werken.

Eerder kondigde het bedrijf al de AK 27e aan, waarbij de elektrische kraan op een conventionele dieseltruck was gemonteerd. Voor beide modellen geldt de bijzonderheid dat de kranen deels van aluminium zijn gebouwd. Böcker zegt deze staal/alubouw ook op andere machines van het merk te gaan toepassen.

De Mercedes e-Actros elektrische truck is leverbaar als 4×2 en 6×2. Standaard zijn drie of vier lithium-ion accu’s. Elke accu biedt een opslagcapaciteit van 112 kWh, zodat de totale opslag respectievelijk  336 of 448 kWh is. Volgens de fabrikant moet dat de truck 300 of 400 kilometer ver brengen. Laden van 20 tot 80 procent van de capaciteit duurt voor de versie met drie accu’s iets meer dan een uur, is de belofte.

Lees ook:

Bij Heijmans voortaan alleen elektrisch leasen

De race om schone stroom op de bouwplaats

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Böcker presenteert dubbelelektrische mobiele kraan | Infrasite
Böcker AK 48e (bron: Böcker)
SUPERDUURZAAM

Böcker presenteert dubbelelektrische mobiele kraan

Böcker AK 48e (bron: Böcker)

De Duitse kraanfabrikant Böcker presenteert eind oktober op de beurs Bauma (bouwmachines) in München de mobiele kraan hierboven op de foto. Het gaat niet om zomaar een kraan. Want deze Böcker AK 48e is dubbelelektrisch. Hij hijst elektrisch en omdat de kraan gemonteerd is op een 27 tons 6 x 2 Mercedes eActros truck rijdt hij ook elektrisch naar de bouwplaats of waar dan ook.

Böcker zegt dat deze kraan ‘het begin is van een nieuw tijdperk van krachtige kraantechnologie’ en dat het vandaag de dag al mogelijk is op de bouwplaats helemaal zonder het gebruik van fossiele brandstof te werken.

Eerder kondigde het bedrijf al de AK 27e aan, waarbij de elektrische kraan op een conventionele dieseltruck was gemonteerd. Voor beide modellen geldt de bijzonderheid dat de kranen deels van aluminium zijn gebouwd. Böcker zegt deze staal/alubouw ook op andere machines van het merk te gaan toepassen.

De Mercedes e-Actros elektrische truck is leverbaar als 4×2 en 6×2. Standaard zijn drie of vier lithium-ion accu’s. Elke accu biedt een opslagcapaciteit van 112 kWh, zodat de totale opslag respectievelijk  336 of 448 kWh is. Volgens de fabrikant moet dat de truck 300 of 400 kilometer ver brengen. Laden van 20 tot 80 procent van de capaciteit duurt voor de versie met drie accu’s iets meer dan een uur, is de belofte.

Lees ook:

Bij Heijmans voortaan alleen elektrisch leasen

De race om schone stroom op de bouwplaats

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie