Foto: Big Ass Battery
DUURZAAM

De race om schone stroom op de bouwplaats

Foto: Big Ass Battery Foto: Big Ass Battery

Het werken met elektrische machines op de bouwplaats of bij werk aan de weg wordt steeds meer gemeengoed. Want nu duurzaam is het toverwoord is zijn roetbrakende uitlaten taboe. Maar wat als er geen stroomaansluiting voorhanden is?

Tot nu toe was het antwoord op de vraag om mobiele stroom: dan zetten we een aggregaat in. Maar als wegwerkmachines op diesel niet meer kunnen, dan is een dieselaggregaat om de accupacks van de elektrische wals, kraan en asfaltspreider op te laden natuurlijk geen oplossing. Dus zijn aannemers met maar een beetje gevoel voor wat de markt vraagt op zoek naar een schone oplossing.

Uitstootloos

Dat heeft een complete wedloop tussen fabrikanten en start-ups in gang gezet. Wie snel met een goed product komt, heeft een fantastische markt aan zijn voeten. De strijd gaat er om wie op korte termijn het beste uitstootloze aggregaat op de markt brengt. Of samengevat: een container waar stroom uitkomt maar geen uitlaatgas.

Het systeem dat in de container zit doet er in principe niet toe. Het kan gaan om containers met daarin een fikse batterij met een even fikse omvormer om de gelijkspanning van de accu om te zetten naar 230/380 V.Maar een andere oplossing is ook goed. Als er maar schone stroom uit de container komt.

(bron: BAM)
(bron: BAM)

Bijtanken

Het gebruik van de lithium-ion batterij die onder de meeste elektrische auto’s is geschroefd ligt voor de hand. Maar er zijn ook andere accu’s en zelfs totaal andere systemen. Recent hadden we het hier op Infrasite al over aggregaat dat op mierenzuur werkt: het hydrozine-aggregaat. Volgens aanbieder DENS van de Automotive Campus in Helmond biedt hun aggregaat een vermogen van 20kW. Van opladen kun je eigenlijk niet spreken. Er wordt getankt. De container bevat een tank met 4000 liter mierenzuur, het opgegeven verbruik is 37 liter per uur. DENS zegt zelf dat een keer in de twee weken bijtanken genoeg is.

Bedieningspaneel (bron: Dens)
(bron: Dens)

Een ander idee waar we laatst over schreven is de aggregaat op biogas. Het bedrijf dat er  vorig jaar mee kwam heet Gashouders. Nu lijkt het verbranden van biogas (een samenstelling van gassen met onder meer methaan in de mix) niet zo milieuvriendelijk en dus zeker niet duurzaam.

Zuiveringsslib

Maar Gashouders haalt het gas bij de zuiveringsinstallaties, waar het ontstaat door het vergisten van zuiveringsslib. Dus is de redenering: dat gas ontstaat toch al. Als wij het gebruiken om er stroom mee te draaien levert dat geen extra milieubelasting op. Citaat van de website van Gashouders: ‘Bij verbranding van biogas ontstaat CO2. Maar omdat de bron van de brandstof duurzaam is en vanuit afvalstromen ontstaat, is hier sprake van kort-cyclische CO2-uitstoot en is de netto uitstoot technisch nul. Echte duurzame en lokaal opgewekte energie dus.’

(bron: Gashouders)
(bron: Gashouders)

Brandveiliger

Nieuwe ster aan het firmament is Big Ass Battery uit Nuenen. Het bedrijf biedt sinds dit voorjaar hun Big Ass Battery aan. Hun elektriciteit komt uit batterijcellen die zijn gebaseerd lithiumijzer-fosfaat. Deze lijken op lithium-ion cellen, maar volgens Big Ass zijn ze veel duurzamer en brandveiliger. ‘Onze batterijen zijn veiliger dan Li-Ion. Ze zijn chemisch stabieler, onbrandbaar en bestendig tegen hoge temperaturen zonder ontbinding.’ Bovendien gaan de energieopslagsystemen 15 tot 20 jaar mee,’ zegt Big Ass.

Capaciteitsproblemen

Het bedrijf mikt met hun product zeker niet alleen op de bouwplaats. ’Onze batterijen zijn dé oplossing voor actuele uitdagingen zoals een overvol stroomnet, capaciteitsproblemen door wachtlijsten bij netbeheerders en verduurzaming in het bedrijfsleven. Een Big Ass Battery kan geplaatst worden op een event locatie of bij een bedrijf voor het opladen van elektrische auto’s.’ En op de bouwplaats dus.

Maar waar komt die aparte naam Big Ass toch vandaan? Die refereert aan de megaopslagcapaciteit van het systeem. De makers van de Big Ass zien kans een opslagcapaciteit van 1500 kWh in één 10-voets container te realiseren. Dat is genoeg om vijf woonhuizen meer dan een maand van stroom te voorzien.

(bron: Big Ass)
(bron: Big Ass Battery)

Volle tank

Dat mag een indrukwekkend getal zijn, de jongens van Big Ass worden ruimschoots verslagen door de makers van het mierenzuuraggregaat. Die komen uit op een capaciteit van 3200 kWh. Dat is genoeg om ruim tien huizen een maand te beleveren (als het sommetje van Big Ass tenminste juist is). Pas dan is de volle tank met mierenzuur leeg. Het is een beetje appels met peren vergelijken, dat wel.

Motorvermogen

Gashouders werkt met haar biogasverbranding volgens een heel ander principe. Omdat de gastank steeds kan worden bijgevuld hebben ze het daar niet over opslagcapaciteit. Een containerwisselsysteem zorgt ervoor dat een biogasaggregaat zonder onderbreking continuvermogen kan leveren, zeggen ze bij Gashouders.

Nog even ter vergelijking: de systemen van Big Ass hebben en vermogen van 36 tot 1020 kVA. Gashouders praat over het motorvermogen, dat loopt van 30 kVa tot 500 kVa. Het systeem van Dens is volgens de documentatie goed voor 20kVA.

Lees ook:

Duurzaam stroom draaien op mierenzuur

Gashouders: mobiele laadpaal op biogas

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Redactie

De race om schone stroom op de bouwplaats | Infrasite
Foto: Big Ass Battery
DUURZAAM

De race om schone stroom op de bouwplaats

Foto: Big Ass Battery Foto: Big Ass Battery

Het werken met elektrische machines op de bouwplaats of bij werk aan de weg wordt steeds meer gemeengoed. Want nu duurzaam is het toverwoord is zijn roetbrakende uitlaten taboe. Maar wat als er geen stroomaansluiting voorhanden is?

Tot nu toe was het antwoord op de vraag om mobiele stroom: dan zetten we een aggregaat in. Maar als wegwerkmachines op diesel niet meer kunnen, dan is een dieselaggregaat om de accupacks van de elektrische wals, kraan en asfaltspreider op te laden natuurlijk geen oplossing. Dus zijn aannemers met maar een beetje gevoel voor wat de markt vraagt op zoek naar een schone oplossing.

Uitstootloos

Dat heeft een complete wedloop tussen fabrikanten en start-ups in gang gezet. Wie snel met een goed product komt, heeft een fantastische markt aan zijn voeten. De strijd gaat er om wie op korte termijn het beste uitstootloze aggregaat op de markt brengt. Of samengevat: een container waar stroom uitkomt maar geen uitlaatgas.

Het systeem dat in de container zit doet er in principe niet toe. Het kan gaan om containers met daarin een fikse batterij met een even fikse omvormer om de gelijkspanning van de accu om te zetten naar 230/380 V.Maar een andere oplossing is ook goed. Als er maar schone stroom uit de container komt.

(bron: BAM)
(bron: BAM)

Bijtanken

Het gebruik van de lithium-ion batterij die onder de meeste elektrische auto’s is geschroefd ligt voor de hand. Maar er zijn ook andere accu’s en zelfs totaal andere systemen. Recent hadden we het hier op Infrasite al over aggregaat dat op mierenzuur werkt: het hydrozine-aggregaat. Volgens aanbieder DENS van de Automotive Campus in Helmond biedt hun aggregaat een vermogen van 20kW. Van opladen kun je eigenlijk niet spreken. Er wordt getankt. De container bevat een tank met 4000 liter mierenzuur, het opgegeven verbruik is 37 liter per uur. DENS zegt zelf dat een keer in de twee weken bijtanken genoeg is.

Bedieningspaneel (bron: Dens)
(bron: Dens)

Een ander idee waar we laatst over schreven is de aggregaat op biogas. Het bedrijf dat er  vorig jaar mee kwam heet Gashouders. Nu lijkt het verbranden van biogas (een samenstelling van gassen met onder meer methaan in de mix) niet zo milieuvriendelijk en dus zeker niet duurzaam.

Zuiveringsslib

Maar Gashouders haalt het gas bij de zuiveringsinstallaties, waar het ontstaat door het vergisten van zuiveringsslib. Dus is de redenering: dat gas ontstaat toch al. Als wij het gebruiken om er stroom mee te draaien levert dat geen extra milieubelasting op. Citaat van de website van Gashouders: ‘Bij verbranding van biogas ontstaat CO2. Maar omdat de bron van de brandstof duurzaam is en vanuit afvalstromen ontstaat, is hier sprake van kort-cyclische CO2-uitstoot en is de netto uitstoot technisch nul. Echte duurzame en lokaal opgewekte energie dus.’

(bron: Gashouders)
(bron: Gashouders)

Brandveiliger

Nieuwe ster aan het firmament is Big Ass Battery uit Nuenen. Het bedrijf biedt sinds dit voorjaar hun Big Ass Battery aan. Hun elektriciteit komt uit batterijcellen die zijn gebaseerd lithiumijzer-fosfaat. Deze lijken op lithium-ion cellen, maar volgens Big Ass zijn ze veel duurzamer en brandveiliger. ‘Onze batterijen zijn veiliger dan Li-Ion. Ze zijn chemisch stabieler, onbrandbaar en bestendig tegen hoge temperaturen zonder ontbinding.’ Bovendien gaan de energieopslagsystemen 15 tot 20 jaar mee,’ zegt Big Ass.

Capaciteitsproblemen

Het bedrijf mikt met hun product zeker niet alleen op de bouwplaats. ’Onze batterijen zijn dé oplossing voor actuele uitdagingen zoals een overvol stroomnet, capaciteitsproblemen door wachtlijsten bij netbeheerders en verduurzaming in het bedrijfsleven. Een Big Ass Battery kan geplaatst worden op een event locatie of bij een bedrijf voor het opladen van elektrische auto’s.’ En op de bouwplaats dus.

Maar waar komt die aparte naam Big Ass toch vandaan? Die refereert aan de megaopslagcapaciteit van het systeem. De makers van de Big Ass zien kans een opslagcapaciteit van 1500 kWh in één 10-voets container te realiseren. Dat is genoeg om vijf woonhuizen meer dan een maand van stroom te voorzien.

(bron: Big Ass)
(bron: Big Ass Battery)

Volle tank

Dat mag een indrukwekkend getal zijn, de jongens van Big Ass worden ruimschoots verslagen door de makers van het mierenzuuraggregaat. Die komen uit op een capaciteit van 3200 kWh. Dat is genoeg om ruim tien huizen een maand te beleveren (als het sommetje van Big Ass tenminste juist is). Pas dan is de volle tank met mierenzuur leeg. Het is een beetje appels met peren vergelijken, dat wel.

Motorvermogen

Gashouders werkt met haar biogasverbranding volgens een heel ander principe. Omdat de gastank steeds kan worden bijgevuld hebben ze het daar niet over opslagcapaciteit. Een containerwisselsysteem zorgt ervoor dat een biogasaggregaat zonder onderbreking continuvermogen kan leveren, zeggen ze bij Gashouders.

Nog even ter vergelijking: de systemen van Big Ass hebben en vermogen van 36 tot 1020 kVA. Gashouders praat over het motorvermogen, dat loopt van 30 kVa tot 500 kVa. Het systeem van Dens is volgens de documentatie goed voor 20kVA.

Lees ook:

Duurzaam stroom draaien op mierenzuur

Gashouders: mobiele laadpaal op biogas

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Redactie