dampoort aquaduct zeeland

Advies: bouw een aquaduct in Vlissingen van meer dan 100 miljoen

Foto uit het archief ter illustratie: de aanleg van het Dampoortaquaduct in Middelburg in 2009. Joop van Houdt / Rijkswaterstaat Beeldarchief

De aanleg van een nieuw aquaduct is de beste oplossing voor de files op de N288 in Vlissingen. Dat is het advies van Tridée, een bureau dat werd ingeschakeld om mogelijke opties te onderzoeken voor Rijkswaterstaat, de provincie, plaatselijke gemeenten en het waterschap. Ingenieurs van Royal HaskoningDHV hebben alvast een ontwerp gemaakt. Maar voordat de eerste schop de grond in kan, moet het Rijk worden overtuigd om mee te betalen met de bouwkosten van 83 miljoen tot 125 miljoen euro.   

Wat is er aan de hand? Het verkeer op de Sloeweg in Vlissingen (N288) staat regelmatig vast omdat de Sloebrug open moet voor schepen en de spoorbomen omlaag gaan voor passerende treinen tussen Vlissingen en Middelburg. De verwachting is dat de files de komende jaren groter worden door een groei in het verkeer. Dus gaven zes plaatselijke wegbeheerders, waaronder Rijkswaterstaat en de provincie, de opdracht aan Tridée om een oplossing te zoeken voor de doorstroming.

Het antwoord is een combinatie van een aquaduct en een tunnel, zo valt te lezen in het eindrapport van het bureau. Het aquaduct moet onder het kanaal door Walcheren komen te liggen en de tunnel onder het spoor, waardoor het verkeer kan doorrijden onder passerende treinen en schepen. Het idee lijkt op het bestaande Dampoortaquaduct in Middelburg, zeggen de onderzoekers, waar de verkeersintensiteit en infrastructuur vergelijkbaar is met de Sloeweg in Vlissingen.

Artikel gaat verder na de afbeelding. © Royal HaskoningDHV

Een vroege tekening van een van de mogelijke locaties voor het aquaduct.

Eerst geld nodig

De bouwtijd van het nieuwe aquaduct wordt geschat op zeven jaar als het meevalt en tien jaar als het tegenvalt. De bouwkosten worden geschat op 83 miljoen euro tot 125 miljoen euro. Vlissingen heeft het Rijk nodig om dat te financieren, schrijft de regionale krant PZC.

Volgens de regionale krant gaat de gemeente er alles aan doen om geld los te krijgen. Daarvoor moet eerst worden aangetoond dat de komst van het aquaduct een landelijk probleem oplost. Een mogelijk argument is de aanstaande bouw van een justitieel complex in Vlissingen, dat goed bereikbaar moet zijn. Ook staat het verkeer door de problemen op de Sloeweg soms stil tot ver op de A58, een Rijksweg.

Of het Rijk over de brug komt is uiteindelijk “een politieke keuze”, zegt projectleider Koos Louwerse van Tridée tegenover PZC. “Het Rijk zal alleen meebetalen als wordt aangetoond dat er ook echt een rijksbelang mee is gediend. Daar moet nog wel een slag voor worden gemaakt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.