westerscheldetunnel scheur beton plafond

Westerscheldetunnel is ondanks betonschade veilig, herhaalt Harbers

Medewerkers werken aan het betonnen plafond van de Westerscheldetunnel, waar de dertig meter lange scheur werd gevonden. Westerscheldetunnel.nl

De breuk en scheur die vorig jaar zijn gevonden in het beton van de Westerscheldetunnel vormen geen direct gevaar voor weggebruikers. Dat benadrukt minister Mark Harbers op woensdag in een antwoord op vragen van de Tweede Kamer. De beheerder van de tunnel heeft “tijd en ruimte” om te werken aan een plan voor het herstel.

De kamerleden vragen onder andere waarom er in de tunnel geen voorzorgsmaatregelen worden getroffen die mogelijk op een later moment alsnog nodig zullen zijn, zoals het plaatsen van veiligheidsnetten. De minister van Infrastructuur en Waterstaat beantwoordt dat voorzorgsmaatregelen op het moment gewoonweg niet nodig zijn.

Hij wijst op de uitkomst van een onderzoek dat vorig jaar al is uitgevoerd door de beheerder van de tunnel (N.V. Westerscheldetunnel). De tunnel is, ondanks de dertig meter lange betonscheur en kleinere breuk in het plafond, “veilig en stabiel”, luidt de conclusie.

Het plan is wel om de schade op den duur te herstellen. Over het plan van aanpak wordt in het tweede kwartaal van dit jaar meer bekend, liet de beheerder eind vorig jaar weten. Daarover vragen de kamerleden waarom er niet eerder duidelijkheid gegeven kan worden over de reparatie. Harbers herhaalt dat de tunnel veilig is en de beheerder daarom tijd en ruimte heeft voor het maken van het plan.

Afsluitingen nodig?

Verder bevragen de kamerleden of er genoeg rekening wordt gehouden met de invloed van de uiteindelijke werkzaamheden op de bereikbaarheid van de Westerscheldetunnel, een “levensader” die Zeeuws-Vlaanderen met de rest van de provincie Zeeland en Nederland verbindt. Harbers benadrukt dat de beschikbaarheid van de tunnel een “belangrijk aandachtspunt” zal zijn in het herstelplan van de beheerder, valt te lezen in de brief.

Druk van grondlaag en te weinig wapening

Over de oorzaak van de betonschade in de tunnel werd vorig jaar al het een en ander bekendgemaakt. “Het meest waarschijnlijke is dat een aantal omstandigheden gezamenlijk hebben geleid tot de betonschade. Een belangrijk aspect is de grondlaag op de schadelocatie, die extra veel druk uitoefent op de tunnelbuis”, aldus de beheerder na het onderzoek. “Daarnaast heeft de keuze voor ander ringvoegmateriaal tijdens de bouw van de tunnel geleid tot grotere krachten op de schadelocatie dan gedacht. De tunnelringen waren daar vanwege onvoldoende wapening niet in staat om de druk zonder schade op te vangen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Westerscheldetunnel is ondanks betonschade veilig, herhaalt Harbers | Infrasite
westerscheldetunnel scheur beton plafond

Westerscheldetunnel is ondanks betonschade veilig, herhaalt Harbers

Medewerkers werken aan het betonnen plafond van de Westerscheldetunnel, waar de dertig meter lange scheur werd gevonden. Westerscheldetunnel.nl

De breuk en scheur die vorig jaar zijn gevonden in het beton van de Westerscheldetunnel vormen geen direct gevaar voor weggebruikers. Dat benadrukt minister Mark Harbers op woensdag in een antwoord op vragen van de Tweede Kamer. De beheerder van de tunnel heeft “tijd en ruimte” om te werken aan een plan voor het herstel.

De kamerleden vragen onder andere waarom er in de tunnel geen voorzorgsmaatregelen worden getroffen die mogelijk op een later moment alsnog nodig zullen zijn, zoals het plaatsen van veiligheidsnetten. De minister van Infrastructuur en Waterstaat beantwoordt dat voorzorgsmaatregelen op het moment gewoonweg niet nodig zijn.

Hij wijst op de uitkomst van een onderzoek dat vorig jaar al is uitgevoerd door de beheerder van de tunnel (N.V. Westerscheldetunnel). De tunnel is, ondanks de dertig meter lange betonscheur en kleinere breuk in het plafond, “veilig en stabiel”, luidt de conclusie.

Het plan is wel om de schade op den duur te herstellen. Over het plan van aanpak wordt in het tweede kwartaal van dit jaar meer bekend, liet de beheerder eind vorig jaar weten. Daarover vragen de kamerleden waarom er niet eerder duidelijkheid gegeven kan worden over de reparatie. Harbers herhaalt dat de tunnel veilig is en de beheerder daarom tijd en ruimte heeft voor het maken van het plan.

Afsluitingen nodig?

Verder bevragen de kamerleden of er genoeg rekening wordt gehouden met de invloed van de uiteindelijke werkzaamheden op de bereikbaarheid van de Westerscheldetunnel, een “levensader” die Zeeuws-Vlaanderen met de rest van de provincie Zeeland en Nederland verbindt. Harbers benadrukt dat de beschikbaarheid van de tunnel een “belangrijk aandachtspunt” zal zijn in het herstelplan van de beheerder, valt te lezen in de brief.

Druk van grondlaag en te weinig wapening

Over de oorzaak van de betonschade in de tunnel werd vorig jaar al het een en ander bekendgemaakt. “Het meest waarschijnlijke is dat een aantal omstandigheden gezamenlijk hebben geleid tot de betonschade. Een belangrijk aspect is de grondlaag op de schadelocatie, die extra veel druk uitoefent op de tunnelbuis”, aldus de beheerder na het onderzoek. “Daarnaast heeft de keuze voor ander ringvoegmateriaal tijdens de bouw van de tunnel geleid tot grotere krachten op de schadelocatie dan gedacht. De tunnelringen waren daar vanwege onvoldoende wapening niet in staat om de druk zonder schade op te vangen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.