Betere spoorvoorzieningen voor gehandicapten

Den Haag – Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wil dat er binnen een straal van 15 kilometer een toegankelijk station voor mensen met een functiebeperking is. Daarnaast zullen ProRail en NS bij het toegankelijk maken van het spoor uitgaan van een lagere perronhoogte. Dit maakte de Peijs vandaag in Utrecht bekend tijdens het symposium ‘Uitgesproken Toegankelijk’ georganiseerd door de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang, in samenwerking met NS en Mobis. De plannen van de minister staan in het Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

In het plan staan maatregelen die ProRail en NS gaan uitvoeren om te komen tot een zelfstandig toegankelijk spoorsysteem. Het betreft maatregelen voor blinden en slechtzienden, voor doven en slechthorenden en voor mensen in een rolstoel. Een groot aantal maatregelen kan snel worden aangepast, zoals obstakelvrije routes van het voorplein tot de trein (fietsen die in de weg staan); de aanleg van blindegeleidelijnen; passende auditieve en visuele reisinformatie (zowel voorafgaand aan de reis als op stations en in de trein); zelfstandig toegankelijke toiletten en wachtruimten en de plaatsing van service- en alarmzuilen.

Het aanpassen van de perrons en de bouw van liften duurt langer. In 2030 zijn 270 van de in totaal 363 stations toegankelijk met aangepaste perrons. De overige komen na 2030 aan de beurt door de reguliere onderhoud. De perronhoogte wordt 76 centimeter zodat mensen in een rolstoel zelfstandig in en uit de trein kunnen. Deze aanpassingen worden gedaan als de nieuwe treinen met lage vloer instromen.

15 kilometer-straal
In oorspronkelijke plannen werd nog uitgegaan van een straal van 30 kilometer van de reiziger tot een toegankelijk station. Mede op verzoek van de Tweede Kamer is een alternatief uitgewerkt waarbij wordt uitgegaan van 15 kilometer. Voor dit laatste heeft de minister nu gekozen. Plaatsen waar die afstand groter is dan 15 kilometer, zoals bijvoorbeeld op de Waddeneilanden, de Noordoostpolder of enkele Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden zal de mobiliteit door andere vormen van toegankelijk collectief openbaar vervoer of vormen van maatwerkvervoer moeten worden gefaciliteerd.

Kosten
De kosten van het infrastructuurdeel van het Implementatieplan worden geraamd op € 450 miljoen. Deze kosten liggen € 45 miljoen hoger dan het uitgangspunt in het Stappenplan. De toename van de kosten is enerzijds het gevolg van de keuze voor de 15 km-straal, anderzijds het resultaat van verschuiving in de selectie van stations na het overleg met de regio’s en de uitgebreide inventarisatie van (kleinere) maatregelen op alle stations. Zo wordt bijvoorbeeld alle verlichting op de stations vervangen om aan de nieuwe normen voor toegankelijkheid, voor blinden -en slechtzienden, te voldoen.

Meer informatie
br.2435 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor
br.2435 bijlage 1 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor
br.2435 bijlage 1 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor pag. 52
br.2435 bijlage 1 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor pag. 21

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Betere spoorvoorzieningen voor gehandicapten | Infrasite

Betere spoorvoorzieningen voor gehandicapten

Den Haag – Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wil dat er binnen een straal van 15 kilometer een toegankelijk station voor mensen met een functiebeperking is. Daarnaast zullen ProRail en NS bij het toegankelijk maken van het spoor uitgaan van een lagere perronhoogte. Dit maakte de Peijs vandaag in Utrecht bekend tijdens het symposium ‘Uitgesproken Toegankelijk’ georganiseerd door de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang, in samenwerking met NS en Mobis. De plannen van de minister staan in het Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

In het plan staan maatregelen die ProRail en NS gaan uitvoeren om te komen tot een zelfstandig toegankelijk spoorsysteem. Het betreft maatregelen voor blinden en slechtzienden, voor doven en slechthorenden en voor mensen in een rolstoel. Een groot aantal maatregelen kan snel worden aangepast, zoals obstakelvrije routes van het voorplein tot de trein (fietsen die in de weg staan); de aanleg van blindegeleidelijnen; passende auditieve en visuele reisinformatie (zowel voorafgaand aan de reis als op stations en in de trein); zelfstandig toegankelijke toiletten en wachtruimten en de plaatsing van service- en alarmzuilen.

Het aanpassen van de perrons en de bouw van liften duurt langer. In 2030 zijn 270 van de in totaal 363 stations toegankelijk met aangepaste perrons. De overige komen na 2030 aan de beurt door de reguliere onderhoud. De perronhoogte wordt 76 centimeter zodat mensen in een rolstoel zelfstandig in en uit de trein kunnen. Deze aanpassingen worden gedaan als de nieuwe treinen met lage vloer instromen.

15 kilometer-straal
In oorspronkelijke plannen werd nog uitgegaan van een straal van 30 kilometer van de reiziger tot een toegankelijk station. Mede op verzoek van de Tweede Kamer is een alternatief uitgewerkt waarbij wordt uitgegaan van 15 kilometer. Voor dit laatste heeft de minister nu gekozen. Plaatsen waar die afstand groter is dan 15 kilometer, zoals bijvoorbeeld op de Waddeneilanden, de Noordoostpolder of enkele Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden zal de mobiliteit door andere vormen van toegankelijk collectief openbaar vervoer of vormen van maatwerkvervoer moeten worden gefaciliteerd.

Kosten
De kosten van het infrastructuurdeel van het Implementatieplan worden geraamd op € 450 miljoen. Deze kosten liggen € 45 miljoen hoger dan het uitgangspunt in het Stappenplan. De toename van de kosten is enerzijds het gevolg van de keuze voor de 15 km-straal, anderzijds het resultaat van verschuiving in de selectie van stations na het overleg met de regio’s en de uitgebreide inventarisatie van (kleinere) maatregelen op alle stations. Zo wordt bijvoorbeeld alle verlichting op de stations vervangen om aan de nieuwe normen voor toegankelijkheid, voor blinden -en slechtzienden, te voldoen.

Meer informatie
br.2435 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor
br.2435 bijlage 1 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor
br.2435 bijlage 1 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor pag. 52
br.2435 bijlage 1 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor pag. 21

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat