Nieuwe alles-in-een-tunnel onder Westerschelde voorlopig van de baan
Een nieuwe kilometers lange tunnelbuis onder de Westerschelde, met daarin hoogspanningskabels én leidingen voor onder andere waterstof en ammoniak, is geen optie. Dat blijkt volgens het kabinet uit haalbaarheidsonderzoeken naar de komst van zo’n tunnel.
Het Rijk zoekt manieren om infrastructuur te combineren zodat er in Nederland ruimte overblijft voor toekomstige infrastructuur. In dat kader is bekeken of het gangbaar zou zijn om onder de Westerschelde een enkele tunnel aan te leggen met ruimte voor hoogspanningskabels én leidingen voor onder andere waterstof en ammoniak. De conclusie? Het is geen optie, zo maken de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Infrastructuur en Waterstaat donderdag bekend.
Magnetische velden en blootstelling
In het bericht op de website van de Rijksoverheid wordt niet gespecificeerd waarom. Wel verwijzen de ministeries naar de rapporten van de verschillende onderzoekers die de komst van de tunnel hebben onderzocht. Een van de conclusies is dat de hoogspanningskabels in de tunnel een magnetisch veld zouden creëren met risico’s voor de buisleidingen en de mensen die in de tunnel zouden werken. In een ander rapport wordt gezegd dat het wettelijk niet toegestaan is om medewerkers bloot te stellen aan een combinatie van hittebelasting, elektromagnetische straling, gevaarlijke stoffen en brand- en explosiegevaar.
Alternatief: aparte tunnelbuizen voor hoogspanning
De conclusies betekenen niet dat er helemaal geen tunnel kan komen. Een van de opties is om aparte tunnelbuizen aan te leggen voor de hoogspanningskabels en aparte tunnelbuizen voor de leidingen, zo valt te lezen in de rapporten. Verder onderzoek naar de komst van een multitunnel onder de Westerschelde zal dan ook uitsluitend gericht zijn op een of meerdere tunnels voor hoogspanning, zeggen de ministeries.
Geschatte kosten
Het ingenieursbureau Arcadis, een van de partijen die onderzoek deed, maakte een schatting van de kosten die bij de aanleg van de tunnel zouden komen kijken. Bij de aanleg van twee tunnelbuizen worden de kosten geschat op 750 miljoen euro tot een miljard. Bij de aanleg van drie tunnelbuizen loopt het mogelijk op tot 1 à 1,5 miljard euro.
Lees ook: