Demonstratietuin duurzaam asfalt (foto: BAM)

Heijmans en BAM bundelen hun asfaltcentrales, maar zonder HAC

Foto bij nieuwsbericht BAM 01-09-2020

Heijmans en BAM gaan hun asfaltcentrales vanaf 31 december samenvoegen in het nieuwe asfaltbedrijf AsfaltNu. Dat bedrijf gaat niet alleen asfalt leveren aan de twee oprichters, maar ook aan andere partijen in de asfaltmarkt. Het hoofdkantoor komt in Culemborg. Bovendien maakte BAM bekend de activiteiten van de eigen Haagse Asfaltcentrale (HAC) te beëindigen

Met een gezamenlijk bedrijf kunnen Heijmans en BAM kennis, ervaringen en investeringen bundelen om zo makkelijker te werken aan verbetering van efficiency en duurzaamheid. De directie wordt gevormd door Edwin van Osch van Heijmans en Diederik Oosting van BAM.

Strategische keuze

CEO Ton Hillen van Heijmans noemt de krachtenbundeling een strategische keuze. “Heijmans en BAM exploiteren momenteel elk afzonderlijk een aantal asfaltcentrales. Als je stappen wil maken in de verduurzamingsstrategie van de asfaltsector, ben je los van elkaar net te klein. Gezamenlijk kun je de asfaltketen echter wel verder verduurzamen en ook een slag slaan qua efficiency. Om te verbeteren, moet je samenwerken en daarom is deze strategische keuze belangrijk voor de hele branche.”

De samenwerking komt niet uit de lucht vallen. Twee jaar geleden maakten de beide aannemers al bekend dat ze de mogelijkheid van bundeling van hun asfaltcentrales onderzochten en dat er eerst nog een aantal mededingingsautoriteiten akkoord moesten gaan.

Asfaltsamenwerking België

Begin dit jaar verleende de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een vergunning voor de samenvoeging. Voorafgaand aan het verlenen van de vergunning heeft de ACM nader onderzoek gedaan in de regio’s Helmond en Stein om te kijken of er wel voldoende concurrentie overbleef. De ACM oordeelde dat dit het geval. Destijds meldden BAM en Heijmans te mikken op een jaaromzet van ongeveer 90 miljoen euro. BAM heeft zeven asfaltcentrales in Nederland, maar de HAC in Den Haag wordt niet ingebracht. Heijmans heeft drie asfaltcentrales en een asfaltlaboratorium.

Een jaar geleden maakte BAM ook al een vergelijkbare asfaltsamenwerking bekend in België. BAM Contractors en samenwerkingsverband Viabuild kondigen aan dat ze hun asfaltcentrales, respectievelijk in Vinalmont en Grimbergen, gingen samenbrengen in het nieuwe bedrijf BV Asphalt.

Haagse Asfaltcentrale van BAM stopt

Met de aankondiging van het nieuwe bedrijf AsfaltNu maakte BAM ook bekend de activiteiten van de eigen Haagse Asfaltcentrale (HAC), die gevestigd is op industrieterrein Binckhorst, te beëindigen. Dat gebeurt uiterlijk per 31 december 2021. De aannemer heeft hierover een akkoord bereikt met de gemeente Den Haag. De Haagse gemeenteraad heeft daar inmiddels mee ingestemd. Over het bedrag dat BAM hiervoor krijgt, doen beide partijen geen mededelingen.

Den Haag is bezig het voormalige industrieterrein Binckhorst, op de grens met Voorburg om te vormen tot een gecombineerde woon-werkwijk. In de wijk moeten duizenden nieuwe woningen gebouwd worden. Daarom moet de asfaltcentrale wijken. Het Rijk betaalt mee aan het stopzetten van de asfaltproductie van BAM in Den Haag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Heijmans en BAM bundelen hun asfaltcentrales, maar zonder HAC | Infrasite
Demonstratietuin duurzaam asfalt (foto: BAM)

Heijmans en BAM bundelen hun asfaltcentrales, maar zonder HAC

Foto bij nieuwsbericht BAM 01-09-2020

Heijmans en BAM gaan hun asfaltcentrales vanaf 31 december samenvoegen in het nieuwe asfaltbedrijf AsfaltNu. Dat bedrijf gaat niet alleen asfalt leveren aan de twee oprichters, maar ook aan andere partijen in de asfaltmarkt. Het hoofdkantoor komt in Culemborg. Bovendien maakte BAM bekend de activiteiten van de eigen Haagse Asfaltcentrale (HAC) te beëindigen

Met een gezamenlijk bedrijf kunnen Heijmans en BAM kennis, ervaringen en investeringen bundelen om zo makkelijker te werken aan verbetering van efficiency en duurzaamheid. De directie wordt gevormd door Edwin van Osch van Heijmans en Diederik Oosting van BAM.

Strategische keuze

CEO Ton Hillen van Heijmans noemt de krachtenbundeling een strategische keuze. “Heijmans en BAM exploiteren momenteel elk afzonderlijk een aantal asfaltcentrales. Als je stappen wil maken in de verduurzamingsstrategie van de asfaltsector, ben je los van elkaar net te klein. Gezamenlijk kun je de asfaltketen echter wel verder verduurzamen en ook een slag slaan qua efficiency. Om te verbeteren, moet je samenwerken en daarom is deze strategische keuze belangrijk voor de hele branche.”

De samenwerking komt niet uit de lucht vallen. Twee jaar geleden maakten de beide aannemers al bekend dat ze de mogelijkheid van bundeling van hun asfaltcentrales onderzochten en dat er eerst nog een aantal mededingingsautoriteiten akkoord moesten gaan.

Asfaltsamenwerking België

Begin dit jaar verleende de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een vergunning voor de samenvoeging. Voorafgaand aan het verlenen van de vergunning heeft de ACM nader onderzoek gedaan in de regio’s Helmond en Stein om te kijken of er wel voldoende concurrentie overbleef. De ACM oordeelde dat dit het geval. Destijds meldden BAM en Heijmans te mikken op een jaaromzet van ongeveer 90 miljoen euro. BAM heeft zeven asfaltcentrales in Nederland, maar de HAC in Den Haag wordt niet ingebracht. Heijmans heeft drie asfaltcentrales en een asfaltlaboratorium.

Een jaar geleden maakte BAM ook al een vergelijkbare asfaltsamenwerking bekend in België. BAM Contractors en samenwerkingsverband Viabuild kondigen aan dat ze hun asfaltcentrales, respectievelijk in Vinalmont en Grimbergen, gingen samenbrengen in het nieuwe bedrijf BV Asphalt.

Haagse Asfaltcentrale van BAM stopt

Met de aankondiging van het nieuwe bedrijf AsfaltNu maakte BAM ook bekend de activiteiten van de eigen Haagse Asfaltcentrale (HAC), die gevestigd is op industrieterrein Binckhorst, te beëindigen. Dat gebeurt uiterlijk per 31 december 2021. De aannemer heeft hierover een akkoord bereikt met de gemeente Den Haag. De Haagse gemeenteraad heeft daar inmiddels mee ingestemd. Over het bedrag dat BAM hiervoor krijgt, doen beide partijen geen mededelingen.

Den Haag is bezig het voormalige industrieterrein Binckhorst, op de grens met Voorburg om te vormen tot een gecombineerde woon-werkwijk. In de wijk moeten duizenden nieuwe woningen gebouwd worden. Daarom moet de asfaltcentrale wijken. Het Rijk betaalt mee aan het stopzetten van de asfaltproductie van BAM in Den Haag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite