Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-09-2019



Kustonderhoud Callantsoog van start




Strand toegankelijk, werkgebied verboden terrein

Rijkswaterstaat voert vanaf 9 september 2019 kustonderhoud uit bij Callantsoog. Door het aanbrengen van ruim 400.000 kubieke meter zand op het strand houden we de kust van Callantsoog op zijn plaats. Zo blijft het achterland goed beschermd tegen de zee. De werkzaamheden duren naar verwachting tot medio oktober 2019.

Een baggerschip brengt het zand aan tussen strandpaal 12 ten noorden van strandpaviljoen De Stern en strandpaal 14 ten zuiden van strandpaviljoen De Strandtent. Het schip zuigt het benodigde zand circa 10 kilometer uit de kust op van de zeebodem en perst het vervolgens via een pijpleiding naar het strand. Bulldozers verdelen het zand over het strand en wind en water zorgen voor de verdere verspreiding in het kustgebied.

Werkterrein verboden gebied, strand blijft toegankelijk
Tijdens de werkzaamheden blijven het strand en de zee toegankelijk voor bezoekers. Het deel van het strand waar wordt gewerkt, is echter verboden gebied vanwege het gevaar van drijfzand en rondrijdende bulldozers en shovels. Watersporters moeten een veilige afstand tot het baggerschip houden van minimaal 300 meter.

Onder water of op het strand
In 2017 heeft Rijkswaterstaat bij Callantsoog 1 miljoen kubieke meter zand onder water aangebracht en 400.000 kubieke meter op het strand. Het nieuwe zand onder water zal naar verwachting na aanbrengen pas na een aantal jaren zichtbaar effect hebben. Om de kustlijn van Callantsoog op zijn plek te houden, is daarom nu een herhaling van de strandsuppletie uit 2017 nodig.

Noodzaak kustonderhoud
Samen met de waterschappen onderhoudt Rijkswaterstaat de Nederlandse kust. De duinen en stranden zijn onze belangrijkste bescherming tegen de zee. Door de wind, golfslag en stroming verdwijnt er in Nederland echter meer zand dan dat er wordt aangevoerd. Ook verliezen de stranden en duinen terrein door de stijgende zeespiegel en bodemdaling. Daarom zorgen we sinds 1990 voor de veiligheid van het achterland door de kustlijn en duinen op hun plaats te houden. Dat doen we door zand onder water of op het strand te spuiten. Daar waar het kan kiezen we voor zand onder water. Dat heeft een langduriger effect, is meestal goedkoper en geeft minder overlast voor strandbezoekers. Het water brengt een deel van het zand naar het strand en de wind verspreidt het verder richting de duinen. Daar waar het moet brengen we zand op het strand aan. Het achterland is beschermd tegen het water als er voldoende zand in het gebied is: onder water, op het strand en in de duinen. Jaarlijks gebruiken we voor de gehele Nederlandse kust gemiddeld 12 miljoen kubieke meter zand. Dit is vergelijkbaar met acht keer De Kuip tot de rand toe gevuld met zand.


Deel dit artikel:                   





Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2019 geopend
Nieuwsbericht
Schiphol zet in op toename woon-werk verkeer per fiets
Nieuwsbericht
Kom langs bij Open Monumentendag 2019
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test strooi- en ploegwagens voor winterseizoen
Nieuwsbericht
Training elektrische veiligheid: Machineveiligheid & elektrische veiligheid (IEC 60204-1)
Weblogposting
5 miljoen voor laadpalen van de toekomst
Nieuwsbericht
Vizierschuif Zuid van stuwcomplex Hagestein vervangen
Nieuwsbericht
Lichte afname werkvoorraad bouw in juni
Nieuwsbericht
Van Leeuwen Buizen Groep neemt BENTELER Distribution over
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]