Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-09-2019



Kustonderhoud Callantsoog van start




Strand toegankelijk, werkgebied verboden terrein

Rijkswaterstaat voert vanaf 9 september 2019 kustonderhoud uit bij Callantsoog. Door het aanbrengen van ruim 400.000 kubieke meter zand op het strand houden we de kust van Callantsoog op zijn plaats. Zo blijft het achterland goed beschermd tegen de zee. De werkzaamheden duren naar verwachting tot medio oktober 2019.

Een baggerschip brengt het zand aan tussen strandpaal 12 ten noorden van strandpaviljoen De Stern en strandpaal 14 ten zuiden van strandpaviljoen De Strandtent. Het schip zuigt het benodigde zand circa 10 kilometer uit de kust op van de zeebodem en perst het vervolgens via een pijpleiding naar het strand. Bulldozers verdelen het zand over het strand en wind en water zorgen voor de verdere verspreiding in het kustgebied.

Werkterrein verboden gebied, strand blijft toegankelijk
Tijdens de werkzaamheden blijven het strand en de zee toegankelijk voor bezoekers. Het deel van het strand waar wordt gewerkt, is echter verboden gebied vanwege het gevaar van drijfzand en rondrijdende bulldozers en shovels. Watersporters moeten een veilige afstand tot het baggerschip houden van minimaal 300 meter.

Onder water of op het strand
In 2017 heeft Rijkswaterstaat bij Callantsoog 1 miljoen kubieke meter zand onder water aangebracht en 400.000 kubieke meter op het strand. Het nieuwe zand onder water zal naar verwachting na aanbrengen pas na een aantal jaren zichtbaar effect hebben. Om de kustlijn van Callantsoog op zijn plek te houden, is daarom nu een herhaling van de strandsuppletie uit 2017 nodig.

Noodzaak kustonderhoud
Samen met de waterschappen onderhoudt Rijkswaterstaat de Nederlandse kust. De duinen en stranden zijn onze belangrijkste bescherming tegen de zee. Door de wind, golfslag en stroming verdwijnt er in Nederland echter meer zand dan dat er wordt aangevoerd. Ook verliezen de stranden en duinen terrein door de stijgende zeespiegel en bodemdaling. Daarom zorgen we sinds 1990 voor de veiligheid van het achterland door de kustlijn en duinen op hun plaats te houden. Dat doen we door zand onder water of op het strand te spuiten. Daar waar het kan kiezen we voor zand onder water. Dat heeft een langduriger effect, is meestal goedkoper en geeft minder overlast voor strandbezoekers. Het water brengt een deel van het zand naar het strand en de wind verspreidt het verder richting de duinen. Daar waar het moet brengen we zand op het strand aan. Het achterland is beschermd tegen het water als er voldoende zand in het gebied is: onder water, op het strand en in de duinen. Jaarlijks gebruiken we voor de gehele Nederlandse kust gemiddeld 12 miljoen kubieke meter zand. Dit is vergelijkbaar met acht keer De Kuip tot de rand toe gevuld met zand.


Deel dit artikel:                   





ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Veenendaal verkozen tot Fietsstad 2020
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
Van gas- naar energie-infrastructuur in een veranderende markt
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
25th edition Amsterdam: Let's speed up the mobility transition
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Heijmans: sterke stijging resultaat 2019, dividend hervat
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]