Plannen Feyenoord City 2.0 – inclusief brug – naar gemeenteraad
Het Rotterdamse college van B&W heeft woensdag de plannen voor Feyenoord City 2.0 goedgekeurd en naar de gemeenteraad gestuurd, met als speciaal verzoek nog voor de zomer een aantal projectbestemmingsplannen vast te leggen. Het ambitieuze plan omvat de bouw van een nieuw treinstation in Stadionpark, een nieuwe brug over de Maas en de realisatie van 7.000 tot 9.500 woningen in het stadsdeel.
Feyenoord City 2.0 wordt gezien als een belangrijke impuls voor de ontwikkeling van Rotterdam-Zuid. Het project moet zorgen voor een betere bereikbaarheid, meer leefbaarheid en een gevarieerder woningaanbod in het gebied. Door een nieuw treinstation in het Stadionpark wordt de bereikbaarheid van het gebied aanzienlijk verbeterd. En met de nieuwe brug worden Feyenoord City en Zuidwijk met elkaar verbonden. verbindt. Dat is nodig, want het project brengt ook 7.000 tot 9500 nieuwe woningen met zich mee.
De bouw van Feyenoord City 2.0 wordt gefaseerd uitgevoerd. De start van de bouw van De Waterkant is gepland voor de loop van 2027. Voor de gebieden Veranda en de Stadiondriehoek is de startdatum nog niet vastgesteld en in Hillesluis moet eerst het spoorwegemplacement worden verwijderd voordat er gestart kan worden met nieuwbouw.
Uitdagingen voor de realisatie van dit enorme project zijn er vanzelfsprekend ook: de financiering van het project is er één van, maar ook de sanering van de grond en de bezwaren van omwonenden. Desondanks zijn de ontwikkelaars en de gemeente Rotterdam optimistisch over de toekomst van Feyenoord City 2.0. Het project heeft de potentie om Rotterdam-Zuid te transformeren tot een levendige en dynamische woon- en werkbestemming in het hart van Rotterdam-Zuid.
Lees ook: