Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-03-2017



Afsluitdijk Kornwerderzand werkzaamheden Lorentzsluizencomplex




Rijkswaterstaat werkt van donderdag 13 maart tot en donderdag 13 april 2017 aan de draaibrug in de A7 bij Kornwerderzand richting Den Oever. Dit is nodig om het complex in de toekomst veilig te blijven gebruiken en het aantal storingen terug te dringen. Weggebruikers moeten rekening houden met een extra reistijd van 10 tot 30 minuten.

Werkzaamheden aan draaibrug
De overgang tussen het bewegende deel van de brug en het vasteland-gedeelte is te smal en de brug kan bij warm weer uitzetten en vastlopen. Daarom verbreden we de opening. Rijkswaterstaat voert deze aanpassing in de winter uit zodat het, vóórdat het weer warmer wordt, is afgerond.

Hinder wegverkeer
Tijdens de werkzaamheden aan de brug zet Rijkswaterstaat de rijbaan op de Afsluitdijk (A7) in de richting van Den Oever af. Het verkeer wordt over 1 brug geleid en er blijft 1 rijstrook in elke richting beschikbaar. Met name in de spitsuren en bij brugopeningen kan sprake zijn van een extra reistijd van 10 tot 30 minuten. Er geldt een breedtebeperking voor wegverkeer van 3 m. Ga goed voorbereid op reis en bekijk vooraf de website VanAnaarBeter. Voor de scheepvaart is er geen hinder tijdens de werkzaamheden.

Hinder langzaam verkeer
Voor langzaam wegverkeer (over het fietspad) geldt een breedtebeperking van 1,60 m.

Groot onderhoud spuiheftorens
In dezelfde periode start Rijkswaterstaat met groot onderhoud van de heftorens en bedieningsgebouwen van zowel de Lorentz- als de Stevinsluizen. Van 13 maart tot 20 juli 2017 werkt Rijkswaterstaat aan de Lorentzspuisluizen en van 3 april tot en met 28 september 2017 aan de Stevinspuisluizen. De betonschade wordt gerepareerd en de heftorens krijgen een nieuwe verflaag. Het onderhoud vindt overdag plaats.

Buiten de werkzaamheden aan de draaibrug bij Kornwerderzand blijven alle rijstroken beschikbaar. Wel wordt een snelheidsbeperking ingesteld en vindt een wegversmalling plaats. Bij het op- en afbouwen van de steigers wordt -voor de veiligheid- 1 rijstrook afgesloten. Dit gaat om enkele dagen per heftoren. Alleen bij het op- en afbouwen wordt ook ’s nachts gewerkt.

Werkzaamheden onderdeel grotere renovatie
Het Lorentzsluizencomplex is ruim 80 jaar oud en had afgelopen jaren onderhoud nodig dat eens in de 20 jaar moet gebeuren. In 2016 verving Rijkswaterstaat het bedieningssysteem en de remming- en geleidewerken voor de scheepvaart. Bovendien zijn de aandrijving en het hang- en sluitwerk van alle sluisdeuren aangepakt. In 2015 voerde Rijkswaterstaat mechanisch onderhoud uit aan de draaibruggen.

De Afsluitdijk
De Afsluitdijk wordt de komende jaren versterkt. Dit is nodig om ons land ook in de toekomst te beschermen tegen overstromingen. In 2018 starten de uitvoeringswerkzaamheden van het project versterking Afsluitdijk De huidige werkzaamheden aan de sluiscomplexen vallen onder het regulier onderhoud van de Afsluitdijk. Met deze werkzaamheden kan niet gewacht worden tot 2018.



Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]