Winnaars Betonprijs 2015 bekend

Foto: Ivo Ketelaar

In Rotterdam werden de Betonprijswinnaars 2015 in de 8 categorieën bekendgemaakt, door Cees Brandsen, directeur Rijkswaterstaat Grote Projecten en onderhoud.

De Betonprijs is een tweejaarlijkse prijs voor projecten waarin het materiaal beton op een bijzondere wijze is toegepast. Dit jaar zijn er 93 projecten ingediend die door een jury, onder leiding van de heer Cees Brandsen van Rijkswaterstaat, zorgvuldig zijn beoordeeld. Deze 93 inzendingen kunnen meedingen naar een prijs in een of meerdere van de in totaal acht categorieën.

Winnaars van de Betonprijs 2015

  • 1. Bruggen & Viaducten: Verlengde Waalbrug, Nijmegen
    Eigentijdse ingenieurskunst voor een rivier in beweging. Gezien de opdracht met ruimte geven aan de rivier is het adagium hier ook geweest voor water onder het verkeer in plaats van een brug met verkeer over het water. De constructie resulteerde hiermee in een speciaal ontwerp met drie dubbel gekromde pijlers om het water een goede gestroomlijnde weg te geven zonder hindernis, welke een voorbeeld is voor het nieuwe Nederland om met water om te gaan. Het project scoort hoog op de toetsingscriteria.

    Opdrachtgever: Gemeente Nijmegen
    Architect: Zwarts & Jansma Architects
    Constructeur: Witteveen+Bos Raadgevende ingenieurs
    Aannemer: Dura Vermeer
    Andere betrokkenen: Ploegam

  • 2. Natte waterbouw: Droogdok van hybride beton, Alblasserdam
    Een nieuw droogdok welke met een innovatie beton toepassing is gerealiseerd met veel vezelwapening naast de traditionele wapening. Het geheel is met diepwanden gerealiseerd en zonder dilataties in verband met een goede waterdichtheid. Het dok is tevens integraal onderdeel van een jachtbouwhal en kantoorcomplex. De keuze voor dit project is mede ontstaan vanwege de architectonische schoonheid en het lef dat een participatiepartij durft te investeren.

    Opdrachtgever: Alblasserdam Yachtbuilding Properties bv
    Constructeur: Geelhoed Engineering b.v.
    Aannemer: Cordeel Nederland B.V.
    Andere betrokkenen: Fugro en ABT b.v.

  • 3. Woningbouw: Villa Rieteiland Oost kavel 01, Amsterdam
    Dit kleine project met oog voor detail heeft een aantal kenmerken welke omschreven worden als, mooi vormgegeven, extreem gedetailleerd, constructief interessante oplossing met vloeren die hangen aan het dak en grote overspanning, beton zichtbaar, lef om zoveel beton te laten zien, uitzicht is mooi gebruikt, natuur vloeit mooi naar binnen, eigentijds.

    Opdrachtgever: Familie Zein
    Architect: Studioninedots Amsterdam
    Constructeur: ABT
    Aannemer: Valleibouw Veenendaal
    Andere betrokkenen: Geotechnische advisering: ABT

  • 4. Utiliteitsbouw: OV Terminal Arnhem
    Het ontwerp voor CS Arnhem heeft een lange weg doorgemaakt. De bijzondere constructie vroeg een aanpassing van de oorspronkelijke opzet en voorkeur. Hierdoor is de basisconstructie weliswaar in staal uitgevoerd, maar het dak in betonelementen en dit maakt het een bijzonder project. De toepassing van vervormbare mallen maakte het mogelijk om juist in beton de complexe vorm te bekleden en het gebruik van beton als bekledingsmateriaal en als zichtelement waardeert de jury. Daarnaast ziet de jury stations in z’n algemeenheid als verblijfsruimte en niet als puur infrastructurele oplossing. Dit maakt juist dat dit project in utiliteitsbouw thuis hoort.

    Opdrachtgever: ProRail
    Architect: UNStudio
    Constructeur: Diverse
    Aannemer: Bouwcombinatie BAM & Ballast Nedam
    Andere betrokkenen: Sorba Projects

  • 5. Restauratie/reparatie: Transformatie De Holland Dordrecht
    Het gebouw uit 1939 is nu na een eerdere verbouwing uit 1980 zowel qua reparatie/restauratie als reconstructie terug gerestaureerd met moderne technieken zoals Kathodische bescherming om het zwaar aangetaste gebouw voor uiterlijke vormgeving qua oorspronkelijke beleving weer toonbaar te maken. Hierbij is direct bij het terug restaureren ingezet op energielabel A en is er een functionele verbetering meegegeven.

    Opdrachtgever: Gemeente Dordrecht
    Architect: Bierman Henket Architecten
    Constructeur: Pieters Bouwtechniek
    Aannemer: Bouwbedrijf Hazenberg bv
    Andere betrokkenen: Huisman & Van Muijen

  • 6. Uitvoering: Willem van Oranje tunnel/station, Delft
    Dit project is een voorbeeld van steeds meer onder de grond en zelfs hier deels onder water waarbij de singel in ere wordt hersteld (voor het oog). Dit alles met een goede samenwerking tussen de samenleving, de opdrachtgever en opdrachtnemer. Daarbij ondergronds een geheel nieuw station en 2400 meter spoor onder het wateroppervlak en dat met behoud van enkele historische monumenten.

    Opdrachtgever: ProRail
    Architect: Benthen Crouwel Architects
    Constructeur: Grontmij
    Aannemers: Combinatie CrommeLijn v.o.f.; CFE, Dura Vermeer en Mobilis
    Andere betrokkenen: Royal HaskoningDHV-Railinfra Solutions, OBS Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft en Mecanoo

  • 7. Betontechnologie: I/O-gebouw Faculteit Educatie, Nijmegen
    Het leefbaarste gebouw van Nederland (verkozen in 2014). Het gebouw heeft gewoekerd met uiteenlopende betontechnologische technieken om een hoge duurzaamheid te bereiken, waarbij c2c als uitgangspunt is gehanteerd. Bij de gevelbekleding is gebruik gemaakt van glasvezelwapening in zelfverdichtend beton en om het uiterlijk een bijzonder cachet te gegeven is gerecycled glas als toeslagmateriaal toegepast.

    Opdrachtgever: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
    Architect: LIAG architecten en bouwadviseurs
    Constructeur: Bouwadvies Van der Ven
    Aannemer: Mertens Bouwbedrijf
    Andere betrokkenen: Hering Bau
    Installaties: DWA
    Bouwfysica: DGMR

  • 8. Constructief ontwerp: Radartoren Neeltje Jans, Roompotsluis
    Voor deze naald van beton met een hoogte van 115 meter is alles uit de kast gehaald om vervormingen aan de top van het project te beheersen t.b.v. de stabiliteit van de radar. Het zeer slanke project heeft tevens moeten voldoen aan hoge eisen met betrekking tot levensduur en referentieklasse van 100 jaar.

    Opdrachtgever: Rijkswaterstaat PPO
    Architect: Quist Wintermans Architekten BV
    Constructeur: BESIX Engineering department
    Aannemer: NV BESIX sa
    Andere betrokkenen: Doka, Wolter en Dros, Mitsubishi, Grevelingen Beton, Hanse Staalbouw en Mammoet

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betonvereniging

Winnaars Betonprijs 2015 bekend | Infrasite

Winnaars Betonprijs 2015 bekend

Foto: Ivo Ketelaar

In Rotterdam werden de Betonprijswinnaars 2015 in de 8 categorieën bekendgemaakt, door Cees Brandsen, directeur Rijkswaterstaat Grote Projecten en onderhoud.

De Betonprijs is een tweejaarlijkse prijs voor projecten waarin het materiaal beton op een bijzondere wijze is toegepast. Dit jaar zijn er 93 projecten ingediend die door een jury, onder leiding van de heer Cees Brandsen van Rijkswaterstaat, zorgvuldig zijn beoordeeld. Deze 93 inzendingen kunnen meedingen naar een prijs in een of meerdere van de in totaal acht categorieën.

Winnaars van de Betonprijs 2015

  • 1. Bruggen & Viaducten: Verlengde Waalbrug, Nijmegen
    Eigentijdse ingenieurskunst voor een rivier in beweging. Gezien de opdracht met ruimte geven aan de rivier is het adagium hier ook geweest voor water onder het verkeer in plaats van een brug met verkeer over het water. De constructie resulteerde hiermee in een speciaal ontwerp met drie dubbel gekromde pijlers om het water een goede gestroomlijnde weg te geven zonder hindernis, welke een voorbeeld is voor het nieuwe Nederland om met water om te gaan. Het project scoort hoog op de toetsingscriteria.

    Opdrachtgever: Gemeente Nijmegen
    Architect: Zwarts & Jansma Architects
    Constructeur: Witteveen+Bos Raadgevende ingenieurs
    Aannemer: Dura Vermeer
    Andere betrokkenen: Ploegam

  • 2. Natte waterbouw: Droogdok van hybride beton, Alblasserdam
    Een nieuw droogdok welke met een innovatie beton toepassing is gerealiseerd met veel vezelwapening naast de traditionele wapening. Het geheel is met diepwanden gerealiseerd en zonder dilataties in verband met een goede waterdichtheid. Het dok is tevens integraal onderdeel van een jachtbouwhal en kantoorcomplex. De keuze voor dit project is mede ontstaan vanwege de architectonische schoonheid en het lef dat een participatiepartij durft te investeren.

    Opdrachtgever: Alblasserdam Yachtbuilding Properties bv
    Constructeur: Geelhoed Engineering b.v.
    Aannemer: Cordeel Nederland B.V.
    Andere betrokkenen: Fugro en ABT b.v.

  • 3. Woningbouw: Villa Rieteiland Oost kavel 01, Amsterdam
    Dit kleine project met oog voor detail heeft een aantal kenmerken welke omschreven worden als, mooi vormgegeven, extreem gedetailleerd, constructief interessante oplossing met vloeren die hangen aan het dak en grote overspanning, beton zichtbaar, lef om zoveel beton te laten zien, uitzicht is mooi gebruikt, natuur vloeit mooi naar binnen, eigentijds.

    Opdrachtgever: Familie Zein
    Architect: Studioninedots Amsterdam
    Constructeur: ABT
    Aannemer: Valleibouw Veenendaal
    Andere betrokkenen: Geotechnische advisering: ABT

  • 4. Utiliteitsbouw: OV Terminal Arnhem
    Het ontwerp voor CS Arnhem heeft een lange weg doorgemaakt. De bijzondere constructie vroeg een aanpassing van de oorspronkelijke opzet en voorkeur. Hierdoor is de basisconstructie weliswaar in staal uitgevoerd, maar het dak in betonelementen en dit maakt het een bijzonder project. De toepassing van vervormbare mallen maakte het mogelijk om juist in beton de complexe vorm te bekleden en het gebruik van beton als bekledingsmateriaal en als zichtelement waardeert de jury. Daarnaast ziet de jury stations in z’n algemeenheid als verblijfsruimte en niet als puur infrastructurele oplossing. Dit maakt juist dat dit project in utiliteitsbouw thuis hoort.

    Opdrachtgever: ProRail
    Architect: UNStudio
    Constructeur: Diverse
    Aannemer: Bouwcombinatie BAM & Ballast Nedam
    Andere betrokkenen: Sorba Projects

  • 5. Restauratie/reparatie: Transformatie De Holland Dordrecht
    Het gebouw uit 1939 is nu na een eerdere verbouwing uit 1980 zowel qua reparatie/restauratie als reconstructie terug gerestaureerd met moderne technieken zoals Kathodische bescherming om het zwaar aangetaste gebouw voor uiterlijke vormgeving qua oorspronkelijke beleving weer toonbaar te maken. Hierbij is direct bij het terug restaureren ingezet op energielabel A en is er een functionele verbetering meegegeven.

    Opdrachtgever: Gemeente Dordrecht
    Architect: Bierman Henket Architecten
    Constructeur: Pieters Bouwtechniek
    Aannemer: Bouwbedrijf Hazenberg bv
    Andere betrokkenen: Huisman & Van Muijen

  • 6. Uitvoering: Willem van Oranje tunnel/station, Delft
    Dit project is een voorbeeld van steeds meer onder de grond en zelfs hier deels onder water waarbij de singel in ere wordt hersteld (voor het oog). Dit alles met een goede samenwerking tussen de samenleving, de opdrachtgever en opdrachtnemer. Daarbij ondergronds een geheel nieuw station en 2400 meter spoor onder het wateroppervlak en dat met behoud van enkele historische monumenten.

    Opdrachtgever: ProRail
    Architect: Benthen Crouwel Architects
    Constructeur: Grontmij
    Aannemers: Combinatie CrommeLijn v.o.f.; CFE, Dura Vermeer en Mobilis
    Andere betrokkenen: Royal HaskoningDHV-Railinfra Solutions, OBS Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft en Mecanoo

  • 7. Betontechnologie: I/O-gebouw Faculteit Educatie, Nijmegen
    Het leefbaarste gebouw van Nederland (verkozen in 2014). Het gebouw heeft gewoekerd met uiteenlopende betontechnologische technieken om een hoge duurzaamheid te bereiken, waarbij c2c als uitgangspunt is gehanteerd. Bij de gevelbekleding is gebruik gemaakt van glasvezelwapening in zelfverdichtend beton en om het uiterlijk een bijzonder cachet te gegeven is gerecycled glas als toeslagmateriaal toegepast.

    Opdrachtgever: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
    Architect: LIAG architecten en bouwadviseurs
    Constructeur: Bouwadvies Van der Ven
    Aannemer: Mertens Bouwbedrijf
    Andere betrokkenen: Hering Bau
    Installaties: DWA
    Bouwfysica: DGMR

  • 8. Constructief ontwerp: Radartoren Neeltje Jans, Roompotsluis
    Voor deze naald van beton met een hoogte van 115 meter is alles uit de kast gehaald om vervormingen aan de top van het project te beheersen t.b.v. de stabiliteit van de radar. Het zeer slanke project heeft tevens moeten voldoen aan hoge eisen met betrekking tot levensduur en referentieklasse van 100 jaar.

    Opdrachtgever: Rijkswaterstaat PPO
    Architect: Quist Wintermans Architekten BV
    Constructeur: BESIX Engineering department
    Aannemer: NV BESIX sa
    Andere betrokkenen: Doka, Wolter en Dros, Mitsubishi, Grevelingen Beton, Hanse Staalbouw en Mammoet

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betonvereniging