Artikel | Datum: 08-07-2008


Omschakelinrichting geïnstalleerd - Deventer voorbereid op SAT van EBS+




Het eerste weekend van april was de indienststelling van “IPS Deventer”. Een project in het kader van de vrijgave van het nieuwe elektronische beveiligingssysteem EBS+.
Verebus is verantwoordelijk voor de aanpassingen in het bestaande veiligheidssysteem, zodat de condities kunnen worden geschapen om EBS+ te installeren en te testen.

Een onderdeel van het project was het realiseren van een omschakelinrichting waarmee in korte tijd geswitcht kan worden van de te testen EBS+-installatie naar de oude B-relais beveiliging. Hiermee wordt flinke tijdswinst geboekt als de site acceptance test van de EBS+ moet worden afgebroken. In dat geval kan binnen twee uur de treinenloop worden hervat. Een stuk sneller dan wanneer de hele bedrading component voor component zou moeten worden omgezet.



Het systeem is door Verebus ontworpen, ge-engineerd en nu dus ook getest. VolkerRail heeft binnen dit Design & Construct contract de inrichting daadwerkelijk gebouwd.

Alle testen zijn goed verlopen waarmee alles in Deventer voorbereid is op de SAT van de EBS+. Loopt ook deze fase voorspoedig (naar verwachting gedurende een jaar) dan zal Verebus de tijdelijke voorziening, inclusief het B-relais systeem ontmantelen en zal het emplacement van Deventer als eerste in Nederland worden beveiligd door EBS+.
De planning is dat dit in 2009 zal zijn gerealiseerd.

Het project is naar volle tevredenheid van ProRail verlopen. Het omschakelsysteem werkte perfect en ProRail feliciteerde Verebus en Volker na afloop per e-mail met het behaalde succes. Ook de samenwerking tussen Verebus en Volker liep goed. De technici van beide partijen wisten elkaar feilloos te vinden en werkten gezamenlijk naar dit belangrijke moment toe.

Als pilotlocatie is voor het emplacement Deventer gekozen omdat het een middelgroot emplacement is met ‘meerdere functionaliteiten’ zoals verschillende perrons en wisseloverlopen. Aan de andere kant is de ligging van Deventer gunstig, in die zin dat het geen knooppunt is wat half Nederland platlegt als de treinenloop is verstoord. Maar gelukkig was dat laatste niet aan de orde want maandagochtend reden alle treinen weer gewoon op tijd.

De verantwoordelijk lead engineer over dit project:

Als lead engineer bij Verebus vond ik dit een zeer uitdagend project vanwege de bijdrage die we hiermee leveren aan de introductie van een nieuw beveiligingssysteem in Nederland, en het unieke karakter van de omschakelinrichting die we hebben ontworpen.

En tenslotte was de omvang ook een hele uitdaging:

550 nieuwe tekeningen
675 gewijzigde tekeningen
160 kilometers kabel
8 nieuwe relaisrekken
3 nieuwe relaiskasten
625 B-relais
3 nieuwe relaiskasten
Wijzigingen en testen op 6 relaishuizen, 3 elektronicahuizen, 75 relaiskasten



Zie ook het artikel 'Terugblik op het project IPS Deventer' door Verebus Engineering gepubliceerd op Infrasite!




Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]