luchtfoto n206
Omstreden bouwstof

Nieuwe rioolbuis bij Tjalmaweg moet verontreinigd water gaan afvoeren

Een luchtfoto van de N206 op 10 augustus 2023. rijnlandroute.nl

De provincie Zuid-Holland zegt een structurele oplossing te hebben gevonden om het verontreinigde water onder de vernieuwde Tjalmaweg (N206) in de gemeente Katwijk af te voeren. Via een aan te leggen rioolbuis wordt het water vanuit de kelder onder de weg richting de nabijgelegen zuiveringsinstallatie van het Hoogheemraadschap van Rijnland geleid. 

Het drainagewater dat nu onder de weg wordt opgeslagen, bevat onder meer zware metalen en heeft een hoge en schadelijke pH-waarde. Toen dat enkele maanden geleden werd geconstateerd, besloot Zuid-Holland gelijk om het water niet meer af te voeren richting het oppervlaktewater.

De provincie zette dagelijks vrachtwagens in om een deel van het opgevangen drainagewater vanuit de kelder onder de weg naar een verwerkingsbedrijf te vervoeren. Na alle regen van de afgelopen weken zit de opslag volgens Zuid-Holland vol en daarom komt er nu een structurele oplossing: een aansluiting op het gemeentelijke riool.

Beaumix, Tjalmaweg en RijnlandRoute

De Tjalmaweg werd in de afgelopen jaren verbreed en vernieuwd met een rotonde en ongelijkvloerse aansluitingen. De hoofdaannemer is Boskalis, die de opdracht in juni 2019 binnensleepte voor een aanneemsom van 105 miljoen euro. Het project maakt deel uit van de RijnlandRoute.

De oorzaak van de vervuiling is naar alle waarschijnlijkheid de bouwstof Beaumix, die in de bodem zit. Bij het verbreden en verdiepen van de in mei heropende weg is de bouwstof ter versteviging in grote hoeveelheden gebruikt. Beaumix bestaat uit de as die overblijft na de verwerking van restafval. Daar kunnen echter nog kleine hoeveelheden metalen en plastic zitten.

Al tijdens de bouw ontstonden zorgen over het gebruik van de stof. Omwonenden troffen onder meer batterijen en plastic aan in het gebruikte materiaal. Daarop liet de provincie een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de toepassing van de bouwstof, waaruit bleek dat Boskalis volgens de regels had gewerkt.

De gemeente Katwijk had desondanks “zorgen over de samenstelling van deze bouwstof” en besloot daarom om de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater rond de weg gedurende tien jaar te monitoren. Uit de eerste meting kwam recentelijk naar voren dat het drainagewater verhoogde waardes van bepaalde stoffen bevatte.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Nieuwe rioolbuis bij Tjalmaweg moet verontreinigd water gaan afvoeren | Infrasite
luchtfoto n206
Omstreden bouwstof

Nieuwe rioolbuis bij Tjalmaweg moet verontreinigd water gaan afvoeren

Een luchtfoto van de N206 op 10 augustus 2023. rijnlandroute.nl

De provincie Zuid-Holland zegt een structurele oplossing te hebben gevonden om het verontreinigde water onder de vernieuwde Tjalmaweg (N206) in de gemeente Katwijk af te voeren. Via een aan te leggen rioolbuis wordt het water vanuit de kelder onder de weg richting de nabijgelegen zuiveringsinstallatie van het Hoogheemraadschap van Rijnland geleid. 

Het drainagewater dat nu onder de weg wordt opgeslagen, bevat onder meer zware metalen en heeft een hoge en schadelijke pH-waarde. Toen dat enkele maanden geleden werd geconstateerd, besloot Zuid-Holland gelijk om het water niet meer af te voeren richting het oppervlaktewater.

De provincie zette dagelijks vrachtwagens in om een deel van het opgevangen drainagewater vanuit de kelder onder de weg naar een verwerkingsbedrijf te vervoeren. Na alle regen van de afgelopen weken zit de opslag volgens Zuid-Holland vol en daarom komt er nu een structurele oplossing: een aansluiting op het gemeentelijke riool.

Beaumix, Tjalmaweg en RijnlandRoute

De Tjalmaweg werd in de afgelopen jaren verbreed en vernieuwd met een rotonde en ongelijkvloerse aansluitingen. De hoofdaannemer is Boskalis, die de opdracht in juni 2019 binnensleepte voor een aanneemsom van 105 miljoen euro. Het project maakt deel uit van de RijnlandRoute.

De oorzaak van de vervuiling is naar alle waarschijnlijkheid de bouwstof Beaumix, die in de bodem zit. Bij het verbreden en verdiepen van de in mei heropende weg is de bouwstof ter versteviging in grote hoeveelheden gebruikt. Beaumix bestaat uit de as die overblijft na de verwerking van restafval. Daar kunnen echter nog kleine hoeveelheden metalen en plastic zitten.

Al tijdens de bouw ontstonden zorgen over het gebruik van de stof. Omwonenden troffen onder meer batterijen en plastic aan in het gebruikte materiaal. Daarop liet de provincie een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de toepassing van de bouwstof, waaruit bleek dat Boskalis volgens de regels had gewerkt.

De gemeente Katwijk had desondanks “zorgen over de samenstelling van deze bouwstof” en besloot daarom om de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater rond de weg gedurende tien jaar te monitoren. Uit de eerste meting kwam recentelijk naar voren dat het drainagewater verhoogde waardes van bepaalde stoffen bevatte.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.