verbreding A27 amelisweerd utrecht (1)

Steun voor streep door wegverbreding A27 Utrecht

De A27 bij Amelisweerd in Utrecht. ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning

De fracties van onder meer de ChristenUnie, Partij van de Arbeid en GroenLinks in de provincie Utrecht zijn positief over het alternatieve plan voor de Ring Utrecht. Daardoor zou het aantal files op de A27 kunnen worden verminderd zonder daarvoor de weg te verbreden bij het landgoed Amelisweerd. Andere fracties maken kritische kanttekeningen bij het plan.

De regio Utrecht had van het Rijk toestemming gekregen een alternatief plan te maken voor de verbreding van de A27, omdat tegen het huidige tracébesluit veel weerstand bestaat. Veel monumentale bomen zouden voor de verbreding gekapt moeten worden.

In het alternatieve plan zetten de provincie en gemeente een streep door de uitbreiding van de snelweg. In plaats daarvan zou de maximumsnelheid aangepast worden naar 80 kilometer per uur om meer rijstroken op dit deel van de snelweg te passen. Daardoor zou een kostbare verbreding van de betonnen bak waarin de A27 ligt niet nodig zijn.

De PvdA in de provincie noemt het plan een “realistisch alternatief” voor het oorspronkelijke tracébesluit. Volgens GroenLinks scoort het goed op het gebied van onder meer bereikbaarheid en veiligheid.

VVD-Statenlid Ronnie Hossain zei blij te zijn dat serieus wordt gewerkt aan een goede doorstroming van het verkeer. Tegelijkertijd vroeg hij zich af wat de gevolgen voor de verkeersveiligheid zijn als binnen de bestaande breedte van de snelweg meer rijstroken komen.

Kritiek

Volgens de onderzoekers wordt in het alternatieve plan het verkeer beter verdeeld over de wegen rondom Utrecht. Ook is het de bedoeling het openbaar vervoer een aantrekkelijker alternatief voor lokaal en regionaal vervoer te maken, waardoor er minder verkeer over dit stuk van de A27 zal gaan.

Gerdien Bikker van het CDA betwijfelt echter of het gaat lukken om meer mensen voor het ov te laten kiezen. Ze kreeg daarin onder anderen bijval van commissielid David Bosch van UtrechtNU!, die zei dat de bussen en treinen nu al overvol zijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Steun voor streep door wegverbreding A27 Utrecht | Infrasite
verbreding A27 amelisweerd utrecht (1)

Steun voor streep door wegverbreding A27 Utrecht

De A27 bij Amelisweerd in Utrecht. ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning

De fracties van onder meer de ChristenUnie, Partij van de Arbeid en GroenLinks in de provincie Utrecht zijn positief over het alternatieve plan voor de Ring Utrecht. Daardoor zou het aantal files op de A27 kunnen worden verminderd zonder daarvoor de weg te verbreden bij het landgoed Amelisweerd. Andere fracties maken kritische kanttekeningen bij het plan.

De regio Utrecht had van het Rijk toestemming gekregen een alternatief plan te maken voor de verbreding van de A27, omdat tegen het huidige tracébesluit veel weerstand bestaat. Veel monumentale bomen zouden voor de verbreding gekapt moeten worden.

In het alternatieve plan zetten de provincie en gemeente een streep door de uitbreiding van de snelweg. In plaats daarvan zou de maximumsnelheid aangepast worden naar 80 kilometer per uur om meer rijstroken op dit deel van de snelweg te passen. Daardoor zou een kostbare verbreding van de betonnen bak waarin de A27 ligt niet nodig zijn.

De PvdA in de provincie noemt het plan een “realistisch alternatief” voor het oorspronkelijke tracébesluit. Volgens GroenLinks scoort het goed op het gebied van onder meer bereikbaarheid en veiligheid.

VVD-Statenlid Ronnie Hossain zei blij te zijn dat serieus wordt gewerkt aan een goede doorstroming van het verkeer. Tegelijkertijd vroeg hij zich af wat de gevolgen voor de verkeersveiligheid zijn als binnen de bestaande breedte van de snelweg meer rijstroken komen.

Kritiek

Volgens de onderzoekers wordt in het alternatieve plan het verkeer beter verdeeld over de wegen rondom Utrecht. Ook is het de bedoeling het openbaar vervoer een aantrekkelijker alternatief voor lokaal en regionaal vervoer te maken, waardoor er minder verkeer over dit stuk van de A27 zal gaan.

Gerdien Bikker van het CDA betwijfelt echter of het gaat lukken om meer mensen voor het ov te laten kiezen. Ze kreeg daarin onder anderen bijval van commissielid David Bosch van UtrechtNU!, die zei dat de bussen en treinen nu al overvol zijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.