verbreding a27 amelisweerd utrecht
Amelisweerd

Regio Utrecht: verbreding A27 niet per se nodig voor filevermindering

Een luchtfoto van de A27 bij het landgoed Amelisweerd op een paar kilometer afstand van de stad Utrecht. ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning

Het is mogelijk om de files op de A27 bij Utrecht te verminderen en de verkeersveiligheid te vergroten zonder daarvoor de weg te verbreden bij het landgoed Amelisweerd. Dat meldden de provincie en de gemeente Utrecht woensdagavond bij de presentatie van de onderzoeksresultaten naar de effecten van het Alternatieve Plan Ring Utrecht.

Het kabinet had de regio toestemming gegeven een alternatief plan te maken voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, omdat daar veel weerstand tegen bestaat. De verbreding zou ten koste gaan van “een geliefd en veel bezocht bos”, stellen de provincie en gemeente. Veel monumentale bomen zouden voor de verbreding gekapt moeten worden.

In het alternatieve plan kiezen de provincie en gemeente niet voor het verbreden van de snelweg, maar zetten ze in op het optimaal benutten van de bestaande breedte van de weg. “Door de maximumsnelheid aan te passen naar 80 kilometer per uur passen er meer rijstroken op dit deel van deze snelweg en zou een kostbare en risicovolle verbreding van de betonnen bak waarin de A27 ligt niet nodig zijn.”

Ook vinden de provincie en gemeente Utrecht dat in het alternatieve plan het verkeer beter wordt verdeeld over de wegen rondom Utrecht. “Onderliggende wegen zoals de noordelijke randweg Utrecht worden beter benut”, zegt gedeputeerde André van Schie van de provincie. “Ook maken we van het openbaar vervoer een aantrekkelijker alternatief voor lokaal en regionaal vervoer. Hierdoor zal er minder verkeer over dit stuk van de A27 gaan en kan ook passerend verkeer uit andere delen van het land goed doorstromen.”

Verder is het de bedoeling meer te investeren in fietspaden, zodat het aantrekkelijker wordt de auto te laten staan. Een ander voordeel van het alternatieve plan is volgens de makers dat het naar schatting 500 tot 600 miljoen euro minder kost dan het oorspronkelijk Tracébesluit van het kabinet voor de ring Utrecht.

Volgende stap

Volgens de gemeente en provincie Utrecht kan het plan rekenen op draagvlak van de omliggende gemeenten, inwoners, bedrijven en belangenorganisaties. Wethouder van Hooijdonk laat weten dat de regio graag in gesprek gaat met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het plan. “Het is natuurlijk niet in beton gegoten. Uiteraard kunnen we finetunen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Regio Utrecht: verbreding A27 niet per se nodig voor filevermindering | Infrasite
verbreding a27 amelisweerd utrecht
Amelisweerd

Regio Utrecht: verbreding A27 niet per se nodig voor filevermindering

Een luchtfoto van de A27 bij het landgoed Amelisweerd op een paar kilometer afstand van de stad Utrecht. ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning

Het is mogelijk om de files op de A27 bij Utrecht te verminderen en de verkeersveiligheid te vergroten zonder daarvoor de weg te verbreden bij het landgoed Amelisweerd. Dat meldden de provincie en de gemeente Utrecht woensdagavond bij de presentatie van de onderzoeksresultaten naar de effecten van het Alternatieve Plan Ring Utrecht.

Het kabinet had de regio toestemming gegeven een alternatief plan te maken voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, omdat daar veel weerstand tegen bestaat. De verbreding zou ten koste gaan van “een geliefd en veel bezocht bos”, stellen de provincie en gemeente. Veel monumentale bomen zouden voor de verbreding gekapt moeten worden.

In het alternatieve plan kiezen de provincie en gemeente niet voor het verbreden van de snelweg, maar zetten ze in op het optimaal benutten van de bestaande breedte van de weg. “Door de maximumsnelheid aan te passen naar 80 kilometer per uur passen er meer rijstroken op dit deel van deze snelweg en zou een kostbare en risicovolle verbreding van de betonnen bak waarin de A27 ligt niet nodig zijn.”

Ook vinden de provincie en gemeente Utrecht dat in het alternatieve plan het verkeer beter wordt verdeeld over de wegen rondom Utrecht. “Onderliggende wegen zoals de noordelijke randweg Utrecht worden beter benut”, zegt gedeputeerde André van Schie van de provincie. “Ook maken we van het openbaar vervoer een aantrekkelijker alternatief voor lokaal en regionaal vervoer. Hierdoor zal er minder verkeer over dit stuk van de A27 gaan en kan ook passerend verkeer uit andere delen van het land goed doorstromen.”

Verder is het de bedoeling meer te investeren in fietspaden, zodat het aantrekkelijker wordt de auto te laten staan. Een ander voordeel van het alternatieve plan is volgens de makers dat het naar schatting 500 tot 600 miljoen euro minder kost dan het oorspronkelijk Tracébesluit van het kabinet voor de ring Utrecht.

Volgende stap

Volgens de gemeente en provincie Utrecht kan het plan rekenen op draagvlak van de omliggende gemeenten, inwoners, bedrijven en belangenorganisaties. Wethouder van Hooijdonk laat weten dat de regio graag in gesprek gaat met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het plan. “Het is natuurlijk niet in beton gegoten. Uiteraard kunnen we finetunen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.