verbetering rottepolderplein
Einde verhaal

Verbetering A9 Rottepolderplein voorlopig helemaal van de baan

Het knooppunt Rottepolderplein, jaartal onbekend. Rijkswaterstaat

Eerder werd het project gepauzeerd, nu gaat het helemaal niet door. Het onderzoek naar de mogelijke verbeteringen van het knooppunt Rottepolderplein in Noord-Holland is beëindigd. Dat maakt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat deze week in een kamerbrief bekend.

Het onderzoek ging in 2018 van start. De resultaten zijn inmiddels binnen, schrijft Harbers op dinsdag aan de Tweede Kamer. De conclusie is volgens de minister dat er op dit moment geen aanpassingen van het knooppunt mogelijk zijn die de doorstroming voldoende verbeteren en veilig uitgevoerd kunnen worden. “Daarom wordt de MIRT-verkenning A9 Rottepolderplein beëindigd zonder voorkeursalternatief.”

Toch geen diamantaansluiting

Het knooppunt ligt tussen Haarlem en Amsterdam en verbindt de A9, A200 en A205. Het doel van de verkenning was om een gangbare manier te vinden om de verkeersdrukte op het Rottepolderplein te verminderen. Een dergelijke manier is niet gevonden, zegt Harbers in de kamerbrief.

De minister legt uit dat het er voor lange tijd op leek dat de aanleg van een zogeheten diamantaansluiting, oftewel Diverging Diamond Interchange (DDI), de doorstroming voldoende kon verbeteren. Dat is een relatief nieuw type aansluiting die enkele keren eerder in Nederland is toegepast, waaronder tijdens het project RijnlandRoute. Voor het Rottepolderplein blijkt de aansluiting echter niet gangbaar, aldus Harbers. “Omdat de DDI een nieuw concept is, is dit vanuit verschillende disciplines getoetst en beoordeeld. De conclusie luidt dat de DDI in deze vorm en op deze plaats niet veilig uitvoerbaar is.”

Om het plein geschikt te maken voor een DDI zou “een groot aantal” viaducten gesloopt en verbreed herbouwd moeten worden, zegt Harbers op basis van de uitkomsten van de verkenning. “Dit zijn kunstwerken die in de komende vijftien jaar nog niet het einde van hun levensduur bereiken. Dergelijke aanpassingen passen niet binnen het budget.” Andere onderzochte alternatieven droegen volgens de minister onvoldoende bij aan het doel.

Volgende stappen

Eerder dit jaar werd het project A9 Rottepolderplein al samen met dertien andere wegenbouwprojecten gepauzeerd door het ministerie om meer geld over te houden voor het onderhoud van infrastructuur in plaats van de aanleg van infrastructuur. Toen zei het ministerie nog dat project mogelijk weer zou worden hervat als er meer stikstofruimte, geld en personeel beschikbaar kwam. Nu de verkenning is beëindigd, gaat het niet meer om een pauze. Het project is voorlopig helemaal van de baan.

Het resterende budget voor het project bedraagt vijf miljoen euro, zegt Harbers in de kamerbrief. Dat geld blijft volgens de minister bestemd voor het verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid op de A9, A200 en A205.

“Met de regio zal gesproken worden over maatregelen waaraan dit restbudget mogelijk kan worden besteed. En zodra er zicht is op voldoende financiën, stikstofruimte en capaciteit, wordt met de regio ook het gesprek gevoerd om tot een structurele aanpak te komen voor de opgaven op de A9, A200 en A205. Zo mogelijk betekent dit dat op termijn een nieuwe, bredere MIRT-verkenning opgestart dient te worden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Verbetering A9 Rottepolderplein voorlopig helemaal van de baan | Infrasite
verbetering rottepolderplein
Einde verhaal

Verbetering A9 Rottepolderplein voorlopig helemaal van de baan

Het knooppunt Rottepolderplein, jaartal onbekend. Rijkswaterstaat

Eerder werd het project gepauzeerd, nu gaat het helemaal niet door. Het onderzoek naar de mogelijke verbeteringen van het knooppunt Rottepolderplein in Noord-Holland is beëindigd. Dat maakt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat deze week in een kamerbrief bekend.

Het onderzoek ging in 2018 van start. De resultaten zijn inmiddels binnen, schrijft Harbers op dinsdag aan de Tweede Kamer. De conclusie is volgens de minister dat er op dit moment geen aanpassingen van het knooppunt mogelijk zijn die de doorstroming voldoende verbeteren en veilig uitgevoerd kunnen worden. “Daarom wordt de MIRT-verkenning A9 Rottepolderplein beëindigd zonder voorkeursalternatief.”

Toch geen diamantaansluiting

Het knooppunt ligt tussen Haarlem en Amsterdam en verbindt de A9, A200 en A205. Het doel van de verkenning was om een gangbare manier te vinden om de verkeersdrukte op het Rottepolderplein te verminderen. Een dergelijke manier is niet gevonden, zegt Harbers in de kamerbrief.

De minister legt uit dat het er voor lange tijd op leek dat de aanleg van een zogeheten diamantaansluiting, oftewel Diverging Diamond Interchange (DDI), de doorstroming voldoende kon verbeteren. Dat is een relatief nieuw type aansluiting die enkele keren eerder in Nederland is toegepast, waaronder tijdens het project RijnlandRoute. Voor het Rottepolderplein blijkt de aansluiting echter niet gangbaar, aldus Harbers. “Omdat de DDI een nieuw concept is, is dit vanuit verschillende disciplines getoetst en beoordeeld. De conclusie luidt dat de DDI in deze vorm en op deze plaats niet veilig uitvoerbaar is.”

Om het plein geschikt te maken voor een DDI zou “een groot aantal” viaducten gesloopt en verbreed herbouwd moeten worden, zegt Harbers op basis van de uitkomsten van de verkenning. “Dit zijn kunstwerken die in de komende vijftien jaar nog niet het einde van hun levensduur bereiken. Dergelijke aanpassingen passen niet binnen het budget.” Andere onderzochte alternatieven droegen volgens de minister onvoldoende bij aan het doel.

Volgende stappen

Eerder dit jaar werd het project A9 Rottepolderplein al samen met dertien andere wegenbouwprojecten gepauzeerd door het ministerie om meer geld over te houden voor het onderhoud van infrastructuur in plaats van de aanleg van infrastructuur. Toen zei het ministerie nog dat project mogelijk weer zou worden hervat als er meer stikstofruimte, geld en personeel beschikbaar kwam. Nu de verkenning is beëindigd, gaat het niet meer om een pauze. Het project is voorlopig helemaal van de baan.

Het resterende budget voor het project bedraagt vijf miljoen euro, zegt Harbers in de kamerbrief. Dat geld blijft volgens de minister bestemd voor het verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid op de A9, A200 en A205.

“Met de regio zal gesproken worden over maatregelen waaraan dit restbudget mogelijk kan worden besteed. En zodra er zicht is op voldoende financiën, stikstofruimte en capaciteit, wordt met de regio ook het gesprek gevoerd om tot een structurele aanpak te komen voor de opgaven op de A9, A200 en A205. Zo mogelijk betekent dit dat op termijn een nieuwe, bredere MIRT-verkenning opgestart dient te worden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.