Tijdelijk links rijden op kruispunt Rijnlandroute pakt prima uit

Bij Leiden ligt nog enkele maanden een tijdelijk kruispunt dat zijn gelijke in Nederland niet kent. Het verkeer rijdt over de gevlochten diamantsluiting linksom en kruist elkaar maar twee keer. Aannemer Van Gelder is zeer over deze oplossing te spreken en gaat het mogelijk ook bij andere projecten toepassen.

Van Gelder verzorgt in opdracht van Comol5 de weginfra voor het eerste deel van de Rijnlandroute. Deze verbinding in aanbouw loopt van Katwijk via Leiden naar Zoeterwoude. Bij Leiden is gekozen voor een tijdelijke verkeersoplossing in de vorm van een Diverging Diamond Interchange (DDI). Daarvan zijn er in de Verenigde Staten zo’n 200 te vinden, maar in Nederland is het volgens de aannemer uniek. Bovendien werkt het naar behoren omdat het zorgt voor een betere verkeersafwikkeling.

Verkeer krijgt alle ruimte

Projectleider Marco van Rooijen is dan ook zeer tevreden met het tijdelijke kruispunt, vertelt hij op de website van Van Gelder. “We hadden afgesproken dat we het terug zouden draaien als de verkeersafwikkeling onvoldoende was. Gelukkig was dat niet zo: het kruispunt werkt goed.” Het verkeer dat tijdens het werk aan de Rijnlandroute in goede banen moet worden geleid, krijgt op de DDI alle ruimte. Het kruispunt is zo ontworpen dat het verkeer links rijdt in plaats van rechts. Vergeleken met traditionele tijdelijke oplossingen is er minder asfalt nodig en kruist het verkeer elkaar maar op twee plekken.

Nieuwe puzzel

Voor Van Gelder bevalt deze oplossing dermate goed dat deze ook voor andere projecten wordt overwogen. “Als je ruimte tekort hebt en je wilt een hogere verkeersafwikkeling, dan regel je met dit kruispunt alles”, stelt Van Rooijen. Na 2,5 jaar wordt de DDI in september weer ingeruild voor een regulier kruispunt. “Ook dat wordt een puzzel, die wij samen met Van Gelder Verkeerstechniek en Comol5 gaan oplossen. De nieuwe verkeersregelingsinstallaties komen namelijk precies op de plek waar het verkeer nu rijdt, maar het komt hoe dan ook goed”, aldus Van Rooijen.

Lees ook: Van Gelder en Heijmans verleggen kabels en leidingen eeuwenoude bruggen

Auteur: Vincent Krabbendam

Tijdelijk links rijden op kruispunt Rijnlandroute pakt prima uit | Infrasite

Tijdelijk links rijden op kruispunt Rijnlandroute pakt prima uit

Bij Leiden ligt nog enkele maanden een tijdelijk kruispunt dat zijn gelijke in Nederland niet kent. Het verkeer rijdt over de gevlochten diamantsluiting linksom en kruist elkaar maar twee keer. Aannemer Van Gelder is zeer over deze oplossing te spreken en gaat het mogelijk ook bij andere projecten toepassen.

Van Gelder verzorgt in opdracht van Comol5 de weginfra voor het eerste deel van de Rijnlandroute. Deze verbinding in aanbouw loopt van Katwijk via Leiden naar Zoeterwoude. Bij Leiden is gekozen voor een tijdelijke verkeersoplossing in de vorm van een Diverging Diamond Interchange (DDI). Daarvan zijn er in de Verenigde Staten zo’n 200 te vinden, maar in Nederland is het volgens de aannemer uniek. Bovendien werkt het naar behoren omdat het zorgt voor een betere verkeersafwikkeling.

Verkeer krijgt alle ruimte

Projectleider Marco van Rooijen is dan ook zeer tevreden met het tijdelijke kruispunt, vertelt hij op de website van Van Gelder. “We hadden afgesproken dat we het terug zouden draaien als de verkeersafwikkeling onvoldoende was. Gelukkig was dat niet zo: het kruispunt werkt goed.” Het verkeer dat tijdens het werk aan de Rijnlandroute in goede banen moet worden geleid, krijgt op de DDI alle ruimte. Het kruispunt is zo ontworpen dat het verkeer links rijdt in plaats van rechts. Vergeleken met traditionele tijdelijke oplossingen is er minder asfalt nodig en kruist het verkeer elkaar maar op twee plekken.

Nieuwe puzzel

Voor Van Gelder bevalt deze oplossing dermate goed dat deze ook voor andere projecten wordt overwogen. “Als je ruimte tekort hebt en je wilt een hogere verkeersafwikkeling, dan regel je met dit kruispunt alles”, stelt Van Rooijen. Na 2,5 jaar wordt de DDI in september weer ingeruild voor een regulier kruispunt. “Ook dat wordt een puzzel, die wij samen met Van Gelder Verkeerstechniek en Comol5 gaan oplossen. De nieuwe verkeersregelingsinstallaties komen namelijk precies op de plek waar het verkeer nu rijdt, maar het komt hoe dan ook goed”, aldus Van Rooijen.

Lees ook: Van Gelder en Heijmans verleggen kabels en leidingen eeuwenoude bruggen

Auteur: Vincent Krabbendam