Ontwerpen en storten

Schagen vernieuwt rotonde met machinebesturing

schagen infra betonmachine gps
De betonmachine op gps tijdens werkzaamheden voor een eerder project. Schagen Infra

Aan de aanleg van het beton voor een nieuwe rotonde in Zevenaar kwam bijna geen handwerk te pas. Een betonmachine stortte de buiten- en middengeleiders met 3D-machinebesturing. Dat is vaak efficiënter dan piketten slaan en lijntjes trekken, vertelt regioleider Mark Dijk van Schagen Infra tegenover Infrasite. Maar uitdagingen zijn er ook.

Het wegenbouwbedrijf werkt al enkele jaren met het systeem, zegt Dijk. De betonpaver, een Miller M2530, wordt aangestuurd door twee total stations. Deze computers op driepoten sturen het 3D-ontwerp van een betonconstructie naar de paver, die tot op de millimeter nauwkeurig neerlegt wat er in het ontwerp staat.

In Zevenaar, waar het bedrijf in september een rotonde heeft vernieuwd, ging het om buiten- en middengeleiders. In totaal kreeg de rotonde vijf verschillende soorten banden, elk met andere afmetingen en stuk voor stuk met machinebesturing aangebracht. “Het resultaat is een strakke uitvoering”, vindt Dijk.

Een luchtfoto van de rotonde, met de betonnen banden in het wit. Artikel gaat verder onder de foto. © Foto: Ruud Dijk

Twee kanten

Volgens de regioleider van het wegenbouwbedrijf is het maken van een ontwerp tegenwoordig een groot deel van het werk. Veel gebeurt achter de computer, zegt hij. “Vroeger was dat anders. Toen deden we alles buiten. Eerst werden er piketten geslagen. Hierover werd een draad getrokken die de betonmachine volgde. Nu ontwerpen we alles op de computer. Wat we buiten aanbrengen, is precies hoe het is bedacht.”

Het voordeel hiervan is dat je allerlei constructies heel precies kan realiseren, zegt de regioleider. En dat is tegelijkertijd ook de uitdaging. Dijk heeft eerder meegemaakt dat er bij het ontwerp van een betonconstructie was vergeten om rekening te houden met een afwijkend onderdeel van een weg. “In dat geval houdt de betonmachine er ook geen rekening mee.”

Het ontwerp moet dus kloppen. Volgens Dijk lukt het zijn bedrijf inmiddels goed om dat te waarborgen. “Het vertrouwen van de mannen die het werk uitvoeren is daardoor ook gegroeid. Een beetje scepsis heeft plaatsgemaakt voor enthousiasme.”

De betonmachine van Schagen Infra.  schagen infra betonmachine gps 2

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Schagen vernieuwt rotonde met machinebesturing | Infrasite
Ontwerpen en storten

Schagen vernieuwt rotonde met machinebesturing

schagen infra betonmachine gps
De betonmachine op gps tijdens werkzaamheden voor een eerder project. Schagen Infra

Aan de aanleg van het beton voor een nieuwe rotonde in Zevenaar kwam bijna geen handwerk te pas. Een betonmachine stortte de buiten- en middengeleiders met 3D-machinebesturing. Dat is vaak efficiënter dan piketten slaan en lijntjes trekken, vertelt regioleider Mark Dijk van Schagen Infra tegenover Infrasite. Maar uitdagingen zijn er ook.

Het wegenbouwbedrijf werkt al enkele jaren met het systeem, zegt Dijk. De betonpaver, een Miller M2530, wordt aangestuurd door twee total stations. Deze computers op driepoten sturen het 3D-ontwerp van een betonconstructie naar de paver, die tot op de millimeter nauwkeurig neerlegt wat er in het ontwerp staat.

In Zevenaar, waar het bedrijf in september een rotonde heeft vernieuwd, ging het om buiten- en middengeleiders. In totaal kreeg de rotonde vijf verschillende soorten banden, elk met andere afmetingen en stuk voor stuk met machinebesturing aangebracht. “Het resultaat is een strakke uitvoering”, vindt Dijk.

Een luchtfoto van de rotonde, met de betonnen banden in het wit. Artikel gaat verder onder de foto. © Foto: Ruud Dijk

Twee kanten

Volgens de regioleider van het wegenbouwbedrijf is het maken van een ontwerp tegenwoordig een groot deel van het werk. Veel gebeurt achter de computer, zegt hij. “Vroeger was dat anders. Toen deden we alles buiten. Eerst werden er piketten geslagen. Hierover werd een draad getrokken die de betonmachine volgde. Nu ontwerpen we alles op de computer. Wat we buiten aanbrengen, is precies hoe het is bedacht.”

Het voordeel hiervan is dat je allerlei constructies heel precies kan realiseren, zegt de regioleider. En dat is tegelijkertijd ook de uitdaging. Dijk heeft eerder meegemaakt dat er bij het ontwerp van een betonconstructie was vergeten om rekening te houden met een afwijkend onderdeel van een weg. “In dat geval houdt de betonmachine er ook geen rekening mee.”

Het ontwerp moet dus kloppen. Volgens Dijk lukt het zijn bedrijf inmiddels goed om dat te waarborgen. “Het vertrouwen van de mannen die het werk uitvoeren is daardoor ook gegroeid. Een beetje scepsis heeft plaatsgemaakt voor enthousiasme.”

De betonmachine van Schagen Infra.  schagen infra betonmachine gps 2

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.