Prins Willem Alexanderbrug
Zeker een jaar dicht

Parallelbanen Prins Willem Alexanderbrug ‘te licht ontworpen’

Een foto van de Prins Willem Alexanderbrug in 1988. Fotografie George Burggraaff / Hollandse Hoogte / ANP

De parallelbanen van de Prins Willem Alexanderbrug in Gelderland zijn te licht ontworpen voor het zware landbouwverkeer dat in de de afgelopen jaren over de brug reed. Dat is de reden voor het besluit om de parallelbanen zeker een jaar lang af te sluiten voor voertuigen van meer dan 45.000 kilo, vertelt een woordvoerder van de provincie deze week tegenover Infrasite.  

De banen worden gebruikt door landbouwverkeer en zijn sinds eind september dicht voor voertuigen van meer dan 45.000 kilo. “De brug heeft onderhoud nodig”, gaf de provincie in dezelfde maand als reden voor de afsluiting. Wat er precies aan het kunstwerk mankeert, werd op dat moment niet vermeld.

Infrasite nam contact op met de provincie om meer te weten te komen over het probleem. De reactie is inmiddels binnen. Woordvoerder Christel de Jong legt uit dat de parallelbanen niet zijn berekend op het gewicht van het landbouwverkeer dat tot voorkort over de brug reed.

“Bij een inspectie van de brug zijn schades gevonden die mogelijk duiden op overbelasting. Hierop is een constructieve analyse gemaakt, waaruit blijkt dat de parallelbanen te licht zijn ontworpen voor het huidige gebruik.”

Maatregelen

De maatregelen die Gelderland op korte termijn neemt werden vorige maand al bekendgemaakt op de website van de provincie. Naast de afsluiting voor voertuigen van meer dan 45.000 kilo mag er voortaan maar één gemotoriseerd voertuig tegelijk over de parallelbanen. Hiervoor komen aan beide kanten van de brug verkeerslichten te staan.

Welke werkzaamheden er op lange termijn nodig zijn om de parallelbanen weer te kunnen openen voor zwaarder landbouwverkeer, is volgens woordvoerder De Jong nog niet bekend. “Dat zijn we nu aan het beoordelen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Parallelbanen Prins Willem Alexanderbrug ‘te licht ontworpen’ | Infrasite
Prins Willem Alexanderbrug
Zeker een jaar dicht

Parallelbanen Prins Willem Alexanderbrug ‘te licht ontworpen’

Een foto van de Prins Willem Alexanderbrug in 1988. Fotografie George Burggraaff / Hollandse Hoogte / ANP

De parallelbanen van de Prins Willem Alexanderbrug in Gelderland zijn te licht ontworpen voor het zware landbouwverkeer dat in de de afgelopen jaren over de brug reed. Dat is de reden voor het besluit om de parallelbanen zeker een jaar lang af te sluiten voor voertuigen van meer dan 45.000 kilo, vertelt een woordvoerder van de provincie deze week tegenover Infrasite.  

De banen worden gebruikt door landbouwverkeer en zijn sinds eind september dicht voor voertuigen van meer dan 45.000 kilo. “De brug heeft onderhoud nodig”, gaf de provincie in dezelfde maand als reden voor de afsluiting. Wat er precies aan het kunstwerk mankeert, werd op dat moment niet vermeld.

Infrasite nam contact op met de provincie om meer te weten te komen over het probleem. De reactie is inmiddels binnen. Woordvoerder Christel de Jong legt uit dat de parallelbanen niet zijn berekend op het gewicht van het landbouwverkeer dat tot voorkort over de brug reed.

“Bij een inspectie van de brug zijn schades gevonden die mogelijk duiden op overbelasting. Hierop is een constructieve analyse gemaakt, waaruit blijkt dat de parallelbanen te licht zijn ontworpen voor het huidige gebruik.”

Maatregelen

De maatregelen die Gelderland op korte termijn neemt werden vorige maand al bekendgemaakt op de website van de provincie. Naast de afsluiting voor voertuigen van meer dan 45.000 kilo mag er voortaan maar één gemotoriseerd voertuig tegelijk over de parallelbanen. Hiervoor komen aan beide kanten van de brug verkeerslichten te staan.

Welke werkzaamheden er op lange termijn nodig zijn om de parallelbanen weer te kunnen openen voor zwaarder landbouwverkeer, is volgens woordvoerder De Jong nog niet bekend. “Dat zijn we nu aan het beoordelen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.