Koning Willem-Alexander opent WattHub (1)
Koninklijk bezoek

Het ‘grootste laadplein voor zwaar materieel ter wereld’ is geopend

Koning Willem-Alexander op donderdag 28 september tijdens de opening van het laadplein voor zwaar materieel langs de A15 bij Geldermalsen. Foto via WattHub

WattHub is deze week geopend door Koning Willem-Alexander. Met meer dan veertig laadpunten voor zwaar materieel is het laadplein langs de A15 bij Geldermalsen volgens de initiatiefnemers het grootste van zijn soort. 

Na meer dan anderhalf jaar aan voorbereiden en bouwen is het semi-openbare laadplein klaar. ‘Semi-openbaar’ betekent dat bedrijven hun zware machines en losse accu’s op aanvraag kunnen opladen. Aanvragen zijn welkom via het contactformulier op de website van WattHub, vertelde het bedrijf eerder tegenover Infrasite.

Koninklijk bezoek

Het bezoek aan het laadplein door Koning Willem-Alexander heeft een maatschappelijke reden, zegt WattHub op vrijdag in een persbericht. De koning sprak op donderdag met medewerkers van het bedrijf over de uitdagingen van uitstootvrij bouwen. Dat laatste wil WattHub naar eigen zeggen toegankelijker maken met een laadplein voor bijvoorbeeld bedrijven die door het overvolle stroomnet geen geschikte netaansluiting kunnen krijgen voor het opladen van zwaar materieel.

“Veel ondernemers krijgen geen zwaardere aansluiting van de netbeheerder, wat het elektrificeren van hun transportmiddelen en materieelstukken lastig maakt. WattHub speelt in op deze behoefte”, aldus directeur Gerben van den Berg. “De capaciteit van het laadplein kan geeft lokale ondernemers de kans om eerder te investeren in duurzamer materieel.” Naar eigen zeggen wil WattHub in de toekomst nog meer snellaadpleinen in Nederland realiseren.

Het laadplein van WattHub langs de A15 bij Geldermalsen in juni. Het artikel gaat verder na de foto. © Paul Poels Fotografie

Vier initiatiefnemers

Infrasite sprak afgelopen zomer met medewerkers van het bedrijf om meer te weten te komen over de totstandkoming van het laadplein. Toenmalig interim-directeur Barend Klijn vertelde dat het idee in 2021 ontstond nadat de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg werd gegund aan Dura Vermeer, Van Oord en Ploegam.

De bedrijven wilden met elektrische machines werken, maar de vraag rees waar ze die machines moesten gaan opladen. Dus besloten de aannemers een eigen laadplein te bouwen en open te stellen voor bedrijven buiten de bouwcombinatie. Het team dat daarvoor werd aangesteld staat vandaag de dag bekend als WattHub.

Toen de aannemers op zoek gingen naar een energiebron voor het laadplein, kwamen ze uit bij Betuwewind, een coöperatie van inwoners van de gemeente West Betuwe. De coöperatie investeert in duurzaamheidsinitiatieven en heeft bijvoorbeeld drie windmolens in Geldermalsen. Die windmolens gaan direct energie leveren aan het laadplein.

“De stroom hoeft dus niet over het openbare energienetwerk”, zei Klijn. “Daarmee pakt het laadplein meerdere problemen aan: uitstoot door voertuigen en verstoppingen op het energienet.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Het ‘grootste laadplein voor zwaar materieel ter wereld’ is geopend | Infrasite
Koning Willem-Alexander opent WattHub (1)
Koninklijk bezoek

Het ‘grootste laadplein voor zwaar materieel ter wereld’ is geopend

Koning Willem-Alexander op donderdag 28 september tijdens de opening van het laadplein voor zwaar materieel langs de A15 bij Geldermalsen. Foto via WattHub

WattHub is deze week geopend door Koning Willem-Alexander. Met meer dan veertig laadpunten voor zwaar materieel is het laadplein langs de A15 bij Geldermalsen volgens de initiatiefnemers het grootste van zijn soort. 

Na meer dan anderhalf jaar aan voorbereiden en bouwen is het semi-openbare laadplein klaar. ‘Semi-openbaar’ betekent dat bedrijven hun zware machines en losse accu’s op aanvraag kunnen opladen. Aanvragen zijn welkom via het contactformulier op de website van WattHub, vertelde het bedrijf eerder tegenover Infrasite.

Koninklijk bezoek

Het bezoek aan het laadplein door Koning Willem-Alexander heeft een maatschappelijke reden, zegt WattHub op vrijdag in een persbericht. De koning sprak op donderdag met medewerkers van het bedrijf over de uitdagingen van uitstootvrij bouwen. Dat laatste wil WattHub naar eigen zeggen toegankelijker maken met een laadplein voor bijvoorbeeld bedrijven die door het overvolle stroomnet geen geschikte netaansluiting kunnen krijgen voor het opladen van zwaar materieel.

“Veel ondernemers krijgen geen zwaardere aansluiting van de netbeheerder, wat het elektrificeren van hun transportmiddelen en materieelstukken lastig maakt. WattHub speelt in op deze behoefte”, aldus directeur Gerben van den Berg. “De capaciteit van het laadplein kan geeft lokale ondernemers de kans om eerder te investeren in duurzamer materieel.” Naar eigen zeggen wil WattHub in de toekomst nog meer snellaadpleinen in Nederland realiseren.

Het laadplein van WattHub langs de A15 bij Geldermalsen in juni. Het artikel gaat verder na de foto. © Paul Poels Fotografie

Vier initiatiefnemers

Infrasite sprak afgelopen zomer met medewerkers van het bedrijf om meer te weten te komen over de totstandkoming van het laadplein. Toenmalig interim-directeur Barend Klijn vertelde dat het idee in 2021 ontstond nadat de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg werd gegund aan Dura Vermeer, Van Oord en Ploegam.

De bedrijven wilden met elektrische machines werken, maar de vraag rees waar ze die machines moesten gaan opladen. Dus besloten de aannemers een eigen laadplein te bouwen en open te stellen voor bedrijven buiten de bouwcombinatie. Het team dat daarvoor werd aangesteld staat vandaag de dag bekend als WattHub.

Toen de aannemers op zoek gingen naar een energiebron voor het laadplein, kwamen ze uit bij Betuwewind, een coöperatie van inwoners van de gemeente West Betuwe. De coöperatie investeert in duurzaamheidsinitiatieven en heeft bijvoorbeeld drie windmolens in Geldermalsen. Die windmolens gaan direct energie leveren aan het laadplein.

“De stroom hoeft dus niet over het openbare energienetwerk”, zei Klijn. “Daarmee pakt het laadplein meerdere problemen aan: uitstoot door voertuigen en verstoppingen op het energienet.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.