zware elektrische boormachine tennet van gelder
TenneT elektrificeert

‘Eerste’ zware boormachine op accu’s moet stikstofproblemen voorkomen

De elektrische 235 tons boormachine van Van Gelder in Breda op maandag 11 september. Rene van der Horst

TenneT en Van Gelder gebruiken voor het eerst een elektrische boormachine op accu’s om sleuven te boren voor hoogspanningskabels. Dat is volgens de bedrijven, die zeggen dat de machine geen stikstof of CO2 uitstoot, nooit eerder op deze schaal in Nederland vertoond.

De installatie van maar liefst 235 ton wordt deze week in Breda gebruikt voor de eerste boring, laten de bedrijven in een online nieuwsbericht weten. Daar is op maandag begonnen met de aanleg een bijna kilometer lange sleuf voor ondergrondse hoogspanningskabels. Die moeten bestaande kabels boven woonwijken vervangen.

De proef, zoals de bedrijven het noemen, heeft grotere gevolgen dan voor dit project alleen. “We willen voorkomen dat uitbreidingen van het elektriciteitsnet worden belemmerd door uitstoot en een gebrek aan vergunningen. Daarom zetten we een nieuwe stap richting volledig emissieloos bouwen.”

Maarten Abbenhuis, COO bij TenneT, ziet de boormachine als een manier om vertragingen door de stikstofcrisis het hoofd te bieden. “Dergelijke vertragingen kunnen we ons niet permitteren. Vandaag boren we hier volledig elektrisch en er zal nog tijd nodig zijn om zo op andere plekken te werken. Maar we doen dit om het elektriciteitsnet mee te laten groeien in de transitie naar een duurzaam energiesysteem. Het belang daarvan kunnen we nauwelijks overschatten.”

Eerste in Nederland

Volgens de bedrijven is de boormachine om twee redenen uniek. “Dit is de eerste boorinstallatie van deze omvang in Nederland die volledig elektrisch en emissieloos boort. Het is bovendien de eerste keer dat de elektriciteit voor de boringen duurzaam wordt opgewekt. De vier megawattuur die de installatie dagelijks verbruikt wordt aangevoerd met zes accupakketten. Deze worden regelmatig verwisseld en opgeladen met groene energie, onder andere van zonnepanelen op de loods van de leverancier.”

Demissionair minister Rob Jetten voor Klimaat en Energie was aanwezig bij de start van de boring in Breda. “Met dit proefproject komt een oplossing dichterbij voor de stikstofbeperkingen bij de uitbreiding van energie-infrastructuur. We maken de komende tijd afspraken met netbeheerders, betrokken bedrijven en medeoverheden over de verdere opschaling van emissieloos bouwen.”

De boormachine in actie in Breda. © Rene van der Horst 

Uitstooteisen worden scherper

Het lijkt erop dat overheden en andere opdrachtgevers in de komende jaren scherpere eisen stellen aan uitstootvrij materieel. TenneT en Van Gelder zeggen op tijd te willen beginnen met het testen en optimaliseren van elektrische machines. Naar eigen zeggen sorteren de bedrijven met de boormachine voor op het programma ‘Schoon en Emissieloos Bouwen’, een lijst met afspraken over uitstootvermindering die naar verwachting in oktober wordt getekend door overheden, marktpartijen en brancheorganisaties.

Logistieke estafette

Dat laatste geldt ook voor de processen die nodig zijn om elektrische machines te voeden. Dit is in het geval van de boormachine een “logistieke estafette”, zeggen de bedrijven, want de actieradius van elektrische trucks is onvoldoende voor het transport van de accupakketten tussen de werk- en laadlocatie. “Ze worden daarom voorlopig met HVO-diesels in Euro 6-motoren getransporteerd, de schoonste optie voor dieselvrachtwagens op de markt. De boorinstallatie werkt ter plaatse echter volledig emissieloos.”

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Eerste’ zware boormachine op accu’s moet stikstofproblemen voorkomen | Infrasite
zware elektrische boormachine tennet van gelder
TenneT elektrificeert

‘Eerste’ zware boormachine op accu’s moet stikstofproblemen voorkomen

De elektrische 235 tons boormachine van Van Gelder in Breda op maandag 11 september. Rene van der Horst

TenneT en Van Gelder gebruiken voor het eerst een elektrische boormachine op accu’s om sleuven te boren voor hoogspanningskabels. Dat is volgens de bedrijven, die zeggen dat de machine geen stikstof of CO2 uitstoot, nooit eerder op deze schaal in Nederland vertoond.

De installatie van maar liefst 235 ton wordt deze week in Breda gebruikt voor de eerste boring, laten de bedrijven in een online nieuwsbericht weten. Daar is op maandag begonnen met de aanleg een bijna kilometer lange sleuf voor ondergrondse hoogspanningskabels. Die moeten bestaande kabels boven woonwijken vervangen.

De proef, zoals de bedrijven het noemen, heeft grotere gevolgen dan voor dit project alleen. “We willen voorkomen dat uitbreidingen van het elektriciteitsnet worden belemmerd door uitstoot en een gebrek aan vergunningen. Daarom zetten we een nieuwe stap richting volledig emissieloos bouwen.”

Maarten Abbenhuis, COO bij TenneT, ziet de boormachine als een manier om vertragingen door de stikstofcrisis het hoofd te bieden. “Dergelijke vertragingen kunnen we ons niet permitteren. Vandaag boren we hier volledig elektrisch en er zal nog tijd nodig zijn om zo op andere plekken te werken. Maar we doen dit om het elektriciteitsnet mee te laten groeien in de transitie naar een duurzaam energiesysteem. Het belang daarvan kunnen we nauwelijks overschatten.”

Eerste in Nederland

Volgens de bedrijven is de boormachine om twee redenen uniek. “Dit is de eerste boorinstallatie van deze omvang in Nederland die volledig elektrisch en emissieloos boort. Het is bovendien de eerste keer dat de elektriciteit voor de boringen duurzaam wordt opgewekt. De vier megawattuur die de installatie dagelijks verbruikt wordt aangevoerd met zes accupakketten. Deze worden regelmatig verwisseld en opgeladen met groene energie, onder andere van zonnepanelen op de loods van de leverancier.”

Demissionair minister Rob Jetten voor Klimaat en Energie was aanwezig bij de start van de boring in Breda. “Met dit proefproject komt een oplossing dichterbij voor de stikstofbeperkingen bij de uitbreiding van energie-infrastructuur. We maken de komende tijd afspraken met netbeheerders, betrokken bedrijven en medeoverheden over de verdere opschaling van emissieloos bouwen.”

De boormachine in actie in Breda. © Rene van der Horst 

Uitstooteisen worden scherper

Het lijkt erop dat overheden en andere opdrachtgevers in de komende jaren scherpere eisen stellen aan uitstootvrij materieel. TenneT en Van Gelder zeggen op tijd te willen beginnen met het testen en optimaliseren van elektrische machines. Naar eigen zeggen sorteren de bedrijven met de boormachine voor op het programma ‘Schoon en Emissieloos Bouwen’, een lijst met afspraken over uitstootvermindering die naar verwachting in oktober wordt getekend door overheden, marktpartijen en brancheorganisaties.

Logistieke estafette

Dat laatste geldt ook voor de processen die nodig zijn om elektrische machines te voeden. Dit is in het geval van de boormachine een “logistieke estafette”, zeggen de bedrijven, want de actieradius van elektrische trucks is onvoldoende voor het transport van de accupakketten tussen de werk- en laadlocatie. “Ze worden daarom voorlopig met HVO-diesels in Euro 6-motoren getransporteerd, de schoonste optie voor dieselvrachtwagens op de markt. De boorinstallatie werkt ter plaatse echter volledig emissieloos.”

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.