watthub laadplein zwaar materieel
Interview

‘Grootste laadplein voor zwaar materieel ter wereld’ is nu in gebruik

Het laadplein van WattHub langs de A15 bij Geldermalsen in juni. Paul Poels Fotografie

Een openbaar snellaadplein voor elektrische graafmachines, kranen, vrachtwagens en ander zwaar materieel. Dat is de belofte van WattHub, het bedrijf dat naar eigen zeggen het grootste laadplein voor zware machines ter wereld heeft gerealiseerd in Geldermalsen. De eerste trucks en accu’s worden inmiddels dagelijks geladen. De voorbereiding voor de opening in september is vol op gang, vertelt interim-directeur Barend Klijn tegenover Infrasite. Bedrijven die baat hebben bij een laadvoorziening in de regio kunnen vanaf dat moment bij WattHub terecht.

Je rijdt het plein op, stapt uit de elektrische vrachtwagen en steekt een klantenpas in een van de tientallen laadpalen. Zodra de accu vol is, kan je weer door. Werk je met een voertuig dat niet over de weg kan, bijvoorbeeld een graafmachine op rupsbanden, dan breng je de accu van het voertuig naar het laadplein en weer terug. “Het kan straks allemaal langs de A15 bij Geldermalsen”, vertelt interim-directeur Barend Klijn van WattHub.

De deur opent in september

Het idee ontstond anderhalf jaar geleden. De dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg werd destijds door het waterschap Rivierenland gegund aan Dura Vermeer, Van Oord en Ploegam. De voorwaarde was dat de bouwcombinatie relatief weinig zou uitstoten. Dus kozen de bedrijven voor elektrische machines. De vraag rees waar die machines opgeladen zouden worden. Omdat de mogelijkheden voor opladen in de omgeving te wensen overlieten, besloot de combinatie een eigen laadplein te bouwen. Het projectteam dat daarvoor werd aangesteld staat vandaag de dag bekend als WattHub.

Op dit moment worden de machines die werken aan de dijkversterking opgeladen op het laadplein. De eerste accu liep op 24 mei vol. Na de opening in september is het laadplein beschikbaar voor bedrijven die niet bij de bouwcombinatie horen, maar wél een laadpunt nodig hebben voor zwaar materieel. Denk aan een aannemer met een elektrische graafmachine, een transporteur met een vrachtwagen of een bouwbedrijf met een kraan. Het laadplein heeft 42 laadpunten met opties voor verschillende soorten accu’s (AC en DC). Mobiele accu’s zijn los op te laden voor voertuigen die niet bij het plein kunnen komen.

Tussen nu en september zit WattHub in de testfase. “We willen eerst een stabiel systeem dat honderd procent betrouwbaar is”, zegt interim-directeur Klijn. “Het opladen van voertuigen is immers bedrijfskritisch: als het niet werkt, dan kan je niet verder.” Bedrijven met interesse kunnen al een klantenpas aanvragen via het contactformulier op de website van WattHub.

Op de foto zie je het laadplein vanuit de lucht. Het artikel gaat verder onder de afbeelding. © Paul Poels Fotografie

Het begon klein

WattHub gaat het laadplein exploiteren, maar dat was niet altijd het plan. Toen het in 2021 duidelijk werd dat er nieuwe laadvoorzieningen nodig waren voor de dijkversterking, lagen er meerdere opties op tafel. “In eerste instantie zouden we tijdelijke laadvoorzieningen aanleggen en na de dijkversterking weer opruimen”, vertelt Klijn. Hij beschrijft een gravelpleintje met een handvol laadpalen; niet te vergelijken met de keurig geasfalteerde locatie die uiteindelijk is gebouwd.

Waarom de omslag? “Je hebt zat ondernemers die willen elektrificeren, maar geen aansluiting kunnen krijgen. Met een elektrische auto kan je overal opladen, maar met zwaar materieel kan je niet goed terecht. We raakten mettertijd steeds enthousiaster over het idee om een permanent, openbaar laadplein te realiseren, omdat je dat kan bekostigen door het als een bedrijf te exploiteren.”

Het idee viel in de smaak bij Dura Vermeer, Van Oord en Ploegam. De drie aannemers gingen op zoek naar een energiebron voor het laadplein en kwamen terecht bij Betuwewind, een coöperatie van inwoners van de gemeente West Betuwe. De coöperatie investeert in duurzaamheidsinitiatieven en heeft bijvoorbeeld drie windmolens in Geldermalsen. De drie aannemers en Betuwewind besloten WattHub gezamenlijk op te richten.

De windmolens van Betuwewind gaan direct energie leveren aan het laadplein van WattHub. “De stroom hoeft dus niet over het openbare energienetwerk”, vertelt Klijn. “Daarmee pakt het laadplein meerdere problemen aan: uitstoot door voertuigen en verstoppingen op het energienet.”

Op de foto zie je de windmolens van Betuwewind. De meest dichtbijzijnde staat op een paar tientallen meters afstand van het laadplein. Het artikel gaat verder onder de afbeelding. © Paul Poels Fotografie

Een gravelpleintje was makkelijker geweest

In totaal bestaat het projectteam van WattHub uit acht medewerkers. Elk teamlid is afkomstig van een van de deelnemende bedrijven. “We noemen onszelf ook wel de kartrekkers”, zegt Klijn. “Acht enthousiaste mensen zonder hiërarchie. Het kostte ons ruim een jaar om van het idee naar de eerste opgeladen accu te komen. In die periode moesten we vergunningen aanvragen, financiering loskrijgen en de installatie regelen van componenten met levertijden die opliepen tot wel acht maanden. Het is supersnel gegaan. Daar ben ik trots op.”

Eenvoudig was het niet, benadrukt hij. WattHub heeft grote plannen, maar de oorspronkelijke functie is en blijft een laadvoorziening voor de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg. Dat project is gebonden aan deadlines die met de opdrachtgever zijn afgesproken toen het idee achter WattHub nog niet bestond. Het was achteraf gezien misschien makkelijker geweest om een gravelpleintje en een paar palen te realiseren, erkent Klijn. Maar het team pakte het grootser aan. WattHub gelooft dat het laadplein een hoofdrol kan spelen in de verduurzaming van de regio.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Grootste laadplein voor zwaar materieel ter wereld’ is nu in gebruik | Infrasite
watthub laadplein zwaar materieel
Interview

‘Grootste laadplein voor zwaar materieel ter wereld’ is nu in gebruik

Het laadplein van WattHub langs de A15 bij Geldermalsen in juni. Paul Poels Fotografie

Een openbaar snellaadplein voor elektrische graafmachines, kranen, vrachtwagens en ander zwaar materieel. Dat is de belofte van WattHub, het bedrijf dat naar eigen zeggen het grootste laadplein voor zware machines ter wereld heeft gerealiseerd in Geldermalsen. De eerste trucks en accu’s worden inmiddels dagelijks geladen. De voorbereiding voor de opening in september is vol op gang, vertelt interim-directeur Barend Klijn tegenover Infrasite. Bedrijven die baat hebben bij een laadvoorziening in de regio kunnen vanaf dat moment bij WattHub terecht.

Je rijdt het plein op, stapt uit de elektrische vrachtwagen en steekt een klantenpas in een van de tientallen laadpalen. Zodra de accu vol is, kan je weer door. Werk je met een voertuig dat niet over de weg kan, bijvoorbeeld een graafmachine op rupsbanden, dan breng je de accu van het voertuig naar het laadplein en weer terug. “Het kan straks allemaal langs de A15 bij Geldermalsen”, vertelt interim-directeur Barend Klijn van WattHub.

De deur opent in september

Het idee ontstond anderhalf jaar geleden. De dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg werd destijds door het waterschap Rivierenland gegund aan Dura Vermeer, Van Oord en Ploegam. De voorwaarde was dat de bouwcombinatie relatief weinig zou uitstoten. Dus kozen de bedrijven voor elektrische machines. De vraag rees waar die machines opgeladen zouden worden. Omdat de mogelijkheden voor opladen in de omgeving te wensen overlieten, besloot de combinatie een eigen laadplein te bouwen. Het projectteam dat daarvoor werd aangesteld staat vandaag de dag bekend als WattHub.

Op dit moment worden de machines die werken aan de dijkversterking opgeladen op het laadplein. De eerste accu liep op 24 mei vol. Na de opening in september is het laadplein beschikbaar voor bedrijven die niet bij de bouwcombinatie horen, maar wél een laadpunt nodig hebben voor zwaar materieel. Denk aan een aannemer met een elektrische graafmachine, een transporteur met een vrachtwagen of een bouwbedrijf met een kraan. Het laadplein heeft 42 laadpunten met opties voor verschillende soorten accu’s (AC en DC). Mobiele accu’s zijn los op te laden voor voertuigen die niet bij het plein kunnen komen.

Tussen nu en september zit WattHub in de testfase. “We willen eerst een stabiel systeem dat honderd procent betrouwbaar is”, zegt interim-directeur Klijn. “Het opladen van voertuigen is immers bedrijfskritisch: als het niet werkt, dan kan je niet verder.” Bedrijven met interesse kunnen al een klantenpas aanvragen via het contactformulier op de website van WattHub.

Op de foto zie je het laadplein vanuit de lucht. Het artikel gaat verder onder de afbeelding. © Paul Poels Fotografie

Het begon klein

WattHub gaat het laadplein exploiteren, maar dat was niet altijd het plan. Toen het in 2021 duidelijk werd dat er nieuwe laadvoorzieningen nodig waren voor de dijkversterking, lagen er meerdere opties op tafel. “In eerste instantie zouden we tijdelijke laadvoorzieningen aanleggen en na de dijkversterking weer opruimen”, vertelt Klijn. Hij beschrijft een gravelpleintje met een handvol laadpalen; niet te vergelijken met de keurig geasfalteerde locatie die uiteindelijk is gebouwd.

Waarom de omslag? “Je hebt zat ondernemers die willen elektrificeren, maar geen aansluiting kunnen krijgen. Met een elektrische auto kan je overal opladen, maar met zwaar materieel kan je niet goed terecht. We raakten mettertijd steeds enthousiaster over het idee om een permanent, openbaar laadplein te realiseren, omdat je dat kan bekostigen door het als een bedrijf te exploiteren.”

Het idee viel in de smaak bij Dura Vermeer, Van Oord en Ploegam. De drie aannemers gingen op zoek naar een energiebron voor het laadplein en kwamen terecht bij Betuwewind, een coöperatie van inwoners van de gemeente West Betuwe. De coöperatie investeert in duurzaamheidsinitiatieven en heeft bijvoorbeeld drie windmolens in Geldermalsen. De drie aannemers en Betuwewind besloten WattHub gezamenlijk op te richten.

De windmolens van Betuwewind gaan direct energie leveren aan het laadplein van WattHub. “De stroom hoeft dus niet over het openbare energienetwerk”, vertelt Klijn. “Daarmee pakt het laadplein meerdere problemen aan: uitstoot door voertuigen en verstoppingen op het energienet.”

Op de foto zie je de windmolens van Betuwewind. De meest dichtbijzijnde staat op een paar tientallen meters afstand van het laadplein. Het artikel gaat verder onder de afbeelding. © Paul Poels Fotografie

Een gravelpleintje was makkelijker geweest

In totaal bestaat het projectteam van WattHub uit acht medewerkers. Elk teamlid is afkomstig van een van de deelnemende bedrijven. “We noemen onszelf ook wel de kartrekkers”, zegt Klijn. “Acht enthousiaste mensen zonder hiërarchie. Het kostte ons ruim een jaar om van het idee naar de eerste opgeladen accu te komen. In die periode moesten we vergunningen aanvragen, financiering loskrijgen en de installatie regelen van componenten met levertijden die opliepen tot wel acht maanden. Het is supersnel gegaan. Daar ben ik trots op.”

Eenvoudig was het niet, benadrukt hij. WattHub heeft grote plannen, maar de oorspronkelijke functie is en blijft een laadvoorziening voor de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg. Dat project is gebonden aan deadlines die met de opdrachtgever zijn afgesproken toen het idee achter WattHub nog niet bestond. Het was achteraf gezien misschien makkelijker geweest om een gravelpleintje en een paar palen te realiseren, erkent Klijn. Maar het team pakte het grootser aan. WattHub gelooft dat het laadplein een hoofdrol kan spelen in de verduurzaming van de regio.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.