BAM Infra wil volledig over op lage temperatuur asfalt
BAM Infra gaat vanaf vandaag een ander asfaltmengsel aanbieden bij alle inschrijvingen voor wegenbouwopdrachten, bevestigt een woordvoerder tegenover Infrasite. De Bunnikse bouwer wil elk wegenbouwproject voortaan uitvoeren met LEAB, een mengsel dat op lagere temperaturen wordt geproduceerd en minder energie verbruikt dan traditioneel asfalt.
BAM Infra gebruikte het mengsel in de afgelopen jaren voor een aantal projecten, maar nooit op de schaal van traditioneel asfalt. Als het aan het bedrijf ligt, dan komt daar verandering in. “We werken met ingang van vandaag voornamelijk met LEAB op onze projecten”, zegt BAM Infra op donderdag in een online nieuwsbericht. Volgens duurzaamheidsmanager Jasper Visser gaat het om een “grote stap”.
Overigens betekent dit niet dat het asfaltmengsel voortaan altijd en overal wordt gebruikt. Daar hebben de opdrachtgevers van projecten het laatste woord over, laat een woordvoerder weten. Hoewel BAM Infra het mengsel belooft aan te bieden bij elke inschrijving, wordt LEAB pas toegepast als de opdrachtgever het voorstel accepteert.
Gelijkwaardig
BAM Infra zegt dat het asfaltmengsel na verwerking en verdichting niet te onderscheiden is van traditioneel asfalt. LEAB is gevalideerd volgens normen van Rijkswaterstaat en het Asfaltkwaliteitsloket van CROW. De energiebesparing komt door de temperatuur waarop het asfaltmengsel wordt geproduceerd: 110 graden Celsius, koeler dan de circa 160 graden Celsius van traditioneel asfalt.
Waarom nu?
BAM Infra ontwikkelde het mengsel zelf. De eerste productieronde vond in 2005 plaats. Sindsdien is LEAB herhaaldelijk aangepast en getoetst. Door het mengsel vanaf nu op grote schaal aan te bieden gaat BAM Infra naar eigen zeggen versneld aan de slag met de doelstellingen van Rijkswaterstaat, die van plan is om vanaf 2025 waar mogelijk aan aannemers te vragen om met asfalt te werken dat op lagere temperaturen is geproduceerd.
Lees ook: