harsfalt saasveld gemeente Dinkelland Carolien Abbink
Asfalt zonder aardolie

‘Harsfalt’ wordt populairder

De aanleg van harsfalt in Saasveld in de gemeente Dinkelland in juni 2023. ReintenInfra / Abbink Fotografie

Minstens vier Nederlandse gemeenten lieten in de afgelopen weken ‘harsfalt’ aanleggen. Het nieuwe asfaltmengsel bevat een biologisch bindmiddel in plaats van bitumen, wat volgens de ontwikkelaars voor minder uitstoot zorgt. 

De eerste stroken harsfalt werden vorige zomer aangebracht in Assen en Oude IJsselstreek. Een jaar later proberen steeds meer opdrachtgevers het asfaltmengsel uit. Harsfalt dook tussen juni en juli van dit jaar op in Arnhem, Katwijk, Berg en Dal en Dinkelland. Duizenden vierkante meters werden met het mengsel geasfalteerd.

Op elke locatie gaat het om een proef. De gemeenten willen te weten komen of harsfalt gebruikt kan worden om traditioneel asfalt te vervangen. In Berg en Dal werd het mengsel bijvoorbeeld naast een wegvak met traditioneel asfalt aangelegd, zodat de gemeente de verschillen tussen de soorten asfalt kan bekijken naarmate de weg wordt gebruikt.

Waarom?

Harsfalt wordt ontwikkeld door Mourik Infra, NTP, Versluys Groep, Vermeulen Groep en ReintenInfra. Volgens de bedrijven bevat het asfaltmengsel een biologisch bindmiddel in plaats van bitumen. Dat laatste is de stroperige vloeistof waarmee de meeste Nederlandse asfaltwegen zijn gebouwd.

Bitumen wordt gewonnen uit aardolie, terwijl harsfalt volgens de ontwikkelaars plantaardig is. Onderzoekers van de Universiteit van Wageningen zeiden eerder dit jaar dat het gebruik van een plantaardig bindmiddel de uitstoot van de aanleg van wegen met tientallen procenten kan verminderen.

Op de foto zie je materieel van NTP en ReintenInfra tijdens de aanleg van harsfalt in Arnhem (juni 2023). © ReintenInfra / Abbink Fotografie harsfalt arnhem

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Harsfalt’ wordt populairder | Infrasite
harsfalt saasveld gemeente Dinkelland Carolien Abbink
Asfalt zonder aardolie

‘Harsfalt’ wordt populairder

De aanleg van harsfalt in Saasveld in de gemeente Dinkelland in juni 2023. ReintenInfra / Abbink Fotografie

Minstens vier Nederlandse gemeenten lieten in de afgelopen weken ‘harsfalt’ aanleggen. Het nieuwe asfaltmengsel bevat een biologisch bindmiddel in plaats van bitumen, wat volgens de ontwikkelaars voor minder uitstoot zorgt. 

De eerste stroken harsfalt werden vorige zomer aangebracht in Assen en Oude IJsselstreek. Een jaar later proberen steeds meer opdrachtgevers het asfaltmengsel uit. Harsfalt dook tussen juni en juli van dit jaar op in Arnhem, Katwijk, Berg en Dal en Dinkelland. Duizenden vierkante meters werden met het mengsel geasfalteerd.

Op elke locatie gaat het om een proef. De gemeenten willen te weten komen of harsfalt gebruikt kan worden om traditioneel asfalt te vervangen. In Berg en Dal werd het mengsel bijvoorbeeld naast een wegvak met traditioneel asfalt aangelegd, zodat de gemeente de verschillen tussen de soorten asfalt kan bekijken naarmate de weg wordt gebruikt.

Waarom?

Harsfalt wordt ontwikkeld door Mourik Infra, NTP, Versluys Groep, Vermeulen Groep en ReintenInfra. Volgens de bedrijven bevat het asfaltmengsel een biologisch bindmiddel in plaats van bitumen. Dat laatste is de stroperige vloeistof waarmee de meeste Nederlandse asfaltwegen zijn gebouwd.

Bitumen wordt gewonnen uit aardolie, terwijl harsfalt volgens de ontwikkelaars plantaardig is. Onderzoekers van de Universiteit van Wageningen zeiden eerder dit jaar dat het gebruik van een plantaardig bindmiddel de uitstoot van de aanleg van wegen met tientallen procenten kan verminderen.

Op de foto zie je materieel van NTP en ReintenInfra tijdens de aanleg van harsfalt in Arnhem (juni 2023). © ReintenInfra / Abbink Fotografie harsfalt arnhem

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.