BAM Infra A12
'100 man per dag'

BAM Infra neemt de A12 bij Arnhem op de schop

Werkzaamheden aan de A12 bij Arnhem op de eerste dag van de afsluiting, maandag 31 juli. ANP / Robin van Lonkhuijsen

Het grootonderhoud van de A12 bij Arnhem is sinds maandag van start. Negen dagen lang wordt er over een lengte van acht kilometer gewerkt aan het wegdek, de vangrail en viaducten tussen de knooppunten Grijsoord en Waterberg. BAM Infra voert de klus uit. 

Volgens projectleider Christian Holterman zijn er gemiddeld 100 mensen per dag op locatie aan het werk. Asfalt wordt gefreesd over een oppervlakte van vijftien voetbalvelden en afgevoerd met ongeveer vijfhonderd trucks, vertelt hij tegenover de dagkrant De Gelderlander. Op de plaats van het oude asfalt komt een nieuw wegdek, geleverd door asfaltcentrales in Deventer en Amsterdam, legt de projectleider uit.

Naast het asfalt worden delen van de vangrails vernieuwd en krijgen meerdere viaducten onderhoud. Het werk gaat dag en nacht door. Op woensdagochtend 9 augustus moet de klus klaar zijn. Dan wil Rijkswaterstaat het wegdeel dat vanaf vandaag is afgesloten heropenen. Het gaat om drie rijstroken in oostelijke richting tussen de knooppunten Grijsoord en Waterberg.

Jaar later dan gepland

Het werk valt onder een meerjarig onderhoudscontract met een waarde van 45 miljoen euro. Als onderdeel van het contract was BAM Infra van 2021 tot en met 2022 verantwoordelijk voor het grootonderhoud van rijkswegen in Gelderland en Overijssel, waaronder de A12 bij Arnhem.

Het contract liep eind vorig jaar af, maar dit wegdeel wordt nu gedaan. Een woordvoerster van Rijkswaterstaat legt uit waarom. “Een van de voorwaarden voor het werk was dat de A12 bij Arnhem alleen in de rustigste periode van het jaar aangepakt zou worden”, vertelt ze tegenover Infrasite. “Het plan was eerst om de weg vorig jaar al rond deze tijd van het jaar aan te pakken, maar BAM Infra was destijds bezet door uitgelopen werkzaamheden aan de A50. Vandaar is het werk doorgeschoven naar nu.”

‘Het gaat heel erg druk worden’

Hoewel het op dit moment relatief rustig is op de weg, verwacht Rijkswaterstaat dat extra reistijden gedurende de afsluiting kunnen oplopen tot meer dan 30 minuten. “Het gaat heel erg druk worden”, vertelt omgevingsmanager Elja Beld tegenover De Gelderlander. Veel opties voor snelle omleidingen zijn er volgens haar niet. “Het aantal snelwegen in dit gebied is nu eenmaal beperkt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

BAM Infra neemt de A12 bij Arnhem op de schop | Infrasite
BAM Infra A12
'100 man per dag'

BAM Infra neemt de A12 bij Arnhem op de schop

Werkzaamheden aan de A12 bij Arnhem op de eerste dag van de afsluiting, maandag 31 juli. ANP / Robin van Lonkhuijsen

Het grootonderhoud van de A12 bij Arnhem is sinds maandag van start. Negen dagen lang wordt er over een lengte van acht kilometer gewerkt aan het wegdek, de vangrail en viaducten tussen de knooppunten Grijsoord en Waterberg. BAM Infra voert de klus uit. 

Volgens projectleider Christian Holterman zijn er gemiddeld 100 mensen per dag op locatie aan het werk. Asfalt wordt gefreesd over een oppervlakte van vijftien voetbalvelden en afgevoerd met ongeveer vijfhonderd trucks, vertelt hij tegenover de dagkrant De Gelderlander. Op de plaats van het oude asfalt komt een nieuw wegdek, geleverd door asfaltcentrales in Deventer en Amsterdam, legt de projectleider uit.

Naast het asfalt worden delen van de vangrails vernieuwd en krijgen meerdere viaducten onderhoud. Het werk gaat dag en nacht door. Op woensdagochtend 9 augustus moet de klus klaar zijn. Dan wil Rijkswaterstaat het wegdeel dat vanaf vandaag is afgesloten heropenen. Het gaat om drie rijstroken in oostelijke richting tussen de knooppunten Grijsoord en Waterberg.

Jaar later dan gepland

Het werk valt onder een meerjarig onderhoudscontract met een waarde van 45 miljoen euro. Als onderdeel van het contract was BAM Infra van 2021 tot en met 2022 verantwoordelijk voor het grootonderhoud van rijkswegen in Gelderland en Overijssel, waaronder de A12 bij Arnhem.

Het contract liep eind vorig jaar af, maar dit wegdeel wordt nu gedaan. Een woordvoerster van Rijkswaterstaat legt uit waarom. “Een van de voorwaarden voor het werk was dat de A12 bij Arnhem alleen in de rustigste periode van het jaar aangepakt zou worden”, vertelt ze tegenover Infrasite. “Het plan was eerst om de weg vorig jaar al rond deze tijd van het jaar aan te pakken, maar BAM Infra was destijds bezet door uitgelopen werkzaamheden aan de A50. Vandaar is het werk doorgeschoven naar nu.”

‘Het gaat heel erg druk worden’

Hoewel het op dit moment relatief rustig is op de weg, verwacht Rijkswaterstaat dat extra reistijden gedurende de afsluiting kunnen oplopen tot meer dan 30 minuten. “Het gaat heel erg druk worden”, vertelt omgevingsmanager Elja Beld tegenover De Gelderlander. Veel opties voor snelle omleidingen zijn er volgens haar niet. “Het aantal snelwegen in dit gebied is nu eenmaal beperkt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.