Janssen Group Electrische Doosan (1)
Provincie blijft achter

‘Een elektrische graafmachine kost in Limburg meer geld dan het oplevert’

De elektrische graafmachine van Janssen Group. Ooit was het een dieselmodel van Doosan. Later werd die door Staad omgebouwd tot elektrisch. foto via Janssen Group

Janssen Group kocht in oktober van vorig jaar een elektrische graafmachine, maar de investering betaalt zich tot nu toe niet terug, zegt directeur Christian Janssen tegenover Infrasite. Niet omdat er iets mis is met de machine, maar omdat er volgens hem nauwelijks punten gescoord kunnen worden met duurzaamheid in de aanbestedingen van Limburgse gemeenten en de provincie. 

Toen het bedrijf de investering in 2021 deed was de machine ongeveer drie keer zo duur als een dieselvariant. Twee jaar later is de machine nog nooit aangeboden bij inschrijvingen voor opdrachten van gemeenten of de provincie, vertelt Janssen. “Zouden we dat wel doen en de prijs ervan doorberekenen, dan verliezen we zo’n offerte op basis van prijs.”

Om die reden is de graafmachine tot nu toe het enige elektrische materieel in het wagenpark van het bedrijf, zegt de directeur, dat uit ongeveer 110 voertuigen bestaat. “We zetten de graafmachine alsnog in op projecten, maar verdienen ‘m er niet mee terug. Andere overheden buiten Limburg voeren wel en steeds meer duurzaamheid op als criterium. Ik hoop dat de provincie snel hun voorbeeld volgt.”

Stil maar duur

Over de machine zelf is Janssen te spreken. Ooit was het een dieselmodel van Doosan. Later werd die door Staad omgebouwd tot elektrisch. “Hij presteert net zo goed als een conventionele graafmachine op diesel, maar is een stuk stiller, wat prettig werkt voor de machinist en nabije collega’s. De enige uitdaging is opladen. Niet elke bouwlocatie heeft een laadvoorziening die zwaar genoeg is voor de verwisselbare accu, maar tot nu toe vinden we overal wel een oplossing.”

Goedkoop was het niet, zegt Janssen. Om het model te betalen maakte zijn bedrijf in 2021 gebruik van de DKTI-regeling van de Rijksoverheid. De subsidieregeling maakte het destijds mogelijk om een steun te krijgen bij de aanschaf van elektrische voertuigen. Inmiddels is de regeling opgeschort en heb je als aannemer nieuwe opties voorhanden zoals de SSEB. Desondanks heeft Janssen Group volgens de directeur na de graafmachine geen elektrisch materieel meer aangeschaft.

Dat laatste wordt pas gangbaar als duurzaamheid een grotere rol krijgt in de aanbestedingen van Limburgse overheden, zegt hij. Naast zijn functie als directeur is Janssen actief als bestuurslid van een regionale tak van brancheorganisatie Bouwend Nederland. Naar eigen zeggen kaart hij het onderwerp vanuit zijn rol regelmatig aan bij gemeenten en de provincie. “Die geven aan dat ze serieus willen kijken of en hoe duurzaamheid in aanbestedingen belangrijker gemaakt kan worden. Hopelijk voegen ze snel de daad bij het woord.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Zuid-Limburg Bereikbaar

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Een elektrische graafmachine kost in Limburg meer geld dan het oplevert’ | Infrasite
Janssen Group Electrische Doosan (1)
Provincie blijft achter

‘Een elektrische graafmachine kost in Limburg meer geld dan het oplevert’

De elektrische graafmachine van Janssen Group. Ooit was het een dieselmodel van Doosan. Later werd die door Staad omgebouwd tot elektrisch. foto via Janssen Group

Janssen Group kocht in oktober van vorig jaar een elektrische graafmachine, maar de investering betaalt zich tot nu toe niet terug, zegt directeur Christian Janssen tegenover Infrasite. Niet omdat er iets mis is met de machine, maar omdat er volgens hem nauwelijks punten gescoord kunnen worden met duurzaamheid in de aanbestedingen van Limburgse gemeenten en de provincie. 

Toen het bedrijf de investering in 2021 deed was de machine ongeveer drie keer zo duur als een dieselvariant. Twee jaar later is de machine nog nooit aangeboden bij inschrijvingen voor opdrachten van gemeenten of de provincie, vertelt Janssen. “Zouden we dat wel doen en de prijs ervan doorberekenen, dan verliezen we zo’n offerte op basis van prijs.”

Om die reden is de graafmachine tot nu toe het enige elektrische materieel in het wagenpark van het bedrijf, zegt de directeur, dat uit ongeveer 110 voertuigen bestaat. “We zetten de graafmachine alsnog in op projecten, maar verdienen ‘m er niet mee terug. Andere overheden buiten Limburg voeren wel en steeds meer duurzaamheid op als criterium. Ik hoop dat de provincie snel hun voorbeeld volgt.”

Stil maar duur

Over de machine zelf is Janssen te spreken. Ooit was het een dieselmodel van Doosan. Later werd die door Staad omgebouwd tot elektrisch. “Hij presteert net zo goed als een conventionele graafmachine op diesel, maar is een stuk stiller, wat prettig werkt voor de machinist en nabije collega’s. De enige uitdaging is opladen. Niet elke bouwlocatie heeft een laadvoorziening die zwaar genoeg is voor de verwisselbare accu, maar tot nu toe vinden we overal wel een oplossing.”

Goedkoop was het niet, zegt Janssen. Om het model te betalen maakte zijn bedrijf in 2021 gebruik van de DKTI-regeling van de Rijksoverheid. De subsidieregeling maakte het destijds mogelijk om een steun te krijgen bij de aanschaf van elektrische voertuigen. Inmiddels is de regeling opgeschort en heb je als aannemer nieuwe opties voorhanden zoals de SSEB. Desondanks heeft Janssen Group volgens de directeur na de graafmachine geen elektrisch materieel meer aangeschaft.

Dat laatste wordt pas gangbaar als duurzaamheid een grotere rol krijgt in de aanbestedingen van Limburgse overheden, zegt hij. Naast zijn functie als directeur is Janssen actief als bestuurslid van een regionale tak van brancheorganisatie Bouwend Nederland. Naar eigen zeggen kaart hij het onderwerp vanuit zijn rol regelmatig aan bij gemeenten en de provincie. “Die geven aan dat ze serieus willen kijken of en hoe duurzaamheid in aanbestedingen belangrijker gemaakt kan worden. Hopelijk voegen ze snel de daad bij het woord.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Zuid-Limburg Bereikbaar

Journalist en redacteur voor Infrasite.