Laatste loodjes

BAM plaatst vier 3D-betongeprinte fietsbruggen langs de N243

De onderdelen van de 3D-betongeprinte fietsbruggen werden vorig jaar aan elkaar geplakt bij de N243. Provincie Noord-Holland

BAM Infra plaatst in het eerste weekend van augustus vier 3D-betongeprinte fietsbruggen over de wateren langs de N243 in Noord-Holland. Dat maakt de provincie op donderdag bekend. Na jaren aan voorbereiding krijgen de bruggen een permanente plaats.          

“Elke brug bestaat uit zeven losse onderdelen”, vertelt BAM Infra op de website van het project. De aannemer liet de onderdelen produceren met een 3D-betonprinter in een printfabriek van bouwmaterialenleverancier Weber Beamix. Vorig jaar werden de onderdelen met epoxy aan elkaar geplakt op een bouwlocatie bij de N243. Het plaatsen van de bruggen gebeurt van 4 tot en met 7 augustus, zegt de provincie Noord-Holland op donderdag in een online nieuwsbericht.

Waarom?

De aannemer legt uit waarom er in 3D-betongeprinte bruggen wordt geïnvesteerd. “In de traditionele bouw bestaat de hele brug uit beton en staal. Door het gebruik van de 3D-betonprinttechniek worden constructies met minder materiaal gebouwd. Minder materiaal betekent minder CO2-uitstoot. Ook produceren we tijdens het bouwproces minder afval bijvoorbeeld omdat er geen bekisting nodig is voor het beton.”

Volgens de provincie Noord-Holland voldoet de sterkte van de onderdelen aan de eisen voor bruggen in Nederland, schreef het Noordhollands Dagblad vorig jaar in een artikel over het project. Daarnaast liet BAM Infra de duurzaamheid van de 3D-betongeprinte fietsbruggen onderzoeken. Volgens de aannemer is de uitstoot lager dan wanneer de fietsbruggen met prefab liggers of een traditionele betonstort waren gemaakt.

N243

BAM Infra plaatst de fietsbruggen in opdracht van de provincie, die de N243 in de afgelopen jaren door meerdere aannemers heeft laten verbouwen. Boskalis verving kruisingen met rotondes, bracht nieuwe verhardingen aan en plaatste een geleiderail. Naar verwachting is de vernieuwde N243 inclusief fietsbruggen in het najaar van 2023 klaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

BAM plaatst vier 3D-betongeprinte fietsbruggen langs de N243 | Infrasite
Laatste loodjes

BAM plaatst vier 3D-betongeprinte fietsbruggen langs de N243

De onderdelen van de 3D-betongeprinte fietsbruggen werden vorig jaar aan elkaar geplakt bij de N243. Provincie Noord-Holland

BAM Infra plaatst in het eerste weekend van augustus vier 3D-betongeprinte fietsbruggen over de wateren langs de N243 in Noord-Holland. Dat maakt de provincie op donderdag bekend. Na jaren aan voorbereiding krijgen de bruggen een permanente plaats.          

“Elke brug bestaat uit zeven losse onderdelen”, vertelt BAM Infra op de website van het project. De aannemer liet de onderdelen produceren met een 3D-betonprinter in een printfabriek van bouwmaterialenleverancier Weber Beamix. Vorig jaar werden de onderdelen met epoxy aan elkaar geplakt op een bouwlocatie bij de N243. Het plaatsen van de bruggen gebeurt van 4 tot en met 7 augustus, zegt de provincie Noord-Holland op donderdag in een online nieuwsbericht.

Waarom?

De aannemer legt uit waarom er in 3D-betongeprinte bruggen wordt geïnvesteerd. “In de traditionele bouw bestaat de hele brug uit beton en staal. Door het gebruik van de 3D-betonprinttechniek worden constructies met minder materiaal gebouwd. Minder materiaal betekent minder CO2-uitstoot. Ook produceren we tijdens het bouwproces minder afval bijvoorbeeld omdat er geen bekisting nodig is voor het beton.”

Volgens de provincie Noord-Holland voldoet de sterkte van de onderdelen aan de eisen voor bruggen in Nederland, schreef het Noordhollands Dagblad vorig jaar in een artikel over het project. Daarnaast liet BAM Infra de duurzaamheid van de 3D-betongeprinte fietsbruggen onderzoeken. Volgens de aannemer is de uitstoot lager dan wanneer de fietsbruggen met prefab liggers of een traditionele betonstort waren gemaakt.

N243

BAM Infra plaatst de fietsbruggen in opdracht van de provincie, die de N243 in de afgelopen jaren door meerdere aannemers heeft laten verbouwen. Boskalis verving kruisingen met rotondes, bracht nieuwe verhardingen aan en plaatste een geleiderail. Naar verwachting is de vernieuwde N243 inclusief fietsbruggen in het najaar van 2023 klaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.