3D-geprinte brug Nijmegen. Foto: BAM

De langste 3D-betongeprinte fietsbrug ter wereld ligt in Nijmegen

In Nijmegen is de langste 3D-betongeprinte fietsbrug van de wereld in gebruik genomen. Het object heeft een lengte van 29 meter en staat volgens de betrokkenen symbool voor een bouwmethode met veel potentie.

Dat laatste is weer een gevolg van de volledige ontwerpvrijheid die Michel van der Kley voor dit project kreeg. De ontwerper werd daarbij niet belemmerd door het materiaal of door traditionele bouwmethodes, zoals betonbekisting. De brug werd laag voor laag geprint in de fabriek van Saint Gobain Weber Beamix en BAM Infra zorgde voor de realisatie in park De Geologenstrook. De TU Eindhoven bracht kennis en expertise op het gebied van 3D-betonprinten in en Witteveen+Bos vertaalde het ontwerp naar printbare bouwdelen.

Opgedeeld in printbare onderdelen

BAM geeft de volgende toelichting op het project: “Omdat de overspanning niet overal constant is en er dus rekening moest worden gehouden met het veranderende gewicht van de constructie, is er tijdens het printproces voor gekozen om de brug op te delen in printbare onderdelen. Via een parametrisch model, dus op basis van data, is het definitieve ontwerp gegenereerd.”

Het artikel gaat verder onder de foto

3D-geprinte brug Nijmegen. Foto: BAM

Met 29 meter is het nu de langste brug in zijn soort, maar de betrokken partijen – waaronder ook Rijkswaterstaat – zien er ook een showcase in voor een methode met veel potentieel. 3D-geprinte bruggen kunnen in principe sneller en met meer flexibiliteit en ontwerpvrijheid worden gebouwd dat traditionele bruggen. Bovendien zijn er minder grondstoffen nodig, wat de duurzaamheid ten goede komt.

Naar een duurzame bouwmethode

“De ambitie van de partners van dit innovatieve project is om met 3D-betonprinten uiteindelijk te komen tot een duurzame bouwmethode, die ingezet kan worden voor de productie van onder meer bruggen en woningen”, legt BAM verder uit. “Dat is ook de reden dat Rijkswaterstaat samen met ontwerper Van der Kley het initiatief heeft genomen voor dit project. Zij hebben deze bijzondere brug als blijvende herinnering aan de gemeente Nijmegen geschonken ter ere van de verkiezing tot European Green Capital 2018.”

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

De langste 3D-betongeprinte fietsbrug ter wereld ligt in Nijmegen | Infrasite
3D-geprinte brug Nijmegen. Foto: BAM

De langste 3D-betongeprinte fietsbrug ter wereld ligt in Nijmegen

In Nijmegen is de langste 3D-betongeprinte fietsbrug van de wereld in gebruik genomen. Het object heeft een lengte van 29 meter en staat volgens de betrokkenen symbool voor een bouwmethode met veel potentie.

Dat laatste is weer een gevolg van de volledige ontwerpvrijheid die Michel van der Kley voor dit project kreeg. De ontwerper werd daarbij niet belemmerd door het materiaal of door traditionele bouwmethodes, zoals betonbekisting. De brug werd laag voor laag geprint in de fabriek van Saint Gobain Weber Beamix en BAM Infra zorgde voor de realisatie in park De Geologenstrook. De TU Eindhoven bracht kennis en expertise op het gebied van 3D-betonprinten in en Witteveen+Bos vertaalde het ontwerp naar printbare bouwdelen.

Opgedeeld in printbare onderdelen

BAM geeft de volgende toelichting op het project: “Omdat de overspanning niet overal constant is en er dus rekening moest worden gehouden met het veranderende gewicht van de constructie, is er tijdens het printproces voor gekozen om de brug op te delen in printbare onderdelen. Via een parametrisch model, dus op basis van data, is het definitieve ontwerp gegenereerd.”

Het artikel gaat verder onder de foto

3D-geprinte brug Nijmegen. Foto: BAM

Met 29 meter is het nu de langste brug in zijn soort, maar de betrokken partijen – waaronder ook Rijkswaterstaat – zien er ook een showcase in voor een methode met veel potentieel. 3D-geprinte bruggen kunnen in principe sneller en met meer flexibiliteit en ontwerpvrijheid worden gebouwd dat traditionele bruggen. Bovendien zijn er minder grondstoffen nodig, wat de duurzaamheid ten goede komt.

Naar een duurzame bouwmethode

“De ambitie van de partners van dit innovatieve project is om met 3D-betonprinten uiteindelijk te komen tot een duurzame bouwmethode, die ingezet kan worden voor de productie van onder meer bruggen en woningen”, legt BAM verder uit. “Dat is ook de reden dat Rijkswaterstaat samen met ontwerper Van der Kley het initiatief heeft genomen voor dit project. Zij hebben deze bijzondere brug als blijvende herinnering aan de gemeente Nijmegen geschonken ter ere van de verkiezing tot European Green Capital 2018.”

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.