KWS brug ouderkerk
Einde hoofdstuk

Laatste loodjes voor de bouw van twee nieuwe bruggen over de Amstel

Asfalteringswerkzaamheden in Ouderkerk (2023). Foto via KWS

Het einde van de bouw van twee nieuwe bruggen over de Amstel is in zicht, maakt KWS Infra in een online update bekend. De aannemer werkt aan de vervanging van de oude brug in Ouderkerk, die verkeer op de N522 tot vorig jaar over de rivier bracht. Twee nieuwe vervangende bruggen worden in de komende weken getest, zegt het bouwbedrijf, waarna de officiële opening kan worden gevierd. 

De oude brug over de Amstel stamde uit 1936. Ruim tien jaar geleden besloot de provincie Noord-Holland het kunstwerk te vervangen. De opdracht ging in 2018 naar een aannemerscombinatie van Hollandia Infra, KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort. Inmiddels is de eindstreep in zicht. KWS Infra laat weten dat de afrondende werkzaamheden in de komende weken plaatsvinden.

De oude brug werd vorig jaar afgebroken. Eerder bouwde de aannemerscombinatie een nieuwe brug aan de noordkant om verkeershinder te verminderen. Later dat jaar volgde de bouw van een tweede brug aan de zuidkant. Uiteindelijk leidt de brug aan de noordkant naar Amstelveen en de brug aan de zuidkant naar Amsterdam.

KWS Infra verwacht de afronding van het project op 15 juli te kunnen vieren. Eerst moet er nog het een en ander gebeuren. “Ten eerste worden beide bruggen in juni getest”, zegt de aannemer. “Aan het begin van de maand staan de laatste asfalteerwerkzaamheden op de planning. Ook markeren we tegen die tijd de wegen en fietspaden. Halverwege juni kan de zuidelijke brug open voor het verkeer.”

Projectupdate

In de afgelopen weken werden er meerdere stappen gezet. “Laatst is het asfalt aangelegd op de plek waar een bushalte komt”, zegt het bouwbedrijf. “De ZOAB (zeer open asfaltbeton, red.) is gevuld met cementslurry zodat de deklaag de wringende banden van de bussen goed kan weerstaan. Ook zijn de laatste delen van het fietspad van de oostelijke onderdoorgang geasfalteerd. Inmiddels kunnen de fietsers en voetgangers het fietspad gebruiken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Laatste loodjes voor de bouw van twee nieuwe bruggen over de Amstel | Infrasite
KWS brug ouderkerk
Einde hoofdstuk

Laatste loodjes voor de bouw van twee nieuwe bruggen over de Amstel

Asfalteringswerkzaamheden in Ouderkerk (2023). Foto via KWS

Het einde van de bouw van twee nieuwe bruggen over de Amstel is in zicht, maakt KWS Infra in een online update bekend. De aannemer werkt aan de vervanging van de oude brug in Ouderkerk, die verkeer op de N522 tot vorig jaar over de rivier bracht. Twee nieuwe vervangende bruggen worden in de komende weken getest, zegt het bouwbedrijf, waarna de officiële opening kan worden gevierd. 

De oude brug over de Amstel stamde uit 1936. Ruim tien jaar geleden besloot de provincie Noord-Holland het kunstwerk te vervangen. De opdracht ging in 2018 naar een aannemerscombinatie van Hollandia Infra, KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort. Inmiddels is de eindstreep in zicht. KWS Infra laat weten dat de afrondende werkzaamheden in de komende weken plaatsvinden.

De oude brug werd vorig jaar afgebroken. Eerder bouwde de aannemerscombinatie een nieuwe brug aan de noordkant om verkeershinder te verminderen. Later dat jaar volgde de bouw van een tweede brug aan de zuidkant. Uiteindelijk leidt de brug aan de noordkant naar Amstelveen en de brug aan de zuidkant naar Amsterdam.

KWS Infra verwacht de afronding van het project op 15 juli te kunnen vieren. Eerst moet er nog het een en ander gebeuren. “Ten eerste worden beide bruggen in juni getest”, zegt de aannemer. “Aan het begin van de maand staan de laatste asfalteerwerkzaamheden op de planning. Ook markeren we tegen die tijd de wegen en fietspaden. Halverwege juni kan de zuidelijke brug open voor het verkeer.”

Projectupdate

In de afgelopen weken werden er meerdere stappen gezet. “Laatst is het asfalt aangelegd op de plek waar een bushalte komt”, zegt het bouwbedrijf. “De ZOAB (zeer open asfaltbeton, red.) is gevuld met cementslurry zodat de deklaag de wringende banden van de bussen goed kan weerstaan. Ook zijn de laatste delen van het fietspad van de oostelijke onderdoorgang geasfalteerd. Inmiddels kunnen de fietsers en voetgangers het fietspad gebruiken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.