onderhoud kademuren kade amsterdam
Achterstallig onderhoud

Wethouder wil streep door veertien nieuwe Amsterdamse bruggen

Onderhoudswerkzaamheden bij de Geldersekade in Amsterdam (2023). ANP / Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

De stadsbruggen van Amsterdam zijn er beter aan toe dan verwacht. Dat meldt wethouder Melanie van der Horst in een brief aan de gemeenteraad. Zij suggereert dat de bouwplannen voor veertien nieuwe kunstwerken kunnen worden geschrapt. “We verwachten dat de groep bruggen die nog minimaal 30 jaar mee kan groter wordt.”

In 2019 trok de gemeente honderden miljoenen euro’s uit om de slechte staat van bruggen en tientallen kilometers aan kade aan te pakken. Nieuw onderzoek dringt het aantal benodigde projecten terug, zegt wethouder Van der Horst tegenover de gemeenteraad.

Het plan is om in 2025 en 2026 slechts vijf bruggen te vervangen, terwijl er eerder 19 kunstwerken op de planning stonden. “Hoewel een calamiteit altijd kan ontstaan, verwachten we niet meer overvallen te worden door de slechte staat van de bruggen”, aldus de wethouder.

Naast bruggen kan het onderhoud van kademuren op de schop, zegt Van der Horst. Volgens haar hoeven er maar 22 kades gesloopt te worden in plaats van 47. “Per object is gekeken of er mogelijkheden zijn voor gedeeltelijke renovatie, permanente herwaardering, uitstel of zelfs afstel wanneer blijkt dat de constructie beter is dan gedacht.”

Uitgaven

Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen van de nieuwe planning zijn voor de gemeentelijke uitgaven aan infrastructuur. In december trok de wethouder nog aan de bel omdat er meer geld nodig zou zijn voor onderhoud. Toentertijd werd er gesuggereerd dat sommige bruggen en kademuren mogelijk permanent afgesloten moesten worden als er tegen 2026 geen extra budget beschikbaar kwam.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Wethouder wil streep door veertien nieuwe Amsterdamse bruggen | Infrasite
onderhoud kademuren kade amsterdam
Achterstallig onderhoud

Wethouder wil streep door veertien nieuwe Amsterdamse bruggen

Onderhoudswerkzaamheden bij de Geldersekade in Amsterdam (2023). ANP / Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

De stadsbruggen van Amsterdam zijn er beter aan toe dan verwacht. Dat meldt wethouder Melanie van der Horst in een brief aan de gemeenteraad. Zij suggereert dat de bouwplannen voor veertien nieuwe kunstwerken kunnen worden geschrapt. “We verwachten dat de groep bruggen die nog minimaal 30 jaar mee kan groter wordt.”

In 2019 trok de gemeente honderden miljoenen euro’s uit om de slechte staat van bruggen en tientallen kilometers aan kade aan te pakken. Nieuw onderzoek dringt het aantal benodigde projecten terug, zegt wethouder Van der Horst tegenover de gemeenteraad.

Het plan is om in 2025 en 2026 slechts vijf bruggen te vervangen, terwijl er eerder 19 kunstwerken op de planning stonden. “Hoewel een calamiteit altijd kan ontstaan, verwachten we niet meer overvallen te worden door de slechte staat van de bruggen”, aldus de wethouder.

Naast bruggen kan het onderhoud van kademuren op de schop, zegt Van der Horst. Volgens haar hoeven er maar 22 kades gesloopt te worden in plaats van 47. “Per object is gekeken of er mogelijkheden zijn voor gedeeltelijke renovatie, permanente herwaardering, uitstel of zelfs afstel wanneer blijkt dat de constructie beter is dan gedacht.”

Uitgaven

Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen van de nieuwe planning zijn voor de gemeentelijke uitgaven aan infrastructuur. In december trok de wethouder nog aan de bel omdat er meer geld nodig zou zijn voor onderhoud. Toentertijd werd er gesuggereerd dat sommige bruggen en kademuren mogelijk permanent afgesloten moesten worden als er tegen 2026 geen extra budget beschikbaar kwam.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.