STUKJE AUTOBAHN

Wagenborg rijdt 716 ton zwaar brugdek in

Om het brugdek te positioneren moest een draai van 90 graden gemaakt worden foto Wagenborg

Het zal niet iedereen gebeuren dat er over zijn werk bericht wordt in de Bild Zeitung. Maar een paar maanden terug publiceerde de Duitse krant een groot verhaal met een titel Der Koloss von Kamen. Dat had niets te maken met een mythische reus of zo, maar met een zware transportklus van Wagenborg Nedlift.

Wagenborg Nedlift was eind mei/begin juni ingehuurd om een groot en zwaar brugdek in te rijden in de Bundesautobahn A2 bij Kamen, ten noordoosten van Dortmund. Dat brugdek – 716 ton zwaar – was door de Duitse aannemer ter plaatse op een braakliggend terrein bij de snelweg gebouwd. Het voordeel om de brug niet te bouwen op de plek waar hij zou moeten komen, was dat de onderliggende weg niet maandenlang gestremd hoefde te worden. Dat was nog niet veel vaker gebeurd.

(Tekst loopt door na de foto)

Opbouw van de SMPT’s © foto Wagenborg

Krappe voorbereidingstijd

Maar elk voordeel heb zijn nadeel, om een beroemd voetbalpsycholoog te citeren: toen het verderop gebouwde brugdek klaar was, moest het natuurlijk nog wel naar de uiteindelijke bestemming getransporteerd worden. En dat was waar de expertise en het materieel van Wagenborg Nedlift om de hoek kwamen kijken. Met projectleider Bart van den Belt als aanvoerder van het team.

‘Zo’n klus wordt meestal ruim van tevoren gepland,’ zegt Van den Belt. Maar in dit geval was de voorbereidingstijd uiterst kort: tussen de aankondiging en de daadwerkelijke uitvoering zaten slechts twee maanden. In die paar weken moest de klus gepland en voorbereid worden. Van den Belt laat het draaiboek (Method Statement) zien dat aan de basis van de operatie kwam te liggen: 30 pagina’s tekst waarin zaken als de voorbereidingen, de taakverdeling en de veiligheidsmaatregelen nauwkeurig beschreven worden.

Berlijn

Het geheel is in vlekkeloos Duits opgesteld.Die goede kennis van de Duitse taal bij het personeel is een van de redenen dat Wagenborg Nedlift regelmatig voor klussen in Duitsland wordt ingehuurd. ‘Plus dat we met onze vestiging in Hengelo vlakbij de grens zitten. Bij dit werk speelt afstand al snel een rol. Aan de andere kant: een collega van me doet nu een klus in Berlijn, dat is ook niet naast de deur,’ licht Van den Belt toe.

(Tekst loopt door na de foto)

Vijzelen van het zware brugdek © foto Wagenborg

Voortrazend

Terug naar het bouwterrein in Kamen. Bild Zeitung bericht: ‘715 ton – net zoveel als vier Jumbo Jets – weegt het brugdek voor de noordelijke helft van de nieuwe A2-brug. Vanaf 7.30 uur moet die in positie gebracht worden – bij voortrazend autoverkeer.’

In het draaiboek is te zien hoe dat in zijn werk gaat. Het brugdek (ruim 19 x 17 meter) wordt eerst voorzichtig beetje bij beetje opgekrikt en met vijzelhout van bamboe ondersteund.  Het voordeel van bamboe als vijzelmateriaal is dat het ook onder grote druk nauwelijks vervormt, zegt Van den Belt. Daarna worden de twee SMPT-wagens met elk 16 assen er onder gereden. Of zoals Bild Zeitung het in zwierig Duits beschrijft: ‘Bewegt wird er von einem „Self-Propelled Modular Transporter” (SPMT), einer Plattform mit 2×16 Achsen, die ein holländischer Spezialist manuell per Fernbedienung steuert.’ Eenmaal geladen rijdt het gevaarte vanaf de bouwplaats met een bocht de weg op tot hij in de rijrichting van de weg staat in de uitgangspositie om het brugdek tussen de fundatie te rijden en daar te laten zakken.

(Tekst loopt door na de foto)

Met een slakkengangetje wordt het brugdek ingereden © foto Wagenborg

Imposant materieel

Voor een leek lijkt het een klus om nachtenlang wakker van te liggen. Voor Van den Belt geldt dat allang niet meer. ‘Alles draait om de voorbereidingen en het juiste personeel op locatie. Wanneer dit klopt, hoef ik me geen zorgen te maken.’ En hoewel het een groot en zwaar transport betreft, vanuit Wagenborg Nedlift zijn er niet meer dan tien man ter plaatse. Die zijn vooral nodig voor het samenbouwen van de SPMT’s met de ondersteuningsconstructie daarop en het aanbrengen van het vijzelhout bij het omhoog vijzelen van de brug. Daarnaast zijn ze tijdens de rit met een portofoon in de hand de ogen en oren van de SPMT-operator.

‘Met de hoeveelheid mensen maken we inderdaad weinig indruk,’ zegt Van den Belt met een lach. ‘Maar als wij op een bouwplaats komen, gaat dit nooit onopgemerkt. Dat is toch een heel circus dat wordt opgetuigd. Zo waren er voor deze klus bijna 20 vrachtautoladingen aan materiaal nodig. Dat is toch een hele optocht en uiteraard een erg imposant gezicht.’

Lees ook:

Combi-hijswerk voor combi-brug in Essen

Bert Maathuis is senior projectleider bij Wagenborg Nedlift

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Oosterveld

Wagenborg rijdt 716 ton zwaar brugdek in | Infrasite
STUKJE AUTOBAHN

Wagenborg rijdt 716 ton zwaar brugdek in

Om het brugdek te positioneren moest een draai van 90 graden gemaakt worden foto Wagenborg

Het zal niet iedereen gebeuren dat er over zijn werk bericht wordt in de Bild Zeitung. Maar een paar maanden terug publiceerde de Duitse krant een groot verhaal met een titel Der Koloss von Kamen. Dat had niets te maken met een mythische reus of zo, maar met een zware transportklus van Wagenborg Nedlift.

Wagenborg Nedlift was eind mei/begin juni ingehuurd om een groot en zwaar brugdek in te rijden in de Bundesautobahn A2 bij Kamen, ten noordoosten van Dortmund. Dat brugdek – 716 ton zwaar – was door de Duitse aannemer ter plaatse op een braakliggend terrein bij de snelweg gebouwd. Het voordeel om de brug niet te bouwen op de plek waar hij zou moeten komen, was dat de onderliggende weg niet maandenlang gestremd hoefde te worden. Dat was nog niet veel vaker gebeurd.

(Tekst loopt door na de foto)

Opbouw van de SMPT’s © foto Wagenborg

Krappe voorbereidingstijd

Maar elk voordeel heb zijn nadeel, om een beroemd voetbalpsycholoog te citeren: toen het verderop gebouwde brugdek klaar was, moest het natuurlijk nog wel naar de uiteindelijke bestemming getransporteerd worden. En dat was waar de expertise en het materieel van Wagenborg Nedlift om de hoek kwamen kijken. Met projectleider Bart van den Belt als aanvoerder van het team.

‘Zo’n klus wordt meestal ruim van tevoren gepland,’ zegt Van den Belt. Maar in dit geval was de voorbereidingstijd uiterst kort: tussen de aankondiging en de daadwerkelijke uitvoering zaten slechts twee maanden. In die paar weken moest de klus gepland en voorbereid worden. Van den Belt laat het draaiboek (Method Statement) zien dat aan de basis van de operatie kwam te liggen: 30 pagina’s tekst waarin zaken als de voorbereidingen, de taakverdeling en de veiligheidsmaatregelen nauwkeurig beschreven worden.

Berlijn

Het geheel is in vlekkeloos Duits opgesteld.Die goede kennis van de Duitse taal bij het personeel is een van de redenen dat Wagenborg Nedlift regelmatig voor klussen in Duitsland wordt ingehuurd. ‘Plus dat we met onze vestiging in Hengelo vlakbij de grens zitten. Bij dit werk speelt afstand al snel een rol. Aan de andere kant: een collega van me doet nu een klus in Berlijn, dat is ook niet naast de deur,’ licht Van den Belt toe.

(Tekst loopt door na de foto)

Vijzelen van het zware brugdek © foto Wagenborg

Voortrazend

Terug naar het bouwterrein in Kamen. Bild Zeitung bericht: ‘715 ton – net zoveel als vier Jumbo Jets – weegt het brugdek voor de noordelijke helft van de nieuwe A2-brug. Vanaf 7.30 uur moet die in positie gebracht worden – bij voortrazend autoverkeer.’

In het draaiboek is te zien hoe dat in zijn werk gaat. Het brugdek (ruim 19 x 17 meter) wordt eerst voorzichtig beetje bij beetje opgekrikt en met vijzelhout van bamboe ondersteund.  Het voordeel van bamboe als vijzelmateriaal is dat het ook onder grote druk nauwelijks vervormt, zegt Van den Belt. Daarna worden de twee SMPT-wagens met elk 16 assen er onder gereden. Of zoals Bild Zeitung het in zwierig Duits beschrijft: ‘Bewegt wird er von einem „Self-Propelled Modular Transporter” (SPMT), einer Plattform mit 2×16 Achsen, die ein holländischer Spezialist manuell per Fernbedienung steuert.’ Eenmaal geladen rijdt het gevaarte vanaf de bouwplaats met een bocht de weg op tot hij in de rijrichting van de weg staat in de uitgangspositie om het brugdek tussen de fundatie te rijden en daar te laten zakken.

(Tekst loopt door na de foto)

Met een slakkengangetje wordt het brugdek ingereden © foto Wagenborg

Imposant materieel

Voor een leek lijkt het een klus om nachtenlang wakker van te liggen. Voor Van den Belt geldt dat allang niet meer. ‘Alles draait om de voorbereidingen en het juiste personeel op locatie. Wanneer dit klopt, hoef ik me geen zorgen te maken.’ En hoewel het een groot en zwaar transport betreft, vanuit Wagenborg Nedlift zijn er niet meer dan tien man ter plaatse. Die zijn vooral nodig voor het samenbouwen van de SPMT’s met de ondersteuningsconstructie daarop en het aanbrengen van het vijzelhout bij het omhoog vijzelen van de brug. Daarnaast zijn ze tijdens de rit met een portofoon in de hand de ogen en oren van de SPMT-operator.

‘Met de hoeveelheid mensen maken we inderdaad weinig indruk,’ zegt Van den Belt met een lach. ‘Maar als wij op een bouwplaats komen, gaat dit nooit onopgemerkt. Dat is toch een heel circus dat wordt opgetuigd. Zo waren er voor deze klus bijna 20 vrachtautoladingen aan materiaal nodig. Dat is toch een hele optocht en uiteraard een erg imposant gezicht.’

Lees ook:

Combi-hijswerk voor combi-brug in Essen

Bert Maathuis is senior projectleider bij Wagenborg Nedlift

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Oosterveld