Maatwerk in Münster

Veel rekenwerk aan complexe brug in hartje centrum

Onder grote publieke belangstelling schuift de nieuwe brug over het Dortmund-Emms kanaal.
Onder grote publieke belangstelling schuift de nieuwe brug over het Dortmund-Emms kanaal. Foto: Wagenborg

Bij Wagenborg Nedlift hoort het grote werk: zwaar hijswerk en transport. Dat gebeurt altijd op maat, inspelend op specifieke omstandigheden en wensen van de klant. We lichten hier één van de projecten uit: het werk aan de Wolbeckerstrasse Brücke in hartje Münster.

‘De voorbereiding was veel intensiever dan normaal’, vertelt tender manager Bart Schutte van Wagenborg Nedlift. Het vervangen van de oude brug van de Wolbeckerstrasse in Münster over het Dortmund-Ems kanaal door een gloednieuw exemplaar, bleek qua rekenwerk vooraf een huzarenklus.

Schutte: ‘Als iedereen heeft gezegd: “dit kan niet”, dan komen wij juist in actie. Ik zag dat enkele collega’s het er moeilijker mee hadden dan gebruikelijk.’ Maar de voorbereiding verliep vlekkeloos en in de uitvoering bleken de bruggenspecialisten van Wagenborg Nedlift het ook prima voor elkaar te hebben. Schutte: ‘Zonder verrassingen. Het is perfect verlopen.’

Aan alle kanten krom

De nieuwe en de oude Wolbeckerstrasse Brücke. Foto Wagenborg

Er waren diverse ongewone, lastige factoren om rekening mee te houden. Schutte: ‘De brug staat middenin de stad. Dat bekent nogal wat hinder van de omgeving en weinig ruimte om te manoeuvreren.’ Het kanaal mocht bovendien voor de doorgang van de scheepvaart maar vierentwintig uur gestremd worden.

Maar de grootste uitdaging kwam van de brug zelf. Artistiek is er niets op aan te merken: een prachtige, slanke, ranke boogbrug met een ‘twist’: de nieuwe brug lijkt symmetrisch, maar is het niet. Schutte: ‘De brug is aan alle kanten krom, er zit geen rechte kant aan, alles staat scheef. Dat maakt het niet bepaald gemakkelijk om uit te meten.’

Verbreding kanaal

De vervanging van de brug in Münster maakt deel uit van een veel omvangrijker project: de verbreding van het Dortmund-Ems kanaal. De afgelopen jaren was Wagenborg Nedlift regelmatig betrokken bij de vervanging van bruggen op dit traject, waaronder de Schillerstrasse Brücke in dezelfde plaats.

Het werk aan de Wolbeckerstrasse in Münster bestaat uit drie fases. De eerste twee fases betreffen het plaatsen van de nieuwe brug naast de oude en het weghalen van de oude brug. De derde fase in de zomer van 2022 is het verplaatsen van de nieuwe brug naar de plaats van de oude.

Goede start

In de zomer van 2021 startte de plaatsing van de 67 meter lange en ruim 550 ton wegende boogbrug. Daarmee begon een bijzonder samenspel van horizontale en verticale transporttechniek van Wagenborg Nedlift. ‘Omdat het kanaal niet langer dan een volle dag gestremd mocht blijven, was een tijdelijke pilaar in het kanaal geen optie’, vertelt Schutte.

Voor de uitvoering gebruikt Wagenborg Nedlift alleen eigen materiaal. Een goede start werd gemaakt met klimvijzels waarmee de voorgebouwde brug enkele centimeters omhoog werd gebracht. Dat bood ruimte om aan de ene kant de SPMT’s van Wagenborg Nedlift te plaatsen. Deze Self Propelled Modular Trailers worden door Wagenborg Nedlift voor menige klus ingezet. De geautomatiseerde platformen met veel wielen eronder beschikken over een variabele rijhoogte 1.500 mm +/- 300 mm en pendelassen die tot 360 graden draaibaar zijn. De besturing gaat met behulp van afstandsbediening. Bij dit project is een combinatie met achtenveertig banden ingezet, vertelt Schutte.

Ponton

Aan de andere kant, op de landhoofden, zijn supportbalken geplaatst met daarop een schuifsysteem. In het kanaal is onder de nieuwe brug een ponton ingevaren. Schutte: ‘Dat ponton kan 800 ton dragen.’ Hierop is een vier meter hoge constructie gebouwd met behulp van het eigen Modular Support System. Dit stabiele, makkelijk op te bouwen systeem met koppelbare onderdelen biedt uitkomst bij vele projecten en laat zich prima combineren met de SPMT’s en het sledesysteem.

Plaatsing brug

De balken op het landhoofd werden verbonden met de balken op de ponton.
Vervolgens kon de schuifoperatie beginnen: het voorste deel van de brug werd met behulp van het schuifsysteem tot het midden van de ponton geschoven. Daarna werden de supportbalken ontkoppeld en bewoog de ponton, in samenwerking met de SPMT’s voorzichtig naar de overzijde van het kanaal waar de supportbalken weer werden gekoppeld met de balken op het landhoofd. Zo kon de schuifoperatie worden vervolgd tot de brug boven beide landhoofden was gepositioneerd. Schutte: ‘Voor het soepel schuiven gebruikten we tankrollen. Dit systeem rolt over de balk heen als een rupsband.’

Vervolgens is de brug afgevijzeld. Dat wil zeggen: met behulp van cilinders omlaag gebracht. In Münster was de belangstelling enorm voor dit huzarenstukje. Schutte: ‘De oude brug stond vol met mensen.’

Weghalen oude brug

Door de opdrachtgever zijn tijdelijke wegen aangelegd naar de nieuwe brug, zodat deze als tijdelijke omleiding kan dienen. Twee maanden na de plaatsing van de nieuwe boogbrug, kon de oude worden weggehaald. Wagenborg Nedlift zette hiervoor twee pontons in. Met behulp van de SPMT’s kon het brugdek vrij worden getild van zijn opleggingen. Na het optillen hebben de SPMT’s door middel van een tegengestelde draaibeweging de twee pontons naar elkaar toegedraaid. Hierdoor werd de totale breedte smal genoeg om tussen de landhoofden van de Schillerstraßebrücke door te passen tijdens het transport richting de haven van Münster. Wel moesten daarvoor door de opdrachtgever de bogen verwijderd worden, anders was de doorvaarhoogte te groot. Opnieuw was de belangstelling van inwoners van Münster enorm. Deze keer gebruikten zij echter de nieuwe brug als uitkijkpost.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Veel rekenwerk aan complexe brug in hartje centrum | Infrasite
Maatwerk in Münster

Veel rekenwerk aan complexe brug in hartje centrum

Onder grote publieke belangstelling schuift de nieuwe brug over het Dortmund-Emms kanaal.
Onder grote publieke belangstelling schuift de nieuwe brug over het Dortmund-Emms kanaal. Foto: Wagenborg

Bij Wagenborg Nedlift hoort het grote werk: zwaar hijswerk en transport. Dat gebeurt altijd op maat, inspelend op specifieke omstandigheden en wensen van de klant. We lichten hier één van de projecten uit: het werk aan de Wolbeckerstrasse Brücke in hartje Münster.

‘De voorbereiding was veel intensiever dan normaal’, vertelt tender manager Bart Schutte van Wagenborg Nedlift. Het vervangen van de oude brug van de Wolbeckerstrasse in Münster over het Dortmund-Ems kanaal door een gloednieuw exemplaar, bleek qua rekenwerk vooraf een huzarenklus.

Schutte: ‘Als iedereen heeft gezegd: “dit kan niet”, dan komen wij juist in actie. Ik zag dat enkele collega’s het er moeilijker mee hadden dan gebruikelijk.’ Maar de voorbereiding verliep vlekkeloos en in de uitvoering bleken de bruggenspecialisten van Wagenborg Nedlift het ook prima voor elkaar te hebben. Schutte: ‘Zonder verrassingen. Het is perfect verlopen.’

Aan alle kanten krom

De nieuwe en de oude Wolbeckerstrasse Brücke. Foto Wagenborg

Er waren diverse ongewone, lastige factoren om rekening mee te houden. Schutte: ‘De brug staat middenin de stad. Dat bekent nogal wat hinder van de omgeving en weinig ruimte om te manoeuvreren.’ Het kanaal mocht bovendien voor de doorgang van de scheepvaart maar vierentwintig uur gestremd worden.

Maar de grootste uitdaging kwam van de brug zelf. Artistiek is er niets op aan te merken: een prachtige, slanke, ranke boogbrug met een ‘twist’: de nieuwe brug lijkt symmetrisch, maar is het niet. Schutte: ‘De brug is aan alle kanten krom, er zit geen rechte kant aan, alles staat scheef. Dat maakt het niet bepaald gemakkelijk om uit te meten.’

Verbreding kanaal

De vervanging van de brug in Münster maakt deel uit van een veel omvangrijker project: de verbreding van het Dortmund-Ems kanaal. De afgelopen jaren was Wagenborg Nedlift regelmatig betrokken bij de vervanging van bruggen op dit traject, waaronder de Schillerstrasse Brücke in dezelfde plaats.

Het werk aan de Wolbeckerstrasse in Münster bestaat uit drie fases. De eerste twee fases betreffen het plaatsen van de nieuwe brug naast de oude en het weghalen van de oude brug. De derde fase in de zomer van 2022 is het verplaatsen van de nieuwe brug naar de plaats van de oude.

Goede start

In de zomer van 2021 startte de plaatsing van de 67 meter lange en ruim 550 ton wegende boogbrug. Daarmee begon een bijzonder samenspel van horizontale en verticale transporttechniek van Wagenborg Nedlift. ‘Omdat het kanaal niet langer dan een volle dag gestremd mocht blijven, was een tijdelijke pilaar in het kanaal geen optie’, vertelt Schutte.

Voor de uitvoering gebruikt Wagenborg Nedlift alleen eigen materiaal. Een goede start werd gemaakt met klimvijzels waarmee de voorgebouwde brug enkele centimeters omhoog werd gebracht. Dat bood ruimte om aan de ene kant de SPMT’s van Wagenborg Nedlift te plaatsen. Deze Self Propelled Modular Trailers worden door Wagenborg Nedlift voor menige klus ingezet. De geautomatiseerde platformen met veel wielen eronder beschikken over een variabele rijhoogte 1.500 mm +/- 300 mm en pendelassen die tot 360 graden draaibaar zijn. De besturing gaat met behulp van afstandsbediening. Bij dit project is een combinatie met achtenveertig banden ingezet, vertelt Schutte.

Ponton

Aan de andere kant, op de landhoofden, zijn supportbalken geplaatst met daarop een schuifsysteem. In het kanaal is onder de nieuwe brug een ponton ingevaren. Schutte: ‘Dat ponton kan 800 ton dragen.’ Hierop is een vier meter hoge constructie gebouwd met behulp van het eigen Modular Support System. Dit stabiele, makkelijk op te bouwen systeem met koppelbare onderdelen biedt uitkomst bij vele projecten en laat zich prima combineren met de SPMT’s en het sledesysteem.

Plaatsing brug

De balken op het landhoofd werden verbonden met de balken op de ponton.
Vervolgens kon de schuifoperatie beginnen: het voorste deel van de brug werd met behulp van het schuifsysteem tot het midden van de ponton geschoven. Daarna werden de supportbalken ontkoppeld en bewoog de ponton, in samenwerking met de SPMT’s voorzichtig naar de overzijde van het kanaal waar de supportbalken weer werden gekoppeld met de balken op het landhoofd. Zo kon de schuifoperatie worden vervolgd tot de brug boven beide landhoofden was gepositioneerd. Schutte: ‘Voor het soepel schuiven gebruikten we tankrollen. Dit systeem rolt over de balk heen als een rupsband.’

Vervolgens is de brug afgevijzeld. Dat wil zeggen: met behulp van cilinders omlaag gebracht. In Münster was de belangstelling enorm voor dit huzarenstukje. Schutte: ‘De oude brug stond vol met mensen.’

Weghalen oude brug

Door de opdrachtgever zijn tijdelijke wegen aangelegd naar de nieuwe brug, zodat deze als tijdelijke omleiding kan dienen. Twee maanden na de plaatsing van de nieuwe boogbrug, kon de oude worden weggehaald. Wagenborg Nedlift zette hiervoor twee pontons in. Met behulp van de SPMT’s kon het brugdek vrij worden getild van zijn opleggingen. Na het optillen hebben de SPMT’s door middel van een tegengestelde draaibeweging de twee pontons naar elkaar toegedraaid. Hierdoor werd de totale breedte smal genoeg om tussen de landhoofden van de Schillerstraßebrücke door te passen tijdens het transport richting de haven van Münster. Wel moesten daarvoor door de opdrachtgever de bogen verwijderd worden, anders was de doorvaarhoogte te groot. Opnieuw was de belangstelling van inwoners van Münster enorm. Deze keer gebruikten zij echter de nieuwe brug als uitkijkpost.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie