Het spoorwegviaduct (bron: Wagenborg Nedlift)
PRECISIEWERK

Wagenborg Nedlift vervangt viaduct in druk bereden spoor in Duitsland

Het spoorwegviaduct (bron: Wagenborg Nedlift)

Bij Wagenborg Nedlift hoort het grote werk: zwaar hijswerk en transport. Dat gebeurt altijd op maat, inspelend op specifieke omstandigheden en wensen van de klant. We lichten hier één van de projecten uit: de vervanging van het spoorviaduct op de Dorn-Assenheimer Strasse in Assenheim in Duitsland.

Dat het spoorviaduct In Assenheim aan vervanging toe was, lijdt geen twijfel. Maar liefst 86 jaar lang reden treinen over de stalen brug die de toegang vormt tot het plaatsje Assenheim in de buurt van Frankfurt. Delen van de steunmuur stamden zelfs uit 1880. En voor een passage eronderdoor was maar ruimte voor één auto. Vervanging was hoognodig, zodat zware goederentreinen er nog decennialang met 130 kilometer per uur veilig overheen kunnen denderen. Het treinverkeer mocht zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de tijdelijke afsluiting.

Op de millimeter

Een nieuw gevaarte, dat de oude spoorbrug moest vervangen, is vlakbij het spoor in een u-vorm vervaardigd uit beton. Bovenin bevond zich voldoende ruimte om er een stalen brugdek in te hangen. Aan Wagenborg Nedlift het verzoek om de loodzware betonnen kolos tot op de millimeter nauwkeurig netjes in de spoordijk te schuiven.

Tender manager Bart Schutte van Wagenborg Nedlift: ‘Dat betekent gigantisch goed opletten wat je doet. We zijn twee weken aan het werk geweest. De meeste tijd zat in de voorbereiding ter plekke. Het spoor heeft een week stil gelegen, hoewel het daadwerkelijk plaatsen van het spoorviaduct al lukte binnen een dag. Met vijzels is het spoorviaduct eerst anderhalve meter omhoog gebracht, zodat het transportvoertuig eronder kon.’

Transport van het betonnen spoorviaduct op 192 wielen (bron: Wagenborg Nedlift)
Transport van het betonnen spoorviaduct op 192 wielen (bron: Wagenborg Nedlift)

SPMT’s

Voor het transport van het ruim 1500 ton wegende spoorviaduct  zijn SPMT’s ingezet. Deze Self Propelled Modular Trailers worden door Wagenborg Nedlift voor menige klus ingezet. De geautomatiseerde platformen met veel wielen eronder beschikken over een variabele rijhoogte 1.500 mm +/- 300 mm en pendelassen die tot 360 graden draaibaar zijn. De besturing gaat met behulp van afstandsbediening.

Schutte: ‘De SPMT’s kunnen aan elkaar gekoppeld worden. Voor dit project hadden we, vanwege het hoge gewicht, veel wielen nodig, namelijk 192. We werken al sinds 2008 met deze SPMT’s. Voor de afstandsbediening zijn zeer ervaren medewerkers vereist. Tegenwoordig gebruiken we een ander type band dan vroeger met een andere vulling, zodat elke band een groter gewicht kan dragen.’

Vijzeltechniek

De SPMT’s moesten na het inrijden van het spoorviaduct er natuurlijk weer onderuit kunnen. Het hele gevaarte landde daarom op de vijzels van Wagenborg Nedlift. Daarna moest de spoorbrug verticaal gepositioneerd worden op zijn fundament. Dat vereist extreme precisie. Wagenborg Nedlift gebruikt hiervoor bamboe vijzelbalken. Die hebben een constante kwaliteit en maatvastheid en betere mechanische eigenschappen dan traditioneel vijzelhout. Schutte: ‘Het systeem is uitgebreid getest. Je vertilt je al snel aan één zo’n balkje. Je zou immers niet verwachten dat een balkje vijftien kilo weegt.’

Hoogwaardig bamboe vijzelhout (bron: Wagenborg Nedlift)
Hoogwaardig bamboe vijzelhout (bron: Wagenborg Nedlift)

Meer ruimte

Uiteraard zijn de gaten in de dijk netjes met zand gedicht door één van de partners. Ook zijn de bovenleidingen hersteld om een hoge snelheid voor zwaar goederenverkeer weer mogelijk te maken.

De inwoners van Assenheim kunnen na de bouwoverlast opgelucht ademhalen. De nieuwe doorgang onder het spoor is nu 10,5 meter breed. Dat is genoeg voor twee rijbanen en twee trottoirs die het ook voor voetgangers een stuk veiliger maken. Wie nu in noordelijke richting het plaatsje verlaat of binnenrijdt, hoeft niet meer op tegemoetkomende auto’s te wachten. (Tekst: Helmut de Hoogh)

MEER INFORMATIE

www.wagenborgnedlift.nl

Keurig geplaatst in de spoordijk (bron: Wagenborg Nedlift)
Keurig geplaatst in de spoordijk (bron: Wagenborg Nedlift)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Wagenborg Nedlift vervangt viaduct in druk bereden spoor in Duitsland | Infrasite