Moerdijkbruggen Brabant
Nieuwe contractvorm

Drie aannemers winnen vijfjarig onderhoudscontract voor Brabantse rijkswegen

De Moerdijkbruggen in Brabant. Rijkswaterstaat / Joop van Houdt

Gebr. Van Kessel, Heijmans en Strukton slepen de gunning binnen voor het vijfjarige onderhoud van honderden kilometers aan rijkswegen in Brabant. De aannemers gaan onder andere aan de slag met weginspecties, groenonderhoud en het in stand houden van de openbare verlichting. Dit is de eerste keer dat Rijkswaterstaat een zogeheten basisonderhoudscontract (BOC) gunt voor het meerjarige onderhoud van snelwegen. Dat verandert nogal wat. 

De aannemers dragen elk zorg voor een eigen gebied. Gebr. Van Kessel Onderhoud maakt werk van het westelijke deel van de provincie, Strukton Wegen en Beton doet het zuidoostelijke deel en Heijmans Infra neemt het midden voor rekening. De werkzaamheden worden in de komende maanden voorbereid. “Denk aan het tweejaarlijkse reinigen en onkruidvrij maken van de goten”, zegt Rijkswaterstaat in een online update. “Naast het reguliere onderhoud worden binnen dit contract ook schades en calamiteiten op het hoofdwegennet hersteld.”

Nieuwe contractvorm

De beheerder noemt de opdracht een ‘basisonderhoudscontract’, een nieuwe contractvorm die het oude ‘prestatiecontract’ in de regio Zuid-Nederland vervangt. “Met het basisonderhoudscontract gaan we meer gebruik maken van de kennis van de opdrachtpartners. Het basisonderhoudscontract biedt ook meer zekerheid door een looptijd van vijf jaar zonder verlengingen.”

“In het eerste jaar worden de voorgeschreven taken uit het contract uitgevoerd. De taken worden na één onderhoudsjaar samen met de opdrachtpartners geanalyseerd en geoptimaliseerd. De ervaringen die we opdoen gebruiken we om de kwaliteit van het onderhoud op peil te houden”, aldus de beheerder.

Voorkeur voor samenwerkers

Rijkswaterstaat legt uit dat de kosten van een aannemer een minder grote rol spelen bij de aanbesteding van de nieuwe contractvorm. In plaats daarvan staan “kwaliteit en samenwerking” centraal, zegt de beheerder. Aannemers met een breed netwerk van partners en ervaring op het gebied van samenwerking maken meer kans op een gunning. Het is geen toeval dat Gebr. Van Kessel, een dochterbedrijf van KWS en de winnaar van het West-Brabantse deel van het contract, tientallen zusterbedrijven heeft om mee samen te werken.

Het onderhoud van Brabantse wegverhardingen valt niet onder het contract. Deze afzonderlijke meerjarige opdracht werd in januari gegund aan Dura Vermeer, Besix en KWS Infra.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Drie aannemers winnen vijfjarig onderhoudscontract voor Brabantse rijkswegen | Infrasite
Moerdijkbruggen Brabant
Nieuwe contractvorm

Drie aannemers winnen vijfjarig onderhoudscontract voor Brabantse rijkswegen

De Moerdijkbruggen in Brabant. Rijkswaterstaat / Joop van Houdt

Gebr. Van Kessel, Heijmans en Strukton slepen de gunning binnen voor het vijfjarige onderhoud van honderden kilometers aan rijkswegen in Brabant. De aannemers gaan onder andere aan de slag met weginspecties, groenonderhoud en het in stand houden van de openbare verlichting. Dit is de eerste keer dat Rijkswaterstaat een zogeheten basisonderhoudscontract (BOC) gunt voor het meerjarige onderhoud van snelwegen. Dat verandert nogal wat. 

De aannemers dragen elk zorg voor een eigen gebied. Gebr. Van Kessel Onderhoud maakt werk van het westelijke deel van de provincie, Strukton Wegen en Beton doet het zuidoostelijke deel en Heijmans Infra neemt het midden voor rekening. De werkzaamheden worden in de komende maanden voorbereid. “Denk aan het tweejaarlijkse reinigen en onkruidvrij maken van de goten”, zegt Rijkswaterstaat in een online update. “Naast het reguliere onderhoud worden binnen dit contract ook schades en calamiteiten op het hoofdwegennet hersteld.”

Nieuwe contractvorm

De beheerder noemt de opdracht een ‘basisonderhoudscontract’, een nieuwe contractvorm die het oude ‘prestatiecontract’ in de regio Zuid-Nederland vervangt. “Met het basisonderhoudscontract gaan we meer gebruik maken van de kennis van de opdrachtpartners. Het basisonderhoudscontract biedt ook meer zekerheid door een looptijd van vijf jaar zonder verlengingen.”

“In het eerste jaar worden de voorgeschreven taken uit het contract uitgevoerd. De taken worden na één onderhoudsjaar samen met de opdrachtpartners geanalyseerd en geoptimaliseerd. De ervaringen die we opdoen gebruiken we om de kwaliteit van het onderhoud op peil te houden”, aldus de beheerder.

Voorkeur voor samenwerkers

Rijkswaterstaat legt uit dat de kosten van een aannemer een minder grote rol spelen bij de aanbesteding van de nieuwe contractvorm. In plaats daarvan staan “kwaliteit en samenwerking” centraal, zegt de beheerder. Aannemers met een breed netwerk van partners en ervaring op het gebied van samenwerking maken meer kans op een gunning. Het is geen toeval dat Gebr. Van Kessel, een dochterbedrijf van KWS en de winnaar van het West-Brabantse deel van het contract, tientallen zusterbedrijven heeft om mee samen te werken.

Het onderhoud van Brabantse wegverhardingen valt niet onder het contract. Deze afzonderlijke meerjarige opdracht werd in januari gegund aan Dura Vermeer, Besix en KWS Infra.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.