VEILIGHEID

Workzone Safety Vehicle plaatst automatisch kegels voor wegafzetting

De automatische kegelzetter in de praktijk (foto Mourik)

Het werken aan de weg wordt een stukje veiliger door een vinding van Mourik en Wagenaar Engineering. Die ontwikkelden samen een volautomatische kegelzetter die zwaar en gevaarlijk werk overbodig maakt.

Ik kan regelmatig vol bewondering kijken naar de wegwerkers die de afzetting regelen als er ergens aan de weg gewerkt moet worden. Meestal bij donker rijdt een kleine vrachtwagen met open laadbak met enige snelheid over het af te zetten wegvak. Vanuit de laadbak plaatst een medewerker met precisie de kegels op de weg, en dat honderden meters aan een stuk.

Aan dat zware en gevaarlijke werk – denk aan automobilisten die rode kruisen negeren – kan nu een einde komen, in ieder geval bij Mourik. Want hun Workzone Safety Vehicle dat in West Nederland Zuid wordt ingezet is sinds kort voorzien van een volautomatische kegelzetter. Die zet de kegels automatisch vanuit een installatie die naast de vrachtwagen hangt op de weg. Het totale concept is een doorontwikkeling van de Safe Lean Incidentmanagement Machine (SLIM) die als sinds 2017 werd ingezet op het project voor Rijkswaterstaat.

Tussenruimte

Dit doet de slimme wagen: volledig automatisch plaatsen van de andreasmatten, volledig automatisch plaatsen van een afzetraam (actiewagen), zonder afkoppelen door een werknemer, volledig automatisch plaatsen van de kegels. De WSV heeft ruimte voor zo’n 360 kegels! Zowel de tussenruimte tussen de kegels als de kegelafmetingen zijn instelbaar.

Automatisch

De handelingen kunnen worden herhaald voor het afzetten van een tweede of zelfs derde rijstrook. Natuurlijk pakt de WSV alle geplaatste materialen ook weer volledig automatisch op. Met het voertuig is handmatig kegelen vanuit een open laadbak dus voorbij, alles gebeurt nu geheel automatisch. Medewerkers komen dus niet meer in een onveilige zone om de verkeersmaatregelen te plaatsen. Plus dat het zware werk in de laadbak voorbij is.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld

Workzone Safety Vehicle plaatst automatisch kegels voor wegafzetting | Infrasite
VEILIGHEID

Workzone Safety Vehicle plaatst automatisch kegels voor wegafzetting

De automatische kegelzetter in de praktijk (foto Mourik)

Het werken aan de weg wordt een stukje veiliger door een vinding van Mourik en Wagenaar Engineering. Die ontwikkelden samen een volautomatische kegelzetter die zwaar en gevaarlijk werk overbodig maakt.

Ik kan regelmatig vol bewondering kijken naar de wegwerkers die de afzetting regelen als er ergens aan de weg gewerkt moet worden. Meestal bij donker rijdt een kleine vrachtwagen met open laadbak met enige snelheid over het af te zetten wegvak. Vanuit de laadbak plaatst een medewerker met precisie de kegels op de weg, en dat honderden meters aan een stuk.

Aan dat zware en gevaarlijke werk – denk aan automobilisten die rode kruisen negeren – kan nu een einde komen, in ieder geval bij Mourik. Want hun Workzone Safety Vehicle dat in West Nederland Zuid wordt ingezet is sinds kort voorzien van een volautomatische kegelzetter. Die zet de kegels automatisch vanuit een installatie die naast de vrachtwagen hangt op de weg. Het totale concept is een doorontwikkeling van de Safe Lean Incidentmanagement Machine (SLIM) die als sinds 2017 werd ingezet op het project voor Rijkswaterstaat.

Tussenruimte

Dit doet de slimme wagen: volledig automatisch plaatsen van de andreasmatten, volledig automatisch plaatsen van een afzetraam (actiewagen), zonder afkoppelen door een werknemer, volledig automatisch plaatsen van de kegels. De WSV heeft ruimte voor zo’n 360 kegels! Zowel de tussenruimte tussen de kegels als de kegelafmetingen zijn instelbaar.

Automatisch

De handelingen kunnen worden herhaald voor het afzetten van een tweede of zelfs derde rijstrook. Natuurlijk pakt de WSV alle geplaatste materialen ook weer volledig automatisch op. Met het voertuig is handmatig kegelen vanuit een open laadbak dus voorbij, alles gebeurt nu geheel automatisch. Medewerkers komen dus niet meer in een onveilige zone om de verkeersmaatregelen te plaatsen. Plus dat het zware werk in de laadbak voorbij is.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld