KOPLOPERAANPAK

Duurzaam asfalt grootschalig toegepast op A2 en A12

BAM Infra test duurzaam asfalt op de A12 foto BAM

Rijkswaterstaat heeft deze week de aanbesteding aangekondigd van het eerste grote project met CO2-zuinig en circulair asfalt. Het gaat om het vervangen van de asfalten wegverharding van delen van de A2 en A12 in Midden-Nederland.

Duurzaam asfalt is ‘hot’ in wegenbouwland, vooral nadat bleek dat het aanbrengen van asfalt een van de activiteiten binnen de infrasector is waarbij de meeste CO2 vrijkomt. Dat heeft er onder meer mee te maken dat conventioneel asfalt onder zeer hoge temperatuur gelegd wordt: tot wel 180 graden. Minder ‘hot’ is veel beter voor de uitstoot, dus begonnen er overal in de branche experimenten met asfaltmengsels die bij een lagere temperatuur ook goed werken.

Circulair

Een andere milieuwinst valt te behalen met recycling van oud asfalt. De aannemers kwamen erachter dat in veel gevallen de oude asfaltlaag die van een weg geschraapt werd prima te gebruiken was voor het nieuwe wegdek. Helemaal optimaal circulair werd het bij proefvakken waarbij het oude asfalt meteen ter plaatse gebruikt werd: dat spaart transportbewegingen uit.

Na proeven op kleinere schaal en een wedstrijd voor duurzame asfaltmengsels die Rijkswaterstaat uitschreef (gewonnen door BAM Infra) gaat het nu ‘voor het echie’. De opdracht in de aanbesteding is groot onderhoud aan de A2 tussen knooppunt Oudenrijn en knooppunt Everdingen en de A12 tussen aansluiting Nieuwerbrug (13) en knooppunt Oudenrijn. Het gaat naast het vervangen van het asfalt door een geluidreducerende deklaag ook om het vervangen van voegovergangen en onderhoud van twee bruggen, de Jan Blankenbrug (A2) en Strijkviertel (A12).

Koploperaanpak

De extra dimensie is dat bedrijven die meedingen worden uitgedaagd om met een zo duurzaam mogelijk voorstel te komen. Rijkswaterstaat noemt het de ‘koploperaanpak duurzame wegverharding’. De wegenbouwers wordt verzocht hun beste beentje voor te zetten op het gebied van duurzaamheid.  Behalve een mooi asfaltrecept zal ongetwijfeld ook de inzet van zoveel mogelijk emissieloos materieel hoge ogen scoren.

In de toelichting op de koploperaanpak zegt Rijkswaterstaat dat de eerste voorwaarde is dat de kwaliteit van het eindresultaat hoog blijft: ‘Als grootste wegbeheerder van Nederland neemt Rijkswaterstaat haar verantwoordelijkheid bij het behalen van de klimaatdoelen. Rijkswaterstaat stapt daarom over op duurzame wegverharding, met de hoge kwaliteitsstandaard die we in Nederland gewend zijn.’

Lat

Als tweede kondigt RWS aan dat er tot 2030 meer van dit soort projecten volgen, waarbij de lat qua duurzaamheid steeds hoger wordt gelegd. ‘Zo verdienen duurzame koplopers hun innovatie terug en leveren zij samen met ons een bijdrage aan de transitie naar een duurzame infrasector. De aanbesteding van groot onderhoud A2HRR-A12HRR is het eerste project dat met deze insteek wordt aanbesteed.’

De inschrijvingsvoorwaarden staan op Tenderned. De eerste inlichtingenbijeenkomst vindt plaats op 31 januari 2023. Uiterlijk 2 juni 2023 dienen alle inschrijvingen binnen te zijn, waarna eind augustus 2023 de gunning is gepland. De werkzaamheden moeten volgens planning eind 2024 zijn afgerond.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld

Duurzaam asfalt grootschalig toegepast op A2 en A12 | Infrasite
KOPLOPERAANPAK

Duurzaam asfalt grootschalig toegepast op A2 en A12

BAM Infra test duurzaam asfalt op de A12 foto BAM

Rijkswaterstaat heeft deze week de aanbesteding aangekondigd van het eerste grote project met CO2-zuinig en circulair asfalt. Het gaat om het vervangen van de asfalten wegverharding van delen van de A2 en A12 in Midden-Nederland.

Duurzaam asfalt is ‘hot’ in wegenbouwland, vooral nadat bleek dat het aanbrengen van asfalt een van de activiteiten binnen de infrasector is waarbij de meeste CO2 vrijkomt. Dat heeft er onder meer mee te maken dat conventioneel asfalt onder zeer hoge temperatuur gelegd wordt: tot wel 180 graden. Minder ‘hot’ is veel beter voor de uitstoot, dus begonnen er overal in de branche experimenten met asfaltmengsels die bij een lagere temperatuur ook goed werken.

Circulair

Een andere milieuwinst valt te behalen met recycling van oud asfalt. De aannemers kwamen erachter dat in veel gevallen de oude asfaltlaag die van een weg geschraapt werd prima te gebruiken was voor het nieuwe wegdek. Helemaal optimaal circulair werd het bij proefvakken waarbij het oude asfalt meteen ter plaatse gebruikt werd: dat spaart transportbewegingen uit.

Na proeven op kleinere schaal en een wedstrijd voor duurzame asfaltmengsels die Rijkswaterstaat uitschreef (gewonnen door BAM Infra) gaat het nu ‘voor het echie’. De opdracht in de aanbesteding is groot onderhoud aan de A2 tussen knooppunt Oudenrijn en knooppunt Everdingen en de A12 tussen aansluiting Nieuwerbrug (13) en knooppunt Oudenrijn. Het gaat naast het vervangen van het asfalt door een geluidreducerende deklaag ook om het vervangen van voegovergangen en onderhoud van twee bruggen, de Jan Blankenbrug (A2) en Strijkviertel (A12).

Koploperaanpak

De extra dimensie is dat bedrijven die meedingen worden uitgedaagd om met een zo duurzaam mogelijk voorstel te komen. Rijkswaterstaat noemt het de ‘koploperaanpak duurzame wegverharding’. De wegenbouwers wordt verzocht hun beste beentje voor te zetten op het gebied van duurzaamheid.  Behalve een mooi asfaltrecept zal ongetwijfeld ook de inzet van zoveel mogelijk emissieloos materieel hoge ogen scoren.

In de toelichting op de koploperaanpak zegt Rijkswaterstaat dat de eerste voorwaarde is dat de kwaliteit van het eindresultaat hoog blijft: ‘Als grootste wegbeheerder van Nederland neemt Rijkswaterstaat haar verantwoordelijkheid bij het behalen van de klimaatdoelen. Rijkswaterstaat stapt daarom over op duurzame wegverharding, met de hoge kwaliteitsstandaard die we in Nederland gewend zijn.’

Lat

Als tweede kondigt RWS aan dat er tot 2030 meer van dit soort projecten volgen, waarbij de lat qua duurzaamheid steeds hoger wordt gelegd. ‘Zo verdienen duurzame koplopers hun innovatie terug en leveren zij samen met ons een bijdrage aan de transitie naar een duurzame infrasector. De aanbesteding van groot onderhoud A2HRR-A12HRR is het eerste project dat met deze insteek wordt aanbesteed.’

De inschrijvingsvoorwaarden staan op Tenderned. De eerste inlichtingenbijeenkomst vindt plaats op 31 januari 2023. Uiterlijk 2 juni 2023 dienen alle inschrijvingen binnen te zijn, waarna eind augustus 2023 de gunning is gepland. De werkzaamheden moeten volgens planning eind 2024 zijn afgerond.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld