CIRCULAIR

KWS: 60 procent van de geleiderails geschikt voor hergebruik

De geleiderails langs de A58 foto KWS

Bij het vernieuwen van de geleiderails langs de A58 tussen Kapelle en Arnemuiden verdwijnt een groot deel van de oude rails niet meer op de schroothoop. Als de rails nog goed is, wordt deze hergebruikt. KWS, dat de klus voor Rijkswaterstaat uitvoert, meldt dat rond de 60 procent van de rails nog geschikt is voor hergebruik.

De delen die niet te veel roest vertonen worden gesorteerd en voorzien van een nieuwe zinklaag tegen corrosie. Wanneer de kwaliteit de standaard niet meer haalt wordt de complete rails vervangen. Deze vorm van hergebruik is niet alleen circulair, maar ook nog eens goedkoper dan nieuw materiaal gebruiken, zeggen ze bij KWS. De hergebruikte delen voldoen aan de strenge veiligheidseisen die voor geleiderails gelden.

Kunstwerken

De nieuwe werkwijze wordt toegepast over 15 kilometer langs de A58. De opdracht maakt onderdeel van het contract Groot Onderhoud Droog Zee en Delta 2021 – 2022 dat KWS met Rijkswaterstaat heeft afgesloten. Binnen dit contract is KWS samen met dochteronderneming Gebr. Van Kessel verantwoordelijk voor groot en klein onderhoud aan drie rijkswegen in de regio en de bijbehorende kunstwerken, geleiderails en het realiseren van onderhoudsarme verkeersgeleiders. Volgens planning worden de werkzaamheden aan de geleiderails begin 2023 opgeleverd.

Lees ook:

KWS, Van Ooijen en NTP winnen aanbesteding wegonderhoud

Weginfrastructuur monitoren met drone

Auteur: Redactie

KWS: 60 procent van de geleiderails geschikt voor hergebruik | Infrasite
CIRCULAIR

KWS: 60 procent van de geleiderails geschikt voor hergebruik

De geleiderails langs de A58 foto KWS

Bij het vernieuwen van de geleiderails langs de A58 tussen Kapelle en Arnemuiden verdwijnt een groot deel van de oude rails niet meer op de schroothoop. Als de rails nog goed is, wordt deze hergebruikt. KWS, dat de klus voor Rijkswaterstaat uitvoert, meldt dat rond de 60 procent van de rails nog geschikt is voor hergebruik.

De delen die niet te veel roest vertonen worden gesorteerd en voorzien van een nieuwe zinklaag tegen corrosie. Wanneer de kwaliteit de standaard niet meer haalt wordt de complete rails vervangen. Deze vorm van hergebruik is niet alleen circulair, maar ook nog eens goedkoper dan nieuw materiaal gebruiken, zeggen ze bij KWS. De hergebruikte delen voldoen aan de strenge veiligheidseisen die voor geleiderails gelden.

Kunstwerken

De nieuwe werkwijze wordt toegepast over 15 kilometer langs de A58. De opdracht maakt onderdeel van het contract Groot Onderhoud Droog Zee en Delta 2021 – 2022 dat KWS met Rijkswaterstaat heeft afgesloten. Binnen dit contract is KWS samen met dochteronderneming Gebr. Van Kessel verantwoordelijk voor groot en klein onderhoud aan drie rijkswegen in de regio en de bijbehorende kunstwerken, geleiderails en het realiseren van onderhoudsarme verkeersgeleiders. Volgens planning worden de werkzaamheden aan de geleiderails begin 2023 opgeleverd.

Lees ook:

KWS, Van Ooijen en NTP winnen aanbesteding wegonderhoud

Weginfrastructuur monitoren met drone

Auteur: Redactie