N3. Foto: Rijkswaterstaat

Vijf grote GWW-projecten Drechtsteden na drie jaar klaar

De afgelopen drie jaar zijn in opdracht van Rijkswaterstaat vijf grote infraprojecten uitgevoerd om het wegennet in de regio Drechtsteden te verbeteren. Er werd gewerkt aan de A15, A16, N3 en de Wantijbrug. Met een feestelijke bijeenkomst werd dit traject onlangs officieel afgerond.

In 2019 ging het eerste project van start. Boskalis begon toen te werken aan de nieuwe aansluiting tussen de A16 en de N3. Strukton nam vanaf eind 2019 eveneens een aansluiting voor zijn rekening: die tussen de A15 en de N3. Met de renovatie van de Wantijbrug werd in januari 2020 gestart door Volkerbrug en Siemens. In de zomer van 2020 gingen de laatste twee projecten van start. Strukton ging aan de slag met het verbreden van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht en Boskalis met het groot onderhoud aan de N3.

Ademhalen en doorrijden

Nu zijn al die projecten dus afgerond, maar Rijkswaterstaat erkent dat het uitgebreide werk de laatste jaren veel hinder heeft gebracht voor inwoners en weggebruikers. Dat gold vooral voor het onderhoud aan de Wantijbrug en de N3. Maar nu het allemaal achter de rug is, geeft het op diverse manieren lucht. Dat betoogde minister Mark Harbers van Infrastructuur in een videoboodschap die tijdens de bijeenkomst werd vertoond.

Lees ook: Man overleden bij werk aan N3

“Eindelijk kunnen we na twee jaar corona samen een mijlpaal vieren. Vijf grote projecten die voor een boel hinder zorgden, zijn klaar. Deze regio kan weer ademhalen en doorrijden. Het was veel, maar het ging goed. En daar is maar één reden voor: uitstekende samenwerking. Maar we zijn er nog niet. De meeste van onze bruggen en tunnels dateren uit de jaren ‘50 en ‘60 van de vorige eeuw. We zijn bezig met een omvangrijke klus om ze te vernieuwen. Met deze samenwerking ligt er een prachtige basis om op verder te bouwen”, aldus de minister.

Projecten komende jaren

Want dat er verder wordt gebouwd en gewerkt in de regio, dat staat wel vast. Deze maand wordt er groot onderhoud aan het fietspad op de Papendrechtse brug en er wordt onderzocht of en hoe de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem kan worden verbreed. In 2023 en 2024 staan grote werkzaamheden aan de Haringvlietbrug, de Brug over de Noord en de Heinenoordtunnel op de planning. Vanaf 2025 staan er wederom vijf grote projecten op het programma maar die plannen zijn nog niet uitgewerkt. Het gaat dan onder meer om de Drechttunnel en Noordtunnel.

Lees ook: Heijmans gaat A1 tussen Apeldoorn en Twello verbreden

Auteur: Vincent Krabbendam

Vijf grote GWW-projecten Drechtsteden na drie jaar klaar | Infrasite
N3. Foto: Rijkswaterstaat

Vijf grote GWW-projecten Drechtsteden na drie jaar klaar

De afgelopen drie jaar zijn in opdracht van Rijkswaterstaat vijf grote infraprojecten uitgevoerd om het wegennet in de regio Drechtsteden te verbeteren. Er werd gewerkt aan de A15, A16, N3 en de Wantijbrug. Met een feestelijke bijeenkomst werd dit traject onlangs officieel afgerond.

In 2019 ging het eerste project van start. Boskalis begon toen te werken aan de nieuwe aansluiting tussen de A16 en de N3. Strukton nam vanaf eind 2019 eveneens een aansluiting voor zijn rekening: die tussen de A15 en de N3. Met de renovatie van de Wantijbrug werd in januari 2020 gestart door Volkerbrug en Siemens. In de zomer van 2020 gingen de laatste twee projecten van start. Strukton ging aan de slag met het verbreden van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht en Boskalis met het groot onderhoud aan de N3.

Ademhalen en doorrijden

Nu zijn al die projecten dus afgerond, maar Rijkswaterstaat erkent dat het uitgebreide werk de laatste jaren veel hinder heeft gebracht voor inwoners en weggebruikers. Dat gold vooral voor het onderhoud aan de Wantijbrug en de N3. Maar nu het allemaal achter de rug is, geeft het op diverse manieren lucht. Dat betoogde minister Mark Harbers van Infrastructuur in een videoboodschap die tijdens de bijeenkomst werd vertoond.

Lees ook: Man overleden bij werk aan N3

“Eindelijk kunnen we na twee jaar corona samen een mijlpaal vieren. Vijf grote projecten die voor een boel hinder zorgden, zijn klaar. Deze regio kan weer ademhalen en doorrijden. Het was veel, maar het ging goed. En daar is maar één reden voor: uitstekende samenwerking. Maar we zijn er nog niet. De meeste van onze bruggen en tunnels dateren uit de jaren ‘50 en ‘60 van de vorige eeuw. We zijn bezig met een omvangrijke klus om ze te vernieuwen. Met deze samenwerking ligt er een prachtige basis om op verder te bouwen”, aldus de minister.

Projecten komende jaren

Want dat er verder wordt gebouwd en gewerkt in de regio, dat staat wel vast. Deze maand wordt er groot onderhoud aan het fietspad op de Papendrechtse brug en er wordt onderzocht of en hoe de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem kan worden verbreed. In 2023 en 2024 staan grote werkzaamheden aan de Haringvlietbrug, de Brug over de Noord en de Heinenoordtunnel op de planning. Vanaf 2025 staan er wederom vijf grote projecten op het programma maar die plannen zijn nog niet uitgewerkt. Het gaat dan onder meer om de Drechttunnel en Noordtunnel.

Lees ook: Heijmans gaat A1 tussen Apeldoorn en Twello verbreden

Auteur: Vincent Krabbendam