N69. Foto: provincie Noord-Brabant

Nieuwe N69 na twee jaar open voor verkeer

Foto: provincie Noord-Brabant

De vernieuwde N69 tussen Valkenswaard en Veldhoven is maandagochtend om 05.00 uur geopend voor het verkeer. De ingrijpende verbouwing van het traject heeft zo’n 80 miljoen euro gekost en circa twee jaar geduurd.

Het vernieuwen van de weg is bedoeld om de leefbaarheid en veiligheid van de dorpen onder Eindhoven te verbeteren. De 80-kilometerweg is voorzien van stil asfalt en heeft twee aparte rijstroken die gescheiden worden door een middenberm. Er is ongeveer 75.000 kubieke meter asfalt en circa 25.000 kubieke meter beton gebruikt in dit project, waar op het hoogtepunt 250 mensen aan werkten. De provincie Noord-Brabant meldt dat er meer dan 250 vergunningen en meldingen nodig waren om de bouw mogelijk te maken.

Duurzame Parel en brug van cementloos beton

Binnen het project Nieuwe N69 is er veel aandacht voor duurzaamheid. Zo is de weg energieneutraal en kreeg het eerder dit jaar de Duurzame Parel toegekend, een erkenning voor groene projecten vanuit de Green Deal Duurzaam GWW 2.0. Ook een fietsbrug van cementloos beton draagt bij aan het duurzame karakter van het project. Deze brug is gemaakt van hergebruikte grondstoffen.

Recent werd de officiële openingshandeling van de nieuwe N69 al verricht. Zo’n 10.000 mensen maakten toen gebruik van de mogelijkheid om het tracé van 8,5 kilometer te voet of fietsend te verkennen. In de ruim twee weken daarna heeft Boskalis de laatste werkzaamheden verricht en sinds maandagochtend 05.00 uur is de weg dus open voor het verkeer, dat nu ongeveer een kwartier korter onderweg is omdat er voortaan om Valkenswaard en Aalst heen wordt gereden.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Nieuwe N69 na twee jaar open voor verkeer | Infrasite
N69. Foto: provincie Noord-Brabant

Nieuwe N69 na twee jaar open voor verkeer

Foto: provincie Noord-Brabant

De vernieuwde N69 tussen Valkenswaard en Veldhoven is maandagochtend om 05.00 uur geopend voor het verkeer. De ingrijpende verbouwing van het traject heeft zo’n 80 miljoen euro gekost en circa twee jaar geduurd.

Het vernieuwen van de weg is bedoeld om de leefbaarheid en veiligheid van de dorpen onder Eindhoven te verbeteren. De 80-kilometerweg is voorzien van stil asfalt en heeft twee aparte rijstroken die gescheiden worden door een middenberm. Er is ongeveer 75.000 kubieke meter asfalt en circa 25.000 kubieke meter beton gebruikt in dit project, waar op het hoogtepunt 250 mensen aan werkten. De provincie Noord-Brabant meldt dat er meer dan 250 vergunningen en meldingen nodig waren om de bouw mogelijk te maken.

Duurzame Parel en brug van cementloos beton

Binnen het project Nieuwe N69 is er veel aandacht voor duurzaamheid. Zo is de weg energieneutraal en kreeg het eerder dit jaar de Duurzame Parel toegekend, een erkenning voor groene projecten vanuit de Green Deal Duurzaam GWW 2.0. Ook een fietsbrug van cementloos beton draagt bij aan het duurzame karakter van het project. Deze brug is gemaakt van hergebruikte grondstoffen.

Recent werd de officiële openingshandeling van de nieuwe N69 al verricht. Zo’n 10.000 mensen maakten toen gebruik van de mogelijkheid om het tracé van 8,5 kilometer te voet of fietsend te verkennen. In de ruim twee weken daarna heeft Boskalis de laatste werkzaamheden verricht en sinds maandagochtend 05.00 uur is de weg dus open voor het verkeer, dat nu ongeveer een kwartier korter onderweg is omdat er voortaan om Valkenswaard en Aalst heen wordt gereden.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam